Vänja vid ridbana...

Sv: Vänja vid ridbana...

Är du helt hundra på att du inte är för tung i handen? Att det funkar i ridhus där han är helt säker på vad det är han ska göra, men att din hand blir för förhållande när hans framåtbjudning är sämre? Det här med att dra sig åt motsatt håll stämmer in på en häst där hjälperna inte är befästa ännu, lydnaden sitter i hjärnan men inte i ryggmärgen, och de flesta hästar trycker sig MOT ett obehag (i detta fall hjälper) istället för från. Envisas man i dessa lägen, eller blir förbannad på hästen, kan man lätt hamna i lägen där hästen revolterar och lär sig en massa oönskade beteenden. Istället släpper man genast efter för att därefter mjukt be igen, detta upprepas tills hästen följer.

En ung/oriden häst har inte heller ett befäst arbetstempo utan kan svaja på i både steglängd, bjudning och tempo. Därför måste man vara väldigt noga med att handen aldrig får tänka bakåt, inte ens i halten ska handen tänka bakåt, för så fort hästen landat med alla fyra, ska den vara beredd att gå framåt igen. Detta innebär att man inte kan/ska rida en sådan häst med det "stöd" man normalt gör med en lite mer utbildad häst, för då kommer handen i konflikt med de framåtdrivande hjälperna. Förmodligen är din häst helt på det klara med vad du förväntar dig inne i ridhuset (- han klarar att gå med jämnare stöd på bettet) men inte på samma sätt ute eftersom det är en annan miljö + att fler saker konkurrerar om hans uppmärksamhet och det blir lite kokobello i skallen och han går tillbaka till reflexreaktionerna på dina hjälper istället för de inlärda.

Jag tycker att du helt enkelt sak acceptera att man under en tid får ställa olika höga krav på hästen beroende på vilken situation den befinner sig i. Det finns andra saker du kan göra på din bana så länge, ledövningar, "agility"övningar, öva visa häst vid hand, öva böjprovssituationer (fast utan att extremböja så klart), hävningsövningar, det är mycket annat är ridningen som en häst måste kunna, och med tanke på hur lång tid han kommer att leva så har du ingen brådska med att få ridningen perfekt efter 6 veckor. Ha inte så höga krav utan låt honom känna att det är KUL att efterkomma dina önskningar, då blir det som bäst! Lycka till med din häst!

Sv: Vänja vid ridbana...

Jag har försökt att rida utan att öht. ha kort tygel, bara mana på framåt. Men nu har jag som sagt tagit bort aachen-rem o sporrar, rider med ett kort hoppspö och har behövt klatscha på schabraket en gång, det får funka.
Jag har inte ställt några krav alls på honom, inte mer än att han ska gå fram.
Just nu står han tyvärr ändå, är iaf inte ridningsbar då han är sårhalt =/ Men innan det gick det så bra att vi arbetade så pass att vi kunde göra lite skänkelvikningar, baken & bogen in och sådant som han lärt sig. Han är fruktansvärt ambitiös och har varit jätteduktig nu några dagar och vill arbeta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30