Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Hur har jag lyckats missa den här tråden? Ett av mina favoritämnen!

1. Om man väljer en engelsk (utländsk) stavning av sitt namn, skulle jag inte alltid automatiskt välja det svenska uttalet. Eric skulle jag nog säga på svenska, men Isaac skulle jag fråga hur hans namn uttalades. En annan ytterlighet; om man väljer ett utländskt namn, varför uttala det på svenska? Kom i kontakt med en Sean som jag då förstås uttalade Sjån - jag blev genast rättad, för han hette Séan (alla bokstäver uttalades)! Eller Keith som uttalas som Kate :eek:.

2. Felanvända accenter på namn - aaargh! Skönt att fler än jag regerade på Annétthe. Jag har träffat på många Jeanetté, Helené osv - varför kan man inte inse accentens betydelse? Och min kompis Hélène uttalade inte sitt namn Eläään, vilket hon borde ha gjort med de accenterna.

3. Konstig stavning av utländska namn à la Cewin:eek: Har en Oliwer i min närhet. Ett engelskt namn som får ett helt annat (konstigt) uttal med w. Andra konstiga exempel: Cennet (Sennet?) Chenneth (?) Alla extra H som inte gör något för namnet: Maritha, Caritha, Katharina osv, varför har de tillkommit?

4. Smålänningar petar ju in lite r för säkerhets skull. Om man studerar namnet Kennert finner man att bärarna bor övervägande i Småland.... :D

Eh va? Baaaner?? Banér både stavas och uttalas det namnet.

Vet du jag bara hittade på. För det är någon som har ett liknande efternamn fast med två andra bokstäver i början. Men jag vill inte skriva ut det för det är taget och förmodligen lätt att spåra. Men n e r på slutet stämmer.

Jag antar att man vill vara lite originell och sätta en personlig prägel på namnet. Personligen hade jag dock tyckt att det måste bli tröttsamt att stava hela tiden! Tycker det är skönt att säga att mitt namn "stavas dom det låter".

Oj oj... Mina barns efternamn stavas som det låter, men det måste ständigt bokstaveras. Jag tycker ö h t inte att det är något konstigt alls med namnet, det är väldigt enkelt, men många tror att man säger något helt annat. Mycket mystiskt.

Nu kan jag ju bara utgå från mig själv här, men då jag pratar vansinnigt bred småländska enligt de flesta så tänkte jag bara säga att själv uttalar iaf jag Nora som just Nora. Kanske inte med världens vackraste R, men nog finns det där! :)

Diskuterade småländska igår faktiskt, och i namnet Anders så försvinner däremot R:et helt och det blir istället Andes. Göteborgarna i sällskapet sa Andesch, och jag vet inte om jag tycker att det är bättre iofs :p

/ S, som inte kommer kämpa för att lära mig snacka rikssvenska eller gå hos talpedagog. Va fan, småländska är min dialekt och vill folk störa sig så varsågoda ;)

Och Laaaaas :D

Men som nybliven smålänning (nåja) så inser jag att mina R håller på att försvinna :o

fast det dar extra h:et kanske anvands? visserligen kan jag inte riktigt forsta Chennet, men det ar val inga storre problem an att fraga. Daremot har jag inga problem med ett h efter t i namnet, med tanke pa att jag har det (och till och med anvander det! uttalas som ett "soft" t istallet som ett hart).

Ni kanske ska tanka pa att det faktist finns folk med en del av namnen ni tar upp. Har aldrig nagonsin fatt konstiga kommentarer for mitt namn forut, eller haft det uttalat fel. Varken har eller utomlands. Tycker det kanns markligt att nagra manniskor pa ett forum ska sitta och bestamma att mina foraldrar och jag har nagra problem eftersom en annorlunda stavning valdes av mitt naman :crazy: kanns som att den Svenska "Normal" mallen tillampas lite val mycket, man ska inte komma och tro att man ar nagot med sin annorlunda stavning :crazy:

Personligen tycker jag namn som Niamh och Siobhan ar fina, och jag har inte ens nagon irlandsk koppling langre. Ar det helt plotsligt forbjudet att ha ett annorlunda namn?

Inglorion - som ibland maste bokstavera fornamn och alltid efternamn och inte forstar varfor det skulle vara nagot problem. Dem betyder nagot!

KL

Från min morfars släkt kommer mitt efternamn som stavas -quist istället för qvist. Detta måste ju alltid bokstaveras. Resten av familjen har ändrat sitt till qv så nu är det bara jag och mina barn kvar som stavar som ursprunget.
Såklart alla får heta vad de vill men man måste också acceptera att det kan uppstå frågor och kanske inte ta det så personligt. Det är ju ett fint namn för mig oavsett vad andra tycker liksom. Om jag döper mitt barn till ett namn med annorlunda stavning så måste jag också kunna ta diskussioner om det, eller? Där tycker jag ofta det falerar. Det är som att bara för att man ifrågasätter så tycker man automatiskt att namnet är fult - så är det ju inte. Dock har jag svårt för dessa modenamn som alla döper till, men det är en annan diskussion :D

*kl*
För mig är det tvärtom. Jag heter Monika, men 99% av dom som skriver mitt namn skriver det Monica. "Jag heter Monika med k" är standardfrasen för mig. Har också ett ovanligt efternamn (bara min släkt och tillhörande som heter) och trots att det mer eller mindre stavas som det låter är det många som stoppar in massa extra bokstäver i det.

Näää, Maaakus säger vi! :p Eller ja, jag har iaf aldrig hört en smålänning uttala det med Ä :)

Den uttalsvariant jag tänker på, glider i mina öron mellan aaaa och ääää, så jag valde ääää för att ytterligare understryka det olämpliga i namnvalet. :D

Om en smålänning presenterar sig som Pete_ eller Määääkus/Maaaakus, så kommer jag ju ändå att tilltala personen som Peter eller Markus. Jag uppfattar inte den där dialektala avvikelsen som något slags uttalsregel.

Nora, som någon nämnde, blir det ju värre med, för personen skulle för min del kunna heta Noa.

Nu menade jag ju "onödiga" h:n som inte har något med uttalet att göra. Heter man t ex Catherine med mjukt th i mitten är det en sak. Då fyller h en funktion. Men heter man svenskt Katarina med vanligt t har jag svårt att förstå vitsen med ett extra h. För mig innebär th läspljud.

KL

Aven jag helt allergisk mot konstiga stavningar av gamla hederliga namn. Varst av allt ar att anvanda C istallet for K, for rysningar av Cevin etc. Det varst ar dock Cerry!!! Ok pa engelska sa kan man ju stava med C da utalas det ju som K men nar jag visade namnet for kollergor pa jobbet sa kliade de sig i huvudet och kunde inte forsta varfor man ska stava det sa...

Sjalv fick blev namnlistan kort innan dottern foddes, namnen skulle ju kunna utalas likadant pa engelska som svenska.

//Krusan

Delvis knapplån

Jag tycker att i namn som t.ex Caroline, Carolina och Catharina ser det så hårt ut när de stavas med K. För mig är liksom det normala att de namnen stavas med C. Jag har heller aldrig träffat någon som har tvekat på att C i de fallen uttalas som K. Precis som att Carlsson kan stavas med både K och C. Det är ju inte heller någon som funderar på hur C i Carlsson uttalas.
Visst blir endel namn rena stavfel men i många fall så tror jag att det är vanan som avgör om man reagerar eller inte på stavningen. Idag i vårt mångkulturella samhälle så får man ju ändå fråga ibland hur ett namn uttalas och jag tror att folk hellre vill att man frågar än att man uttalar det fel.

Jag har helt vanliga för och efternamn men får ändå alltid bokstavera om jag vill få det rättstavat just för att det finns så många olika stavningar. Det gör mig inget alls.

4. Smålänningar petar ju in lite r för säkerhets skull. Om man studerar namnet Kennert finner man att bärarna bor övervägande i Småland.... :D

Men hur har de småländska föräldrarna då tänkt om hur namnet uttalas, i relation till stavningen?

Kennert vore en "rimlig" småländsk stavning om namnet normalt sett uttalades Kenneeeet, men det gör det väl inte ens i Småland.

R:et hoppas ju faktiskt inte över helt och hållet mitt inne i ord, utan det gör närmaste vokal längre (Maaaakus/Markus). Att jämföra med R sist i namn, då sväljer smålänningar bokstaven helt (Pete_/Peter), och det sista e:et i Pete_ är obetonat.

De kanske tycker det är säkrast att stoppa in ett r lite här och var. Egentligen heter nog du Petuska:D

Haha förstår att du blir irriterad! Skitfult med B istället för W ju ;) (Kan tillägga att jag tycker ditt efternamn är jäkligt fint!)

Både mitt förnamn och efternamn är det i princip aldrig någon som stavat rätt så jag bokstaverar i tid och otid. Dock tycker jag verkligen att mitt förnamn, Jannika, inte borde vara så jäkla svårt att både stava och komma ihåg. Inte sällan man blir kallad Jannike eller Jessica....

Jag tycker att i namn som t.ex Caroline, Carolina och Catharina ser det så hårt ut när de stavas med K. För mig är liksom det normala att de namnen stavas med C.

Jag tycker helt klart att det ser trevligast ut med K i de sammanhangen, men att använda C är ju något man har gjort länge i Sverige. Karl/Carl stavas på båda visen långt tillaka i kyrkoböckerna, liksom tex Gustav/Gustaf.

Sen förstår jag inte riktigt varför det är viktigt för individen med rätt stavning i alla sammanhang - folk som heter tex Monika/Monica brukar vara måna om att se till att det alltid blir korrekt stavat, även i sammanhang då det strikt sett inte spelar någon roll, och det förstår jag inte riktigt. Det verkar så jobbigt att påpeka det hela tiden, att det känns som att jag hellre hade låtit det bli som det blev.

Det är ingen nymodig uppfinning att stava namn krångligt, utan en del av krånglet har snarare hängt med länge. Stavningen generellt reformeras då och då, men man brukar inte ändra stavningen av alla namn samtidigt. Det är väl också därför folk heter Bergquist och sådant i efternamn, minst lika ofta som de heter Bergkvist.

Däremot tror jag inte att vi kan hitta särskilt många historiska förekomster av Cewin, Annétthé och liknande.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
283
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 430
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 065
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka