Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lhuzie om jag får be!![]()
Se mig som akut!
Det där råkar jag också ut för hela tiden - fast jag har varken accenter eller "konstiga" bokstäver i mitt efternamn, men får sådana inpetade i tid och otid ändå. Folk har till och med stavat fel när jag bokstaverat.Jag har ett efternamn som stavas med W även om det uttalas med vanligt V, plus att det stavas med en apostof över en av bokstäverna. Folk stavar fel på det heeeeela tiden. Har fått räkningar där det stått felstavat på räkningen, klasslistor när man gick i skolan, inbjudningskort, allt. Numera blir jag glatt överraskad när någon lyckas få rätt på det från början vilket händer typ 1 på 1000 ggr. Dessutom är det inget vanligt svensson-namn så folk brukar i allmänhet ha problem med hela namnet, även om det bara är 6 bokstäver och skrivs precis som det låter, bortsett från W'et, och det är inget avancerat uttal på något sätt.
Tycker faktiskt det är väldigt jobbigt att behöva bokstavera det varje jävla gång.
Eller Banér där a ska vara det som uttalar långt. Osv.
Det helt ok namnet Markus, till exempel, blir Määääkus. Hur kan man vilja att ens barn heter så?
.
*nickar instämmande*Näää, Maaakus säger vi!![]()
Med den stavningen så är skulle jag uttala det som på engelska.
Så om det ska uttalas på svenska så måste ju någon tala om det för mig och då skulle jag uttala det på svenska
Jag har ett efternamn som stavas med W även om det uttalas med vanligt V, <snip>
Jag försökte fördjupa mig just i den frågan för ett par år sedan. Jag hade en teori om att jag skulle ha lättare att koppla de olika stavningarna till rätt person om jag begrepp systemet.
(det finns även mer än handfull varianter på Ahmed).
Den arabiska stavningen vågar jag inte uttala mig om, <snip>
Jo visst får man det. De namn som tagits upp är ju godkända. Jag tror du förstod att det var så jag menade.
Att anse att Isaac är att krångla till det är bara löjligt. Det är rätt många som kan begripa att Isaac inte uttalas med å utan är från det engelska språket. I alla fall i min närhet. Jag har kanske rätt smarta folk i min närhet då, vad vet jag.
Hur bestammer Svenska myndigheter hur folk som heter Mohammad stavar sitt namn? I Arabiskan ar stavningen ljudenlig och man uttalar ord/namn olika beroende pa varifran man kommer darfor ar det helt okay att stava som det later dar man kommer ifran. (Jag forstar fortfarande inte riktigt vad de gjor i stavnings klass i Arabiska skolor)
Vad gäller namngivning generellt så kan jag, som varande smålänning, inte riktigt förstå hur föräldrar tänker när de ger sina barn namn som slutar på R. Smålänningar har ju en förmåga att hoppa över vissa R i orden, beroende på hur det är placerat i förhållande till andra bokstäver. Och R i slutet av orden uttalas i princip aldrig. Jag känner några "Oska_", "Pete_" och liknande, sen finns ju också några "Ka_l" och "Be_til" osv.