Vänja vid vattenkopp?

Friggan

Trådstartare
Har precis fått en foderhäst som flyttat upp till skolan jag går på (hästgymnasium). I stallet där hon står finns vattenkoppar, väldigt stora med ganska högt tryck, väldigt bra för att vara vattenkoppar alltså.
Dock så är min häst inte van vid vattenkopp, och hon vill liksom inte vänja sig heller.. Från början var hon rädd för den när jag försökte träna lite, nu bara ignorerar hon den och är helt ovillig att dricka ur den.
Jag har testat att lägga lite kraftfoder i, det slickade hon upp, men det hon inte nådde med tungan struntade hon i.
Försöker jag "träna" henne att dricka ur den kan hon doppa läpparna där, men hon dricker inte. Helt ointresserad.

Vad ska man göra? Hon har hink nu men jag ser ingen anledning till att hon inte skulle kunna dricka ur vattenkoppen.
Det är inte för att hon tycker att det är onaturligt, eftersom hon ju aldrig testat att dricka ur den ordentligt.

Sv: Vänja vid vattenkopp?

Jag skulle ta bort vattenhinken, trycka fram vatten i vattenkoppen så den är full och vänta och se. När hon blir törstig så kommer hon väl på hur man gör, min förra häst var helt oven vid vattenkoppar men fattade efter nån dag hur hon skulle få vatten. Har du hink så är det ju klart att hon dricker ur den. Skulle kanske ta och undvika jätte ansträngande aktiviteter nån dag tills jag ser att hon faktiskt dricker.

Min unghäst har vattenhink, haft sen hon var liten. När hon kom hem till mig fick hon även vattenkopp. Hon har alltid hink (för jag vill veta hur mycket hon dricker) men såg innan sommaren att hon ibland gick till vattenkoppen och "testade vad det var för något". Så det kommer.

KL

Numera är hon i alla fall inte rädd för den, varken koppen som sådan eller ljudet när jag spolar vatten i den. Men det enda hon gör med den är kliar sig på den, och bajsar i den.. Den är på bakre väggen så är ganska naturligt att bajsa där, men hon hade ju inte behövt göra det precis i den?
Hon har fortfarande hink och dricker ur den, men vill ändå att hon ska lära sig att dricka ur koppen.

Rengör vattenkoppen ordentligt, fyll sedan upp den med vatten.
Ta ut hinken, och låt henne sen komma underfund med vattenkoppen på egen hand. Precis som Bulldoozer sa.

Klart hon kommer fortsätta ignorera vattenkoppen om du fortsätter ha hink inne hos henne.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 619
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 927
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 200
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka