Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Åh jag känner igen det så väl :love:
Jag antar att jag egentligen är en reinkarnerad kusk eller nåt, jag älskar det där jävlaranammahumöret!

Jag har dock upplevt att vissa stammar av nordsvensk är äckligt känsliga, bara att de inte hanterar det som en "vanlig brun" gör. De har fortfarande draghästen kvar i sig, men för just ridning blir de ibland lite för känsliga. Andra är som huggna ur sten vad som än händer :p

Vår bruksnordis var åt det hållet, verkligen född i fel kropp:p

Hon hade löpskalle, var het som ett ånglok, allt skulle gå i 100 knyck och superkänslig i ridningen. Otroligt rolig häst att rida när hon var på gott humör, hon var dessutom hyfsat utbildad och tävlad en del både i westernridning, dressyr, distans och hoppning.

Men hon var å andra sidan sån att ena dagen var hon superbra trailhäst, jättelyhörd och uppmärksam för att nästa runda bete sig som om hon aldrig hade varit ett ridhus förr och bara sprang som en blådåre. Personlighet tror jag det kallas:angel: Men man ser det med mer humor när hästen är 25år gammal än när hon höll på likadant när hon var 10år..

Hennes paradgren var dock barrelrace, hon var grym! Jättesäker på foten och riktigt lyhörd på vikten så det var bara att lite på henne och låta henne springa. Ruskigt snabb trots sin enorma kroppshydda:rofl:

Hon är 25år gammal på bilden och har nyss spenderat ½h med att bocka, busa och rejsgaloppera:love:

Jag skulle jobba henne kort och med mycket energi. Filmen i förra tråden var väl knappt 7 minuter och jag började filma bara några minuter efter att vi gick in i ridhuset.. Och avslutade när jag slutat filma, Eller fotografera rättare sagt. ;)

Roxie är väldigt .. svår.
Jag har gett bort repet med henne i andra änden till flera olika personer, även en som håller på med parelli, och ja..
Alla är överens med att hon är svår och jobbig och dominant.

Hon är inte högst i rang i hagen, men hon flyttar bara huvuet om någon kommer och ska flytta undan henne. Sen fortsätter hon med det hon gjorde, i de flesta fall äta. :rofl:

Blev iaf glad av att se att du tycker hon är mer lyhörd! :banana:
Jag tycker ju verkligen inte det, men jag kanske börjar bli hemmablind..

Det är klart! Om han har stått ett tag så är det ju inte konstigt om han tappat så mycket. :)
Fick du inte upp henne på ryggen på honom idag? :D

Ja visst ja! Du har ju den där lilla söta saken också ju! :love:
Skönt att dina två stora iaf är känsliga hästar, Hade nog varit jobbgt att ha en av varje.. ;)

Hur går det med filmen? Jag är ju jättenyfiken på hur hon har blivit på de månaderna! :banana:

Fin nordis!! :D

Jasså är lill snuttan dominant! Det är min fialotta med, inte jätte men hon ifrågasätter en del på det vi gör. I hagen är hon faktiskt inte dominant.

Ja jag tycker hon har blivit jättefin, tycker hon har focus på dig och lyssnar.
Kan ju bli lättare att driva henne framåt på ryggen sedan. Om du tömkör henne då? Eller löshoppar lite ibland? Hon verkade ju ha en väldig energi till det :)

Jag tror du har fått en jättefin häst det lilla jag sett. Fortsätt jobba! Det fixar du.

OCH vi har ju faktiskt UNGSTOOON!:p

Jo tjejen red Bitter mest, hon fick jobba jobba jobba ben ben ben. Men eftersom det bara var några små bra bärande steg han tog så blev det inga bilder, fanns inte så mycket att visa. Han har tappat grymt mycket men jag tror vi får till det rätt snabbt. Han har ju viljan och jag har fått tillbaka suget. Så filmer och bilder blir det säkerligen framöver :)

Ja, dominant är hon verkligen.. Hon jagade ut stallägaren ur hagen i somras för att denna försökte säga till henne att inte gå på henne. :crazy:

Men annars är hon ganska snäll, man får passa sig när hon vänder rumpan till för henne kan man inte riktigt lita på. :)

Därav anledningen till att jag flyttar på rumpan så mycket.

Så det går åt rätt håll iaf! :D

Nu har jag inte tömkört henne på ett tag för hon började krångla med munnen, Men ska ta och göra det igen framåt februari. Sen är tanken att vi ska börja köra henne igen i april.
Hon är ju körd nu under sommaren och hösten och då kan hon pinna på.
MEN, hon började ju vända och krångla och gå ner i dikena när jag körde henne så jag tog det som att det var dags att vila så hon får vila från det under vintern.

