Vanlig vs automat?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cismon
  • Startdatum Startdatum
C

Cismon

Vanlig chek eller automat schek?

Vad föredrar ni och varför?

Vad finns det för fördelar med en vanlig chek som automaten INTE har och tvärtom?

För min egen del kan jag inte ens förstå varför man har valig chek.
Finner ingenting bra med det, är den lagom lång i starten blir den för lång efter 100 meter och är den lagom efter 100 meter så är den för kort i starten.. *suck*
tacka vet jag automatcheken... :)

Sv: Vanlig vs automat?

Jag använder inte en sån men har typ tusen ggr funderat på varför man inte gör slag i saken!:idea:
Det har bara inte blivit av och förr så tyckte man kanske att det bara var "paltarna" som hade dom?!
//C

Använde automat länge pga problem vid voltstart.
Slutade tvärt sedan en kusk glömde dra den ett par hål till efter första sväng och hästen galopperade på bortre långsidan...:mad:

Ajdå! Det var en parameter jag inte tagit med i beräkningen:crazy:
//C

Inte kul! Rutinerad kusk var det också... Han "såg remmen" precis när hästen började rulla...

Använde automat länge pga problem vid voltstart.
Slutade tvärt sedan en kusk glömde dra den ett par hål till efter första sväng och hästen galopperade på bortre långsidan...:mad:

Men, som dom säger: EN gång är ingen gång! Misstag gör alla.

Jag föredrar iaf automatcheken. "Min" kusk glömde också att dra upp cheken, så hästen gick hela loppet utan chek. Inga problem. Men så är han ju travsäker också, med eller utan chek. ;)

Oja.
Mitt misstag var att använda automat fast det inte var nödvändigt... (det var till 89% säkert segern som rök i loppet!)

Inom ponnytravet .. så använder nog dom flesta vanlig käk .. såg en som tävlade på Bergsåker i somras som hade en automat käk .. Fråga om jag skulle käka av åt na .. såg sedan att hon hade automatkäk .. så lite gjorde man ju bort sig .. :p

Tycker det verkara vara en fiffig uppfinning .. :) Hur mkt kostar en sådan ?

Men .. kan den inte fastna då man ska länga/korta käken ? Någon som varit med om de ? Har för mig att jag hört något om de, att käken fastnade ..

Hur fungerar den egentligen .. ? Har inte riktigt fattat de där ännu .. borta som jag är .. :p :rofl: :angel:

hos han jag jobbar hos så har vi automat men jag tycker inte om det :smirk: en gång så råka jag nämligen korta checken ett par hål för mkt och sen fick jag inte loss den, så det va bara ett rent under att inte hästen reste sig :smirk: så jag föredrar att vanlig check där man inte kan göra dom misstagen :idea:

har du samma sele till alla hästarna?
då får du nog tänka på att flytta den..

Inget illa menat. Var lite skämtsam ;)

jag föredrar automatchecken. då kan man ge hästen precis så mycket käk dem behöver under loppet. dessutom händra den under loppets gång. men man ska ju ha en kusk som kan med dom och som är van - så dom inte glömmer att annväna den som i jaris fall..

Har gjort något liknande fast ännu värre. Körde en treåring, kallblod i ett jobb. Skulle dra upp automaten men hästen blev lite het, trampade upp i hjulet på vagnen före så det small och bägge hästarna bar iväg. Då drar man ju givetvis i tömmarna instinkivt, bara det att jag hade ju automatremmen i handen och drog i den och drog upp på sista hålet före stoppet, och jaa...han blev ju inte mindre het av att springa med huvudet rakt upp i luften. Käken fastnade där och dessutom lyckades jag trassla in remmen under svansen!:D Ja ja...efter ett och ett halvt bakvarv (då min chef voltade runt på 1640 och väntade på mig, dubbelvikt av skratt) så fick jag väl ner käken och stopp på hästen tillslut...:smirk:

Jag har aldrig kört med automatkäk, men ser helt klart fördelarna med den.

Men med risk för att sabba tråden... :o

...så föredrar jag ingen käk alls :angel: .
Ja, jag vet att alla hästar inte klarar av det, men det optimala måste vara så lite utrustning som möjligt!
Har hästen ett bra baksteg i förhållande till frambensaktionen ska man ju inte hämma det med en käkrem, bara för att man alltid har haft käkrem på travhästar.
Jag tror nog att fler hästar än man tror kan springa utan.
Ni kanske har sett att t ex Roger Wahlman tävlar många av sina utan käk?

/Emma, som hoppas på ett nytt tänkande! ;)

Har automatcheck till båda mina ponnytravare. till den ena för att det är ett rent helvete att checka upp henne med vanligt, fördelen med automat är att jag kan öka successivt och inte behöver sakta in...

på den andra har jag det mest av enkelhetens skull. ett problem med honom är att när han e riktigt trött efter ett snabbjobb lägger han sig ganska tungt i käket och då krävs det arm muskler för att lyfta honom :smirk: gäller väl iofs även med vanligt check men då e de ju inte jag som lyfter...

ur min synvinkel, som ponnykusk, så är automatchecken dyra. minns inte exakt men tror att de kostade runt 800 när jag köpte dem, inkl fästet på selen...

Håller med Emma - behöver dock ha check på min för att hästen inte ska trassla in sig i tömmarna när hon försöker klia av sig tränset mot framknäna när det blir svettigt under remmarna.... samtidigt som hon joggar... -ren säkerhetsdetalj i hennes fall...

jag har inte så stor erfaenhet av automat eftersom jag aldrig selat ut någon som behövt det. eller jo en tränare jag var hos i början av karriären använde bara automat för han tyckte det var jobbigt att käka upp på banan. haha
tycker att det är bra med käk ur säkerhetssynpunkt och ju längre käk hästen kan ha destobättre. tycker den bara ska finnas där då den verkligen kan behövas... men många hästa är ju väldigt beroende av att ha en.

Jag har ingen erfarenhet av automatkäk men när jag jobbade i travstall så dividerade tränaren fram och tillbaka huruvida en av mina passhästar skulle ha automatkäk i loppen eller inte, men det blev aldrig av. Det är det närmsta jag har kommit automatkäk. :D

En jag känner använder automatkäk för han orkar inte käka på när hans hästar startar :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 567
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 275
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar