Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Fast pa Svenska har inte W ett eget ljud. Det uttalas likadant.

Det vet jag, men vi är så influerade av det engelska språket här i Sverige att så fort något står med W vill folk uttala det på engelsk vis och då blir det svårt när det inte stavas som "ska" låta.

I en bisats på två ynka ord formulerar du hur namn är en klassfråga:laugh:

Sant. Frågar man om pojken i en ny familj heter Kevin eller Liam har man rätt ca hälften av gångerna.

Sen skulle man kunna se det du skrivit som fördomar om vilka människor vi socialarbetare träffar.

Jag funderar lite på hur man skulle stava ditt namn annorlunda? Gör-El?
En avlägsen släkting till Stålmannen? ;)

Nja, tog du det som kritik? Det var inte menat så.

Om det är jag som har fördomar - vad var det du tänkte förklara genom att lägga till att du är socialarbetare? Det låter ju som om du var inne på just spåret att namn är en klassfråga (vilket det är).

Det är ju det som är min poäng, att det kanske inte är så himla viktigt att förstå vitsen med allt. Jag tror att många skulle vinna på att tänka lite mer på det i fler sammanhang än just när det kommer till namn.

Men det är väl så att de namnet uttalas enligt uttals reglerna även om de stavas med C ?

Men det var inte lika skojigt!

Sant:D

KL

Här är en intressant artikel om namnval där namnforskaren Emilia Aldrin bl a säger:

Är namn fortfarande en klassfråga?
– Både ja och nej. Ja, i så motto att sociala faktorer som utbildningsnivå hos föräldrarna har betydelse för namnvalet. Välutbildade och äldre föräldrar som bor i villa är mer traditionella, de som är yngre och de med kortare utbildning är mer kreativa och nyskapande i sitt namnval, säger Emilia Aldrin.
Hon förklarar det med att föräldrar i överklassen kan kosta på sig att vara konservativa och till och med tjäna på det. De har redan uppnått en hög status och tjänar på att bekräfta det sociala systemet. Namnvalet är bara en liten del i hur man markerar sin klasstillhörighet.
De lågutbildade tjänar mer på att bryta mot de befintliga normerna och göra något helt oväntat. De befinner sig i ett ”underdog-perspektiv”. Dessa föräldrar kan visa att de är individualister. Att ge sitt barn ett ovanligt namn med ovanlig stavning gör att ens barn sticker ut i mängden.

fast det dar extra h:et kanske anvands? visserligen kan jag inte riktigt forsta Chennet, men det ar val inga storre problem an att fraga. Daremot har jag inga problem med ett h efter t i namnet, med tanke pa att jag har det (och till och med anvander det! uttalas som ett "soft" t istallet som ett hart).

Ni kanske ska tanka pa att det faktist finns folk med en del av namnen ni tar upp. Har aldrig nagonsin fatt konstiga kommentarer for mitt namn forut, eller haft det uttalat fel. Varken har eller utomlands. Tycker det kanns markligt att nagra manniskor pa ett forum ska sitta och bestamma att mina foraldrar och jag har nagra problem eftersom en annorlunda stavning valdes av mitt naman :crazy: kanns som att den Svenska "Normal" mallen tillampas lite val mycket, man ska inte komma och tro att man ar nagot med sin annorlunda stavning :crazy:

Personligen tycker jag namn som Niamh och Siobhan ar fina, och jag har inte ens nagon irlandsk koppling langre. Ar det helt plotsligt forbjudet att ha ett annorlunda namn?

Inglorion - som ibland maste bokstavera fornamn och alltid efternamn och inte forstar varfor det skulle vara nagot problem. Dem betyder nagot!

Ja det är förbjudet enligt bukefolket! :p

kl

Jag tar det igen. Jag heter Jörgensen. Hur uttalas det? Jag har ENBART hört ett uttal på det här i Sverige. Så, ni som inte kan räkna ut att Isaac Isaksson är svensk och envisas med att vilja uttala det på engelskt vis (av ren jävelskap?), hur gör ni med mitt namn??

Och nej, ungen hette inte Isaksson när han föddes, och vet ni Isaksson i min familj stavas egentligen Isacsson....:grin:

Hur bestammer Svenska myndigheter hur folk som heter Mohammad stavar sitt namn? I Arabiskan ar stavningen ljudenlig och man uttalar ord/namn olika beroende pa varifran man kommer darfor ar det helt okay att stava som det later dar man kommer ifran. (Jag forstar fortfarande inte riktigt vad de gjor i stavnings klass i Arabiska skolor:p)

De lærer seg å skrive på standardarabisk, som ikke er morsmålet deres, og som har andre uttaleregler enn de arabiske talemålene (som også staves annerledes når de brukes skriftlig).

Ja det är förbjudet enligt bukefolket! :p

kl

Jag tar det igen. Jag heter Jörgensen. Hur uttalas det?

Jöööööö(e)nsen;)

(Läser en bok på danska just nu och inser att jag får bäst flyt i texten om jag uttalar den på danska inne i skallen:D. Högt bemästrar jag dock inte uttalet.)

Jöööööö(e)nsen;)

(Läser en bok på danska just nu och inser att jag får bäst flyt i texten om jag uttalar den på danska inne i skallen:D. Högt bemästrar jag dock inte uttalet.)

Fel.

Skulle du kalla mig det? Eller skulle du säga J ö r g e n s e n som på svenska? Jag har aldrig hört en svensk säga på danska, utom när folk gör det lite på skoj. Det är alltid svenska. Ska jag ta bort mitt efternamn för det inte duger åt svenskar? Det är ju samma sak med Isaac.

Jag tycker för övrigt att Isak ser så hårt ut.

Klart att jag skulle uttala Jörgensen på svenska, jag bara skojade;)

Om jag försökte uttala det på danska skulle en dansk förmodligen inte förstå vad jag försökte säga. Men i mitt huvud kan jag:D

Klart att jag skulle uttala Jörgensen på svenska, jag bara skojade;)

Om jag försökte uttala det på danska skulle en dansk förmodligen inte förstå vad jag försökte säga. Men i mitt huvud kan jag:D

Men varför är det ok men inte Isaac. Varför gör folk sig dumma när det gäller Isaac då?

Var inte ledsen, jag kan knappt uttala det jag heller. Jag vet hur det låter men mitt uttal är inte klockrent :) Jag borde kanske inte bära ett namn jag inte kan uttala korrekt och som inte ens uttalas korrekt i detta landet. Eller flytta.:angel:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
288
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 449
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 065
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 100
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka