Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Född och uppvuxen i Småland men klarar inte av dialekten.
Är glad över att jag pratar rikssvenska.

Fast jag tycker ju alltså att barnen heter sina namn ändå, de låter bara olika på olika dialekter.

Jag tycker inte heller att min dialekt från en bohuslänsk stad är vacker. Men det styr inte hur jag ser på namn.

*KL*

Trots allt så finns det stavningsregler nu(och om man tragglat sig igenom några 1400-talstexter så är man rätt tacksam för det). Det innebär att man visserligen kan stava namn lite som man känner för men då också får acceptera att folk förutsätter att de uttalas på ett annat sätt än man tänkt sig. Jag känner till exempel till en liten flicka som heter Healy, vilket jag(och de flesta andra) skulle uttala på ett helt annat sätt än vad föräldrarna gör, de säger nämligen "Hailey".

Men dialekt är ju dialekt och säger egentligen inget om namns uttal... Jag har också rötterna i Bohuslän men skulle inte dra mig för i-namn. De där spetsiga i-na är ju bara dialekt.

Det slår mig att min ena systerson har ett namn som vi uttalar med bohuslänsk satsmelodi. I Stockholm där han numera bor uttalas hans namn med annan satsmelodi. Inget av det är ju fel, det är bara olika.
Ja det där är ju då nästa ton i kråksången...

Viveka -> Viiiveka eller Viveeeka?
Carola -> Carooola eller Caaarola?
Helena -> Heeelena eller Heleeena?
Edvin -> Eeedvin eller Eddvin?
Jag känner till minst en av varje i samtliga dessa fall, finns garanterat fler...

Inte mig heller. Jag uttalar det som dom låter. Men är det konstiga stavningar så tar jag uttalningen som det vanligtvis stavas. Är det fel får dom rätta mig.

Eddvin skulle jag säga är dialekt, men de övriga är ju helt klart olika uttal trots samma stavning. Du har rätt, det finns en hel del såna. Eeerika och Eriiika är ju ytterligare ett.

Accenter är det, inte apostrofer...

Tack! Jag har namn i min närhet med både grav och akut och det trycker på mina knappar när folk frågar om "apostroferna". Båda två är dessutom väldigt relevanta för uttalet.

Med det sagt följer jag också accenter i namn även om jag ser att de sitter uppenbart åt skogen för uttalet.

Det där med att ge svenska barn utan engelsk anknytning engelska namn med engelskt uttal har jag aldrig förstått. Men det finns ett namn som strider mot min inställning där och det är Mary. Jag tycker att det är så fint!

Barn har jag ju inte men skaffar jag någonsin hund så får hon heta Mary:D

Det är väl konstigt att det bara är HÄR som folk reagerar på stavningen.

Fast det är inte bara på buke folk tycker det är löjligt med annorlunda stavningar. Jag har sett flera trådar på andra forum där dom tar upp just denna frågan, eller trådar där dom ber folk skriva ner "roliga" stavningar dom stött på. Så detta är verkligen inte ett bukefenomen. Jag har också haft många diskussioner med folk i min omgivning om detta ämne, så det är inget internetfenomen heller.

Jag har inga problem med hur accenterna påverkar uttalet - men kan du ge mig en bra minnesregel för vilken som är akut och vilken som är grav? Jag_kan_bara_inte_banka_in_det.

akut är framåt och grav bakåt, om jag inte minns galet

(i graven kan man bara se bakåt...)

Håller med, det är verkligen inte bara här. Jag suckade över Annétthe och berättade för min omgivning att jag inte skulle ha några problem med om bedrägeriåtalen las ner, bara hon blev åtalad för stavningen av sitt förnamn.

Håller med, det är verkligen inte bara här. Jag suckade över Annétthe och berättade för min omgivning att jag inte skulle ha några problem med om bedrägeriåtalen las ner, bara hon blev åtalad för stavningen av sitt förnamn.
:bow::rofl::rofl::rofl:

Jag har alltid gillat Lucy. :o Det kanske får bli en katt här då eftersom inte jag heller har barn. ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
275
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 383
Senast: Nixehen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 061
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka