Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

*kl*

Ursäkta för en dålig mobilbild men min snöflinga är äntligen hemma igen :love:

Hon klev av här hemma och sen knatade hon helt sonika in i sin box och började äta hö. Inga konstigheter:D

Så kvällen har spenderats borstandes, kelades, gosandes och pussandes. Enya stod och bara njöt med slutna ögon och mulen på min axel under hela tiden. Som jag har saknat henne..

Sitter o kikar på bilder sen i somras då han var i form :) Åh det var den tiden det, annat nu:D

75566780-0684-45c9-a1c3-bf6e7ab871734.jpg

a1181a15-c257-4d98-bc8c-83cd52459fc94.jpg

53049bab-9f64-4933-919b-d4166374030c4.jpg

ec2292dc-35ef-446c-a5ff-f83ece039f494.jpg

Jaa..sommar:love:

En bonusbild sedan i höstas.

0f7cf768-2080-4f82-822f-255a7751f06a4.jpg

Aha! Jag får gå in där och kolla på henne då. ;)

Aeew! Han är ju så fin! :love:
Var det imorgon du skulle rida för instruktör? Du får inte glömma att uppdatera hur det gick!

Njae.. Jag har suttit på henne en gång. Och det var helt wow! :love:
Men resten får vänta. ;)
Jag tar inridningen till våren/sommaren istället.
åh, vad jag längtar! :laugh:

Bismark Fina lilla damen ju! Nu kommer du ha fullt upp! fast du skulle låta dom vila under vintern va? :) Är tanken att båda ska tävlas till våren? :banana:

*Hoppar in en vända*

Här snöar det på tvären i 3:e dagen i följd. I förrgår fick vi ge oss med skottningen då det var tung snö och blidgrader. For till svärmor och befriade henne från snöslungan...hon använder den sällan :D . Nu har den fått gå mer än den någonsin gjort tidigare;).

Vädret är av sådan art att mina "raggsockar i bästa lovikagarn" i hagen har problem. Nu räcker inte pälsarna till längre så igår blev det att värma upp dom och lägga på täcken. Hoppas nu att vädret ska lugna sig lite men väderrapporten talade om snörekord så det är att hoppas för mycket, tydligen:mad:. Glad att jag inte bor i Kalmar dock...jisses, där ska det komma upp till en halvmeter idag:eek:.

Har tagit upp inridningsbestyren med Rocket och han verkar gilla läget så här långt. Ska bli kul att få rida ut på honom i skogen och ta Lilly på släp för ovanlighetens skull ;)

Önskar er en skön söndag!

Ja nu i vinter ska de vila lite växelvis, Skunky ska gå nu fram tills vi har varit iväg på clinic och gå den skoperioden ut. Enya ska få lite vila nu fram tills hovis kommer och skor henne med snösulor och sen får hon gå ett tag för att sen vila när Skunky ska igång igen.

Skunky ska väl förhoppningsvis tävlas till våren och blir där nån Walk & Trot så får Enya åka på den. Mest för att komma ut lite! Sen får vi se hur det blir, beror lite på vad det blir för tävlingar i närheten med:)

Det jag har mest huvudbry med är hur jag ska kunna åka på träningar med båda två:angel::D

Tja instruktör och instruktör, men hon är grymt duktig. Imorgon skall jag träna för henne:) Men finns ingen som kan ta kort eller filma. Eller om jag knäpper kort på tjejen och Bitter för hon MÅSTE rida honom känna efter här och där:D

Men vad roligt! Hur gammal är Roxie nu?

Haha! Du får väl ta varannan vecka. En häst får åka på fredagen och den andra på söndagen. ;)
Låter som ett lyxproblem i mina öron. :angel:

Åh, jag kommer med som hejjaklack! Om inte det finns någon at hand-klass för våran del. Det får vi verkligen hoppas att det kommer finnas :)

Tibra Ja, snälla! ta kort! Filma! Blir så inspirerad av er. :)

Roxie är född 08 så hon fyller ju bara 3 nu det kommande året. Lilla stumpan.
Jag funderar allvarligt på att fodra henne med dynamit. Segare häst har jag nog inte träffat. :devil:
Slänger in lite bilder från idag i bild.. bild.. sidan?

Vad menar du med seg?
Min islänning var/"är" seg, när vi var ute på promenader och vid ridning. Nu har hon blivit mer energirik ju mer jag har hållt på med henne. Unghästar växer och då kan dom få sina perioder. Sedan kan det vara VILJAN som spökar. På min donna berodde det nog på allt.. hon var lite osäker på nya platser (aldrig spänd eller på tårna) men inte framåt. Viljan var inte stor men det berodde nog mest på osäkerheten och så växer hon ju fortfarande och är inte van detta.

Men det kommer! Hua Fifa var den segaste häst jag någonsin ridit, jag tänkte va tusan har jag köpt mig en latoxe??? Men nerå sakta men säkert har energin trätt fram :)

Skall kika i den tråden nu!:banana:

Hörrni gnäll inte. Kom hit och ta en runda med lilla Ferguson, då jäklar i min låda ska ni få se på lat! Dessutom groteskt envis och bestämd, egen vilja är bara förnamnet :D
Helt helt underbar liten häst, fruktansvärd att ha att göra med men söt att titta på. Tänk bara gläjden när han väl gör vad man vill, om så bara skritta framåt tre steg utan att stanna :love:
Nää, slöfockar är underbara hästar!

Seg som i lat och tung och okoncentrerad och bekväm.
Fördelen är iaf att hon mao är väldigt cool. :angel:

Ju mer jag tänker på det ju mer känner jag att jag nog ska prova att lägga om kosten för henne. ;)
Ska tjata lite på stallägaren imorgon om analys annars får jag köra på en chansning.. igen.

Haha!

Jag kan sålla mig till dig iaf! Men jag hade en alldeles för känslig häst innan så jag ska inte klaga. Det är ganska skönt att ha en tuffing som inte bry sig om allt för mycket :angel:

Har också haft en "segis".. Fjordingen jag hade innan var så jäkla bestämd och bekväm av sig. hon höll på att driva mig till vansinne med sitt "jaaaa matte jag ska.. Snart! Ska bara först.."

Enda gången den hästen egentligen visade lite glädje och vilja var när man körde.. Annars tyckte hon mest jag var jobbig som ställde krav:angel: Det bättrade sig lite när hon fick bättre kondis men det var alltid det eviga jaaa matte snaaaart! Och jag har verkligen noll tålamod med sånt, jag gav mig f-n på att hon skulle göra som jag sa och var bestämd vilket innebar att hon gjorde det men blev sur :p

Och nu har jag raka motsatsen, båda mina är väldigt känsliga och det passar mig som handen i handsken. Man behöver knappt tänka tanken så har de reagerat! Det är så skönt med en häst som vill jobba och som slår knut på sig för att vara en till lags:love:

Seg som i lat och tung och okoncentrerad och bekväm.
Fördelen är iaf att hon mao är väldigt cool. :angel:

Ju mer jag tänker på det ju mer känner jag att jag nog ska prova att lägga om kosten för henne. ;)
Ska tjata lite på stallägaren imorgon om analys annars får jag köra på en chansning.. igen.

I vilka situationer är hon lat :)?

Vad tänkte du med att ändra kosten?

Jag tror det är pga att hon är unghäst jag, det kommer hua. Rätt som det är har du en het häst ^^

Hon har alltid varit det mer eller mindre..
Nu har hon vilat och bara fått vara häst ganska mycket den senaste tiden men hon behöver göra något för hon blir ganska uttråkad i hagen.
Och ställer jag krav på henne så är det nästan som hon bara suckar högt åt mig. :angel:

Patrick Allori suckade högljud över henne och att hon var så "cold" och att han inte tyckte om att jobba med såna hästar för det krävs så mycket energi.. Hehe, Som om jag inte vet. Jag får slita som ett djur och använda mer energi än jag har. :angel:

Jag funderar på om jag ska ta bort lite hösilage och ge henne mer energi.
Åh! Analys analys analys! ge mig.

Bismark Eftersom du nu har två.. Så kommer du ändå få jobba lika mycket som mig. Så det gör inget att dina är så känsliga.

(fuuuusk)

jag ska hitta ett botemedel mot sega hästar!:banana:

Hehe det där känner jag så väl igen :D De lever upp när man tar fram selen. Figge blir som en annan häst om han får dra i skogen. Jag antar att det är för han bara behöver ta i, inte gå fort eller fint på något sätt utan bara dra.
Älska fjordingtemperament! :love:

Haha! Intressant!

Min springer också på lite när man kör. Men hon kan ha lite diskussioner om vart och hur man ska gå och blir riktigt bitchig. Eller blev rättare sagt.. Jag kände att körningen får vila över vintern och så tar vi nya tag till våren istället.

Lite variation är ju alltid kul annars! :D

Tibra Åh, vilken energi den där lilla tjejen har!u markarbetade henne också, Hon ser otroligt mjuk och fin ut! :)

Aha okej!
Vad fick du för tips för att få in mer energi i Roxie och få hennes uppmärksamhet?

Viljan kan vara svår att plocka fram. Man bör nog arbeta korta stunder med en del energi (iaf i ridning) och mycket mycket mycket beröm, det glömmer man oftast.

Ja min lilla donna har FÅTT energi, det hade hon inte från början. Hon är superrolig att jobba med, lättsam även om hon har en liten gnutta dominans men inget som blir till ett problem. Lyhörd, vaken och känslig, kanon härlig.

Red som sagt för tjejen idag med Bitter och det var som jag misstänkte, han har svårt att bära sig i traven, men det är väl inte så konstigt då han stått länge. Så jävlar anamma vad vi kämpade med honom idag men han är duktig och har viljan. Hon tyckte att han gick 10 gånger bättre i somras då var hon till och med imponerad men nu hade han väldigt svårt att få med bakdelen och det är en svår häst att rida, det är inte bara. Men mot slutet fick vi fina steg, så nu jädrans skall vi sätta igång på riktigt, fick lit smaskiga nya övningar också som gör han starkare, mer balanserad och att jag får en ännu bättre kontroll på honom.

Lill gubben var svettig efter passet, bra nog!:p

Senast ändrad:

Jag tror att de gillar det för då får de göra det som de är bygda för, de behöver inte springa fort eller vara energiska. De får lov att ta i, lägga sig i selen och bara fokusera på en sak - DRA!

Hon levde verkligen upp när man körde och det var väl kul att ha nånting som hon verkligen tyckte om att göra. Hon var verkligen en fantastisk körhäst, speciellt när man körde hem timret från skogen. Vid andra rundan för dagen hade hon redan räknat ut allt och sen jobbade hon helt själv, det enda jag behövde göra var att koppla fast och loss saxen från stocken.

Men jag har en lite teori om kallblod:p Alla jag har träffat har lite i sig att gå emot tryck och man får jobba en hel del med att de ska bli känsliga. Jag tror de har det lite inmatat i sina gener att de inte ska vara så känsliga, de är ju avlade för att vara körhästar och dra dvs. gå emot trycket i selen! :idea: Och som gengäld har man ju oftast det där underbara, trygga temperamentet:love:

Min fjorda gav sig ju aldrig när man körde henne, satt en stock fast så la hon sig i selen med hela sin tyngd och hängde där till den lossnade. Väldigt önskvärt hos en körhäst! Men om man red och ville flytta henne för skänkeln så var det ju inte lika önskvärt..

Samma med mina tjejer nu, de kommer nog aldrig bli några bra körhästar just för att de är så känsliga! Skulle aldrig vilja ha quartern som körhäst:angel: Det krävs massor med tålamod och träning för att ens acceptera en presenning mot kroppen och fjordan reagerade inte öht på det första gången. Som sagt, fördelar och nackdelar av samma beteende! :laugh:

Oj nu blev det visst lite uppsats här:o

Haha ja jag har ju dessutom TRE! som ska arbetas så jobba lär jag ju får göra;)

Jag får ju jobba med andra saker än dig, lika mkt jobba som du får lägga på att få energi och framåtbjudning får jag ju lägga på att coola ner dem, får dem att vara lugna och trygga och lita på mig. Vänta på signaler och bara vara i rätt mood! :laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 267
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka