Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag har ett efternamn som stavas med W även om det uttalas med vanligt V, plus att det stavas med en apostof över en av bokstäverna. Folk stavar fel på det heeeeela tiden. Har fått räkningar där det stått felstavat på räkningen, klasslistor när man gick i skolan, inbjudningskort, allt. Numera blir jag glatt överraskad när någon lyckas få rätt på det från början vilket händer typ 1 på 1000 ggr. Dessutom är det inget vanligt svensson-namn så folk brukar i allmänhet ha problem med hela namnet, även om det bara är 6 bokstäver och skrivs precis som det låter, bortsett från W'et, och det är inget avancerat uttal på något sätt.

Tycker faktiskt det är väldigt jobbigt att behöva bokstavera det varje jävla gång.
Det där råkar jag också ut för hela tiden - fast jag har varken accenter eller "konstiga" bokstäver i mitt efternamn, men får sådana inpetade i tid och otid ändå. Folk har till och med stavat fel när jag bokstaverat.

Jag antar att man vill vara lite originell och sätta en personlig prägel på namnet. Personligen hade jag dock tyckt att det måste bli tröttsamt att stava hela tiden! Tycker det är skönt att säga att mitt namn "stavas dom det låter".

Nog förstår jag hur folk vill ha det uttalat om de förklarar, men jag fattar ärligt inte vitsen med att stava på ett vis och uttala på ett annat. Eller helt felstavat namn, som Cevin. Det är som att färga håret blått men propsa på att det ska beskrivas som grönt.

Uttalsregler och stavningsregler finns för att språket ska bli förståeligt. Då är det bara dumt att bolla för mycket med stavningar.

Det var ju rätt korkat, med tanke på att elva är ett eget ord i sig med helt annan betydelse.

KL.

Folk får stava sina namn hur man vill. Men jag fattar ändå inte varför man krånglar till det.
Har man en udda stavning så lär man få hålla på hela livet att bokstavera när man ska säga sitt namn.

Mitt efternamn (som jag tog när jag gifte mig), blir jag galen på ibland. Det börjar på W och nästan jämt hör folk det som B. Jag tycker bara det ör jobbigt att jämt behöva bokstavera eller säga att det ska börja på W..

Det helt ok namnet Markus, till exempel, blir Määääkus. Hur kan man vilja att ens barn heter så?
.

Näää, Maaakus säger vi! :p Eller ja, jag har iaf aldrig hört en smålänning uttala det med Ä :)

Men jag håller med, vi smålänningar borde banne mig bojkotta namn med R i. :D

Med den stavningen så är skulle jag uttala det som på engelska.
Så om det ska uttalas på svenska så måste ju någon tala om det för mig och då skulle jag uttala det på svenska

Yes, jag skulle ocksa uttala det som Isaac. Sjalv heter jag Elaine ... gissa hur det uttalades nar jag vaxte upp pa 50-60 talet.:crazy: Inte var det vackert och jag AVSKYDDE att alltid behova tala om bade hur det uttalades och stavades.

Jag har ett efternamn som stavas med W även om det uttalas med vanligt V, <snip>

Fast pa Svenska har inte W ett eget ljud. Det uttalas likadant.

Jag försökte fördjupa mig just i den frågan för ett par år sedan. Jag hade en teori om att jag skulle ha lättare att koppla de olika stavningarna till rätt person om jag begrepp systemet.
(det finns även mer än handfull varianter på Ahmed).
Den arabiska stavningen vågar jag inte uttala mig om, <snip>

Fast ar det inte helt enkelt sa att de stavar sitt namn som de gjor hemma i sitt land? Inte forsoker val Svenska myndigheter tala om hur man stavar sitt namn?
Arabiskan har ett system som kan vara svarforstaeligt om man inte kan Arabiska. Bland annat finns det inte nagon skillnad mellan bokstaverna e och i ... vilket betyder att de anvands "randomly" for samma ord. Staden Jeddah stavas i Saudi Arabien bade som Jeddah och Jiddah. Bada ar lika ratt da bada ljuden bara har en symbol i Arabiskan.

Jo visst får man det. De namn som tagits upp är ju godkända. Jag tror du förstod att det var så jag menade.

Nej jag förstod faktiskt inte alls att du menade att man fick heta de två namnen som tagits upp i TS när du skrev "man får väl heta vad som helst nu för tiden". Jag trodde att du menade vad som helst, speciellt när det skrevs som anledning till varför "felstavade" namn skulle vara ok (som jag uppfattade det).

Men okej, ja det är klart att man får stava sitt namn "Pheter" och hävda att det ska uttalas "Peter". Men vill man framstå som någolunda språkligt begåvad så är det ju inte att rekommendera.

Att anse att Isaac är att krångla till det är bara löjligt. Det är rätt många som kan begripa att Isaac inte uttalas med å utan är från det engelska språket. I alla fall i min närhet. Jag har kanske rätt smarta folk i min närhet då, vad vet jag.

Men nu förstår jag inte. Jag förstår absolut att Isaac inte uttalas med å utan är från engelska språket. Men det ger ju namnet ett helt annat uttal än "Isak".

Att stava namnet Isak med en stavning som inte ät den konventionella i Sverige, utan istället välja den engelska stavningen av namnet, och ändå hävda att namnet ska uttalas som på svenska är i mina ögon att krångla till det. Visst FÅR man göra så, konstigt vore väl annars, men man får kanske räkna med att folk tror att barnet heter just det namnet på det språket som stavningen avser.

Om jag träffade en Isaac Eriksson skulle jag tro att han hade en engelskspråkig förälder och att namnet uttalas som man gör på det språket där Isaac är det konventionella stavningen. Exakt på samma vis som att om jag träffade "Aaron Eriksson" skulle jag tro att det uttalades just så och inte som svenska "Aron".

Om Isaac eller Aaron sen berättade att namnen trots stavningen ska uttalas "Isak" och "Aron" så ska de ju det. Och jag hade knappast berättade för den hur ologiskt och tillkrånglat jag tycket de stavar sina namn. Men att krångla till det är det ju :)

Senast ändrad:

KL

Som bärare av ett ovanligt namn som kan stavas på olika sätt tycker jag att man gör sina barn en otjänst om man krånglar för mycket med stavningen. Det är ändå barnet och inte föräldern som ska tillbringa sitt liv med namnet. Det är barnet som ska utsttas för folks felsägningar, undranden och kommentarer. Att tillbringa sitt liv som Cehwin kan inte vara roligt (ja jag har sett den stavningen, är socialarbetare...) eller någon annan märklig stavning som bryter mot uttalningsreglerna.

Och att jag inte förenklat stavningen på mit eget namn är att det är ett släktnamn och med ändrad stavning förlorar det kopplingen, vilket är det som gör att jag står ut med namnet.

Jag har ett ganska lätt namn, lite ovanligt här men inte såpass att folk inte hört det tidigare.
Det ÄR jobbigt med ett ovanligt namn!! Ofta stavas mitt namn med en annan bokstav än den som är först... I namnlistor osv får man kolla noga (att bomma på 2bokstäver i ett 4bokstäver långt namn gör det jobbigt)
Kan bara gissa hur det är att ha ett svårare namn... Har hållt på mycket med idrottande ungdommar och det är mer än en gång jag inte förstått hur namnet i listan ska uttalas... man får sköta det snyggt och försöka sig på efternamnet om det är lättare...

Hur bestammer Svenska myndigheter hur folk som heter Mohammad stavar sitt namn? I Arabiskan ar stavningen ljudenlig och man uttalar ord/namn olika beroende pa varifran man kommer darfor ar det helt okay att stava som det later dar man kommer ifran. (Jag forstar fortfarande inte riktigt vad de gjor i stavnings klass i Arabiska skolor:p)

Jo, när människor kommer till Sverige och ska få svenska papper måste deras namn skrivas med våra bokstäver. Det funkar liksom inte i Migrationsverkets dator att skriva med arabiska tecken ;)

Jag tycker det är förvirrande. När jag känner flera Mohammed i olika klasser och de stavar olika allihop. Eller Suuad. För att ta några exempel.
Mitt svenska öra hör ingen skillnad när de uttalar sina namn - kanske finns en skillnad jag inte hör? Men hur vet svenska myndigheter det i så fall?

Vad gäller namngivning generellt så kan jag, som varande smålänning, inte riktigt förstå hur föräldrar tänker när de ger sina barn namn som slutar på R. Smålänningar har ju en förmåga att hoppa över vissa R i orden, beroende på hur det är placerat i förhållande till andra bokstäver. Och R i slutet av orden uttalas i princip aldrig. Jag känner några "Oska_", "Pete_" och liknande, sen finns ju också några "Ka_l" och "Be_til" osv.

Ha ha! Som min klasskompis utan R som döpte sitt barn till Nora. Noa. Hon var från Blekinge eller Småland. Jag hade nog tänkt på det om jag inte kunde säga R.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
283
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 430
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 065
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka