Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Mina har gått ute vid bra väder de senaste tre veckorna, kanske 6 nätter sammanlagt. Hästarna är jättenöjda, de får gå in en stund på morgonen för att äta sitt kraftfoder och lillan ska få äta lite dunderhö i lugn och ro. Sen går de ut igen och kommer in på kvällen för samma procedur. De har fri tillgång på hö och mkt skog i sin hage som ger lä, hagen är ca 8ha.

Så nu har jag 3 hästar som vill vara ute och leva vildhästliv och 1 halvblod som vill bo inne och absolut inte vara vildhäst:p:angel:

*kl*

Hästarna går antagligen ute inatt. Med fri tillgång på mat och dessutom lite gräs.
Jag är lite :crazy: över det.
Bara jag som är hönsmamma?

Våra hästar har gått varje natt ute hela vintern ;)

Äsch, de är ju utedjur! De mår bättre i hage än i box. En vild, feral, häst går runt 8 mil per dag. Tänk själv om man håller ett så "rörligt" djur i låda!
Men så är jag utomhusnörd (aka biolog :D) också.
Jag hade gärna haft ute min inatt!
Jag tror inte du behöver oroa dig. :)

Jag är vanligtvis en utomhusnörd när det kommer till hästar (landskapsvårdare), men just i den här situationen känner jag mig inte bekväm. Antar att det har med annat att göra än just grejen att hästarna ska gå ut.

Våra hästar har gått varje natt ute hela vintern ;)

Det har min också gjort förut. Och det är det bästa sättet att ha häst, tycker jag, så länge hästarna har torrt att ligga på, tillgång till rent vatten och mat att äta.

*kl*

Hästarna går antagligen ute inatt. Med fri tillgång på mat och dessutom lite gräs.
Jag är lite :crazy: över det.
Bara jag som är hönsmamma?

Mina har gått ute i två nätter nu. Blir kallt på nätterna, strax under nollan, men dom har bra med käk och tät skog att stå i. Där inne är det torrt så dom kan ligga och vila. Tror inte du behöver oroa dig så länge det inte blir nederbörd och att hagen inte är lerig. För mig är det oehört viktigt att det finns en torr liggplats och skulle det bli nederbörd tar jag in dom.

Mina har gått ute i flera veckor. De är släppta i sommarhagen, och har fri tillgång till hö och halmad väderskyddad liggplats. Ena hästen har gått täckad frostnätter och vid regn. Vad jag kan se mår de toppen, och de njuter av att ströva omkring fritt i den gigantiska sommarhagen...

kl*

Har hört att det ska finnas en tråd om varmblodiga travare i western, hittar ingen.. göra ny??

Ha en trevlig Valborg!!!

Ikväll blir det utenatt första gången för grabbarna men de trivs nog bättre ute än att stå i box, förvisso står de bara inne mellan 21.30-04 men ändå.

Tömkörde Jack för första gången häromdagen och det fattade han direkt hur det fungerade, brydde sig inte när Pling töltade iväg på Gneisti som var med som draghjälp, reagerar inte på något den killen varken trafik, rastande hundar, gubbe med motorsåg mm

Vi har förvisso tränat honom mycket på väldigt mycket oljud, 4-hjuling osv så det har ju hjälpt en hel del tydligen fast han har alltid varit cool och väldigt orädd. Nu ska jag bara träna honom med sopbilen också på gårdsplan så han inte är rädd för tungtrafik heller.

Nästa Fredag ska han ET behandlas igen sedan börjar inridningen så sakteliga under förutsättning att han är "fit for fight" såklart. Tror inte det kommer stöta på så stora problem med inridningen för han har verkligen alla 4 hovar i varje hörn och är så oberörd och lugn inför allt man gör med honom.

Det märks iaf att han börjar bli bra eller bättre i kroppen efter första behandlingen för han är mycket mycket gladare och inte lika "hård" och visar inte alls samma humör, men det kan man ju förstå, har man aj aj själv jämt så är man inte vidare trevlig alla gånger.

Men uj vilket inlägg...ja ja nu har jag skrivit så det räcker för ett par veckor iaf :angel:

Kram på er!

Iiiih!

Jag ska tävla på lördag och är redan asnervös! :D Det är bara en E/D-tävling, men det är vår första på två år.
Spännande!

kl

Ahh! Hjälp! Ska anmäla mig till en tävling, men vet inte hur jag ska göra med reiningen. Egentligen tycker jag att C-nivå hade varit bra, men det finns bara D eller B :crazy: Vad ska jag välja!?

Suck, jag får nog ställa in :( Hästen rymde över till kalvarna häromdagen, som har ringorm...
Har ingen egen erfarenhet av ringorm, så jag ska ringa sjukhuset imorgon och rådgöra om smittorisk och så..

Rider du B så får du ju förhoppningsvis veta vad du behöver träna mer på rider du D så får du veta vad som verkligen sitter...fast det är ju nästan samma sak :)

Lite en bedömnings fråga tycker själv om att tävla mot de som är lite bättre än mig själv sporrar mer till att ta fram det där lilla extra.

*KL*

Är det någon här som är medlem i AQHA och har lust att söka på en häst via deras hemsida? Jag skulle jättegärna vilja ha stamtavlan, och det som finns att se? :) Har ingen koll på hur mycket information man kan få där, men jag är tacksam för allt!
PM:a mig isåfall, det skulle vara så himla snällt! :)

Idag blev Jack storebror till en liten tös, stolt pappa är Pablo Quixote och vackraste mamman Doc's Star Patient (Jill) Ska väl tillägga att jag varken äger mamma eller bäse men jag får väl vara gudmor då ;o)

31257_1260118871638_1489658793_30544980_328617_n.jpg

Suck, jag får nog ställa in :( Hästen rymde över till kalvarna häromdagen, som har ringorm...
Har ingen egen erfarenhet av ringorm, så jag ska ringa sjukhuset imorgon och rådgöra om smittorisk och så..

Nej, vad trist!

Men jag verkade ha lite tur ändå! Uppenbarligen smittar inte ringorm mellan nöt och häst, så bara jag låter bli kalvarna ska det inte vara någon fara! Sjukhuset trodde vi skulle kunna vistas bland folk utan någon smittorisk :)

*kl*

Idag har Enya varit hos tandveterinären för första gången, dags att ta bort vargtänderna!

Andra gången hon åker hemifrån och hon var jätteduktig, gick rakt på släpet och stod snällt hela vägen:bump: Och hon var lugn inne i släpet!!

Gick rakt in på kliniken, försökte inte slå ner veterinären när hon skulle sedera (hände förra gången vet skulle vaccinera:crazy:) och var jätteduktig när hon plockade ut tänderna.

Är så stolt över min lilla grå!!:love:

Kollade Jack förra veckan och han hade inte tillstymmelse till vargtänder.

Jag tömkör honom med Duallygrimman och det går superduper, han svarar mycket bättre med den än repgrimman, dessutom går det att styra bra med den. Tänker tömköra i blandad terräng och på grusvägar minst en månad så han bygger upp musklerna ordentligt och är väl förberedd nu när jag ska börja med inridningen.

Fördelen är att jag också fick betesmark ett par hundra meter från ett ridhus och ridbana något jag saknar på vår gård som ligger 5 km längre bort, inte långt förvisso men det är 3 km på en "större" landsväg och även om Jack är trafiksäker så är han kanske inte 110% när det gäller tungtrafik vilket det är en hel del på den vägen så nu sa jag passa på att nyttja ridbana när det finns i närheten under betesperioden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 125
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka