Vanligare med klippta hästar?

T

TeamWahlund

Är det vanligare nu att man klipper hästen året om än förut, jag gör det men har inte tyckt att de varit så jättemånga som gjort de som inte varit stora tävlingsstall.
Men nu märker jag att många ponnisar o även stora hästar klipps året om.

Är det bara jag som missat det förut eller har den trenden blivit större?

Jag klipper bara en av mina hästar året om skulle inte falla mig in att klippa de andra för deras sommarpäls är superkort o super fin.

Hur har ni upplevt detta?

Sv: Vanligare med klippta hästar?

Jag har inte upplevt det alls, men å andra sidan har jag inte hästen i ett tävlingsstall heller :p
Jag skulle aldrig falla mig in att klippa en frisk häst på sommaren!

Däremot har vi halvklippt gamlingen för hon inte fäller som hon ska. Dags att klippa snart igen. Har växt ut vurstingpälsen :crazy:

Nästan lite oroväckande om det har blivit en trend. :crazy:

Ja de är de jag menar hur dumt som helst om de med ska bli en trend, hästar ska bara klippas om de behöver det inte för att alla andra gör det.

Har hästen fin kort päls så tkr jag inte man ska klippa den.
Den trenden är jag rädd är mest bland ponnisar de är iaf när jag märkte rätt många klippta ponnisar som jag blev fundersam.

Min kommer nu hållas kortklippt året runt, han får exem pga ev den tjocka pälsen. Vinterpälsen är extremt tjock och sommarpälsen är inte så mycket bättre...

Då är de bra tkr jag, jag klipper med en av mina för hans sommarpäls är som andras vinterpälsar typ^^
:)

om hästen har väldigt tjock sommarpäls och tränas hårt eller på annat sätt plågas av pälsen tycker jag det är bra att klippa. men då MÅSTE man använda insekt och regntäcken för hästen får noll skydd mot det.

om hästen har väldigt tjock sommarpäls och tränas hårt eller på annat sätt plågas av pälsen tycker jag det är bra att klippa. men då MÅSTE man använda insekt och regntäcken för hästen får noll skydd mot det.

Fyller i med att man även bör tänka på att en klippt häst inte heller har mkt uv-block utan även solgassande dagar bör man tänka på att ge den ett uv-skydd i form av ett mkt tunt sommartäcke (finns riktigt tunna varianter som är nästan som ett sidentyg (fast starkare då).
Min vita klipps året runt då han har mycket och mkt tät päls på sommaren och han blir verkligen påverkad av värmen och blir seg och svettas mängder, märks stor skillnad när man klipper. Insektstäcke har han men vi undviker det då han alltid blir varm och svettig i dem, har fått tag på världens bästa supertunna sommartäcke som han däremot älskar, jättetunt och väldigt sladdrigt men han är alltid sval under det faktiskt svalare under det än när solen bränner direkt på pälsen. Letar febrilt efter liknande tyg för att kunna sy en halskrage av samma så att få skydd mot insekterna även på halsen när de platta jäkla hästflugorna går till anfall som de gör här varje dag det är fint väder för att slippa använda det varma insektstäcket.

PM:a gärna vilket täcke du har Gylle!! Är på jakt efter ett till min pålle då även han måste helklippas när han sätts igång snart o blir så lätt varm i vanliga bomulstäcken...

Senast ändrad:

PM:a gärna mig med, är på jakt eftre bra täcken :)

Jag har inte tänkt på hur det görs i min omvärld, men jag har iaf klippt min islandsvallack nu tidig försommar och jag klipper spårklinning på vintern. Men det är för att han inte fäller som han skall (nåt gammalt kroppsligt problem enl veterinären). Med den pälsen han har kvar där han inte är klippt så hade han inte orkat röra sig och en sån här dag hade han varit genomsvettig bara av att stå i hagen(28gr). Han har nog nu mer päls än ett halvblod på vintern där han inte är klippt! Han tycker nog själv det är skönt o bli av med pälsen. Nu ser hans päls nästan ut som en vanlig hästs sommarpäls.

Andis päls, ni ser ju vad tjockt...
andcirkus_42175261.jpg

(Ang hans hållning på bilden så tränar vi magmuskler.)

ja dom blir ju i princip nakna.. min som behövde klippas var också skimmel, och även min skimmelponny (arab) har betydligt mer sommarpäls än min fux. kanske skimmlar överlag har tjockare päls?

vad är det för märke på ditt täcke? jag har några från shires som har varit bra (börjar bli slitna nu), väldigt tunna och lätta bomullstäcken.

I ditt fall liksom många andras så är det ju nödvändigt att klippa:) De är kanske vanligare än jag trott att man behöver de,, hehe..

:)

Tyvärr finns de inte att köpa längre, jag har själv jagat fler när jag insåg hur bra de var. Det var HL som hade dem innan, tyvärr köpte jag mitt först när de sålde ut dem i Falsterbo för att de hade utgått ur sortimentet deras nya sommartäcke är mkt tjockare än detta.
Fick även numret av de svenska och ringde den danska delen av HL men tyvärr hade de inte heller ett enda kvar. Hade lätt köpt 10 st annars så att jag hade till alla samt ett par extra speciellt eftersom de sålde ut dem för bara 200:- snacka om att jag retat mig att jag bara tog ett när de hade en hel låda i Falsterbo då.

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 896
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar