Vanlig grimma, repgrimma eller annat på handhäst?

Rosie

Trådstartare
Har börjat att ha med min sällskapshäst ut på turer med min valack. Har haft vanlig grimma och grimskaft men funderat på repgrimma. Eller finns förslag på något annat bra? Vad använder ni? Vill ju inte heller att hon skall fastna ute i skogen om jag tappar henne....

Jag hade nog funderat på en smidig transportgrimma/lädergrimma, just för att den skall kunna gå sönder. Repgrimma hade jag för min del absolut valt bort, av samma anledning. Det kan ju räcka att man själv tappar grimskaftet och hästen trampar på det för att det ska bli tråkigt.

Senast ändrad:
Jag använder oftast kapson och alltid longerlina för att ha utrymme ifall det händer något så jag behöver släppa efter.

Har börjat att ha med min sällskapshäst ut på turer med min valack. Har haft vanlig grimma och grimskaft men funderat på repgrimma. Eller finns förslag på något annat bra? Vad använder ni? Vill ju inte heller att hon skall fastna ute i skogen om jag tappar henne....
Vanlig, läder går ju lättare sönder om hon fastnar. Onödigt med repgrimma som är skarpare. :)

Tack! Har en kapson, ska prova den. Är den för stor satsar jag på en vanlig lädergrimma från och med nu :)!

Du behöver väl börja med att fråga dig vad du behöver för att ha kontroll över hästen. Träns eller repgrimma ger dig ju bättre kontroll än en vanlig grimma och då minskar ju risken att du tappar den. Skulle du trots allt tappa den så vill du förstås att den inte gör illa sig om den trampar på grimskaft eller tyglar. Om man har ett långt grimskaft med en vanlig karbinhake ( en sådan som har en plupp som man drar ner med tummen för att öppna) så går haken sönder ganska lätt om hästen trampar på det. Vill man kan man också sätt ett balsnöre i grimman och fästa grimskaftet i det. Om du har träns kan du ha ett delta och grimskaft istället för tyglat och fästa ett balsnöre i det. Jag skulle undvika att gå ut och gå med en häst i bara grimma om jag inte var väldigt säker på att hästen i prncip är 'bombsäker' och helt cool oavsett vad som händer - ytterst få hästar är det ...

Träns brukar vara lämpligt.
På Island, där man inte sällan rider med handhäst, använder man träns.

Jag rider mycket med handhäst. Har en vanlig lädergrimma.
Brukar ha kedjegrimskaft, ifall handhäst skulle få för sig något. Brukar galoppera mycket och "handis" har längre och snabbare ben än ponnyn jag rider på så ibland måste jag hålla i ordentligt.

Jag använder läderkapson. Tycker det är det bästa hittills. Har använt repgrimma, grimma och träns.

Repgrimma och nylonbgrimma är nog bäst att välja bort, mest p.g.a att de inte går sänder lika lätt som läder om något skulle hända (lös, fastnar). Speciellt repgrimma ser jag som farligast då det inte finns några sömmar som kan gå före materialet.

Kapsonen är skitbra på en fjording med korta öron och mycket pannlugg, som har en tendens att tappa träns (fjordingen alltså, inte pannluggen).
Den är stadig i sidled, sidostyckena petar inte i ögonen och man kan ha en "inspänning" på yttre sidan i kombination med gjord för att slippa få hästen i banan-form vilket han har en tendens att hamna i när han är lite "olydig".

Har alltid repgrimma. Rider i alla gångarter och galopperar en del. Hon som är handhäst kan vara lite yster så jag måste ha bra kontroll på henne. Min förra häst som också gick mycket som handhäst hade alltid träns. Hade honom i grimma i början, men tappade honom några gånger så då fick det bli träns...

Jag har alltid haft träns med delta och längre smidigt grimskaft/lina av material som ligger bra i handen och är lätt att hantera . Träns ger bra kontroll och tydliga signaler när de behövts .

Som vanligt förutsätter det att man vanligtvis inte räknar med att tappa hästen . Mina har varit väl introducerade och grundtränade i träns så jag har bedömt risken att tappa dem som lika stor/liten som att jag själv åker av min tränsade häst .(det är unghästar jag haft med mig mycket som handhäst) .

Jag brukar ha grimma, repgrimma eller kapson beroende på häst. Och alltid längre ledrep för att slippa släppa om ngt skulle skita sig.
En häst som inte är lydig nog att kontrollera med sån utrustning tränar jag till att bli det innan den går som handhäst.

Jag rider mycket med handhäst i alla gångarter med eller utan mer sällskap. Har repgrimma med grimskaft eller vanlig grimma med kjedjegrimskaft under hakan. Tycker det blir lagom starkt för att ha något att säga till om när handhästen vill springa fort eller skyggar. Ett längre grimskaft (platt och smalare, bra att hålla i) för att ha lite att ge av men inte så långt som longerlina för att inte riskera hängande öglor. Bett vill jag inte ha om det blir otakt mellan hästarna och ryck i munnen.

(Utrustningen och kommunikationen funkade fint även när en främmande lös ungponny kom springande efter oss och vi fick valla tillbaka den :eek::p )

Vad många bra idéer och tips ni har! Har varit ute med båda idag, återigen med vanlig grimma och grimskaft, men skall inhandla en lädergrimma. Kapsonen jag har är för stor så den hamnar på sned på henne. Men gick perfekt idag i alla fall! Fick till lite trav också. Det är en 20-årig dam som gått som ridskolehäst i många år så hon är väl fostrad ocg trygg verkar det som (har själv haft henne ett år bara). Tappade grimskaftet i skogen när det blev lite trångt och det kom en häst på var sida om ett träd...., men var bara att sitta av och ta henne igen.

Jag har alltid repgrimma. Visst har det hänt att jag fumlat till det och tappat repet men då stannar dom, nåt vi tränat på.

Jag brukar ha repgrimma och ett längre grimskaft, oftast så här:
10157153_10202907240513818_4677959032389236036_n.jpg

Jag brukar använda repgrimma. Om hästen brukar försöka tränga sig före ridhästen har jag träns. Repgrimma fungerar till nästan alla hästar.

Är hästen van vid att vara handhäst tappar man dem sällan :) Vid de få tillfällen som jag har tappat en häst har de ganska snart stannat igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30