Löshoppa gör vi lite då och då.. Hon skrittar ena långsidan ner, galopperar och hoppa på vägen upp, sen skrittar hon ner igen. Så jag brukar passa på att löshoppa henne om hon är jättepigg.. Vilket inte händer alltför ofta. :angel:

Ja, Underbara ungston! :love:
Är din inriden ännu? :)

Amen till det! :D

Haha, mycket hormoner som vill ut. Undra hur dom kommer bli till våren. Hua! :p

Jaha på så vis! Jag tror inte jag skulle orka med en sån dominans häst igen :crazy: Har haft en och jag passar inte ihop med sådana hästar, Fifa har ju bara en gnutta inget märkvärdigt faktiskt. Men däremot kan man få en ritkigt fin kontakt med en häst som har sån mycket egen vilja och ni verkar ju kanonbra för varandra!!

Fifa är inriden :) Senast idag tog jag en barbacka tur i skogen med en kompis där vi klättrade och gjorde galoppintervaller. Jippie jag får galoppera igen:banana: Jag är helt såld i hästen. Länge sedan jag hade en sådan lyckad ridtur, kändes precis som när man var liten. Jag bara skrattade hela tiden. Hon är så himla go och rolig. På slutet hoppade jag av och gick med henne sista biten, då lade hon sig i djupsnön och rullade:D Oooh hon är så rolig att rida så!

Okej skämsdags! Var snälla nu:o Titta på hästen och inte på heffaklumpen på ryggen..

http://www.youtube.com/watch?v=Efw4tH7ZdUs

Jag är jättestel, har precis avverkat 23 mil i bilen vilket inte riktigt är det ultimata för min trasig kropp. Jaja nog med ursäkter nu..

Du behöver inte föklara dig.
Jag tyckte inte alls det såg hemskt ut, såg trevligt ut! Vad fin Enya har blivit, när reds hon in?

Om inte annat så är hon världens bästa tränare!
Jag har lärt mig så mycket det senaste året, Helt galet! :)

Åh, Jag längtar tills det är dags att rida henne! Hon ser så fruktansvärt mjuk ut att sitta på :love:

Åh! Det låter verkligen helt fantastiskt! :love:
Det är precis så det ska kännas ju.. Förstår att du har saknat galoppen! :)

Vilken liten sötit alltså. :) Hur hög är hon? Hon ser ju inte allt för stor ut, Men det gör dom väl aldrig jämte stora hästar :D

Bismark Jag tyckte det såg väldigt bra ut! Vilket jobb han ser ut att ha lagt på galoppen! :bow:
är du nöjde med resultatet? :)

Jaaa jag är jättenöjd!:laugh: Väl värt både pengarna och saknaden..

Galoppen är ju tyvärr hennes svåra gångart och det finns ju en hel del att önska. Men bitvis är hon hur underbar som helst så hoppet finns ju:D Hon behöver få lite styrka nu och hitta balansen i kroppen.

Hon rusar lite in i fattningarna och behöver en hel del stöd från skänkeln för att inte falla ut med bogen. Men hon är så härlig att rida, hon är mjuk och lyhörd och försöker verkligen göra rätt:love:

Jo man lär sig väldigt mycket utav sådana hästar, det är därför jag har så mycket lättare för de hästar jag har nu när man fick lägga ner så grymt myckt jobb på de lite mer "besvärligare eller dominanta" hästarna.

Ja det ska bli kul när du rider in hene :)

Fifa som stavas (Fiva) ^^ är 135 i mankhöjd. Lagomt stor för en islandshäst. Från början kändes de nästan fjantigt att sitta på henne, men nu känns det som världens bästa stolek :)

Ja hon är otroligt lättlärd, tänker väldigt mycket och klurar ut saker! Sen vill hon alltid göra rätt och vara till lags så det är en riktigt rolig häst att jobba med :laugh:

Ridningen tar jag inga cred för, jag hade bara åkt på henne ett par ggr innan hon åkte iväg till Tommy & Erik. Men hon har gjort jätteframsteg under tiden där uppe:laugh:

Men hon var ju mkt markabetad och i stort sett nästan inkörd innan hon åkte och et får jag väl ta åt mig äran för iaf:angel:

Ja hon verkar iaf vara en trevlig tjej och söt dessutom. Ser framemot fler filmer :)

Hon är ju verkligen så söt din lilla tjej! :)

Jag läser inne på ridtravartråden ibland så jag vet att det går framåt med Bitter! Men du får gärna berätta mer! :banana:

Jag har ju lyckats bli smittad av något så de senaste dagarna har jag haft feber och varit vrålförkyld.. Men fick hem mitt träns igår så jag passade på att låta Roxie ha hela utstyrseln idag.
Min söta lilla! :love:

Bismark Du får inte glömma uppdatera med allt från clinicen när du kommer hem! :bump:

Hehe ja jag är mycket dålig på att uppdatera om Bitter i både ridtravartråden och westernforumet. Jag uppdaterar mer om Fifa på islandsforumet även om jag jobbar båda lika mycket :)

Förkyldning är hemsk och det sitter ju i så länge!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 267
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 630
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 118
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka