Sv: Vänliga alltiallo töl tråden
Jag tror att de gillar det för då får de göra det som de är bygda för, de behöver inte springa fort eller vara energiska. De får lov att ta i, lägga sig i selen och bara fokusera på en sak - DRA!
Hon levde verkligen upp när man körde och det var väl kul att ha nånting som hon verkligen tyckte om att göra. Hon var verkligen en fantastisk körhäst, speciellt när man körde hem timret från skogen. Vid andra rundan för dagen hade hon redan räknat ut allt och sen jobbade hon helt själv, det enda jag behövde göra var att koppla fast och loss saxen från stocken.
Men jag har en lite teori om kallblod
Alla jag har träffat har lite i sig att gå emot tryck och man får jobba en hel del med att de ska bli känsliga. Jag tror de har det lite inmatat i sina gener att de inte ska vara så känsliga, de är ju avlade för att vara körhästar och dra dvs. gå emot trycket i selen!
Och som gengäld har man ju oftast det där underbara, trygga temperamentet
Min fjorda gav sig ju aldrig när man körde henne, satt en stock fast så la hon sig i selen med hela sin tyngd och hängde där till den lossnade. Väldigt önskvärt hos en körhäst! Men om man red och ville flytta henne för skänkeln så var det ju inte lika önskvärt..
Samma med mina tjejer nu, de kommer nog aldrig bli några bra körhästar just för att de är så känsliga! Skulle aldrig vilja ha quartern som körhäst
Det krävs massor med tålamod och träning för att ens acceptera en presenning mot kroppen och fjordan reagerade inte öht på det första gången. Som sagt, fördelar och nackdelar av samma beteende!
Oj nu blev det visst lite uppsats här