Vänja tittig häst vid nytt stall

Bells

Trådstartare
Hej! Jag och min kompis ska eventuellt få hem två av min fasters hästar i sommar, om vi hittar bra stallplats och om hennes föräldrar går med på det. Så jag undrar hur man på bästa sätt vänjer en häst som är väldigt tittig och stressad vid ett nytt stall. Hon måste motioneras så att låta henne gå lär inte funka (hon blir för pigg..). Vi har varit iväg på pay&jumps och clear rounds i distans och hon blir lugn när man har kommit igång med att rida, så kanske vore det bra att i alla fall gå ut och gå med henne eller att rida lite grann i paddocken dem första dagarna? Hur gör ni och varför? Säg gärna vad som är bra med det och inte bara att ni gör det, även hur er häst var (var den lugn, stressad, svårhanterat osv). Tack på förhand!

Jag lät min häst vara första dagen, dvs red inte. Andra dagen red vi och jag låtsades om som ingenting även om hästen verkade lite nervös. Det tog några dagar innan hon landade såpass att hon inte var så nervös, nu så här flera månader senare har hon landat ordentligt och är hur cool som helst.
Så jag tror på att låta det ta tid och inte göra så stor grej av det och fortsätta som vanligt precis som om inget hänt. :)

Gör som vanligt, rid som vanligt och håll samma rutiner som vanligt. Att vara tittig är helt normalt. Jag reser med ett gäng tävlingshästar och rider precis som vanligt oavsett vart jag befinner mig med hästarna och då gäller det tävlingshästar, eliteidrottare med mycket nerv och stark reaktion på varje liten förändring. Det är ingenting att hetsa upp sig över och är helt ok. Gör ingen stor sak utav det bara så ordnar det sig.

Det finns ju en hel del lugnande preparat på marknaden som man med fördel kan börja ge hästen innan den flyttar. Så den klarar omställningen bättre. Vissa hästar behöver hjälp så inte magen börjar krångla. De här receptfria preparaten har olika effekt på, alla hästar är ju olika.
Annars håller jag med föregående talare, rid som vanligt.

fråga ägaren hur hästen brukar vara vid stallbyte.
vissa bryr sig inte ett skit, andra är lite mindre obrydda om man säger så :p.
min häst skenade konstant i hagen i ett par månader då vi fick hem henne ^_^, fick ha henne ute en halvtimme under uppsikt varje dag så att man kunde mocka och sen rida 2ggr om dagen. efter ett halvår hade hon lugnat sig aningens men var fortfarande väldigt besvärlig att ta till och från hagen utan kedjegrimma och spö(samt full säkerhetsmundering på mig;) ). men hon gick i alla fall ha ute under tiden jag var i skolan utan att springa av sig skorna ^_^.

nu några år senare så går hon lös bredvid mig till och från hagen och är helst ute så länge som möjligt.
men det är ingen häst jag hade velat flytta i onödan, då hon haft samma rutin i nya stall så länge jag känt henne.

de andra hästarna jag haft har typ bara ställt sig för att äta och ev rulla sig..

men rid som vanligt och se hur hästen tar flytten ^_^

Hej! Jag och min kompis ska eventuellt få hem två av min fasters hästar i sommar, om vi hittar bra stallplats och om hennes föräldrar går med på det. Så jag undrar hur man på bästa sätt vänjer en häst som är väldigt tittig och stressad vid ett nytt stall. Hon måste motioneras så att låta henne gå lär inte funka (hon blir för pigg..). Vi har varit iväg på pay&jumps och clear rounds i distans och hon blir lugn när man har kommit igång med att rida, så kanske vore det bra att i alla fall gå ut och gå med henne eller att rida lite grann i paddocken dem första dagarna? Hur gör ni och varför? Säg gärna vad som är bra med det och inte bara att ni gör det, även hur er häst var (var den lugn, stressad, svårhanterat osv). Tack på förhand!
Oavsett så tycker jag att när man tar hem en ny häst att man bör ha rutinerna man ska ha även dom första dagarna. Ut och rid lite lätt eller så mycket som hästen är van vid dom första dagarna. Konsekvent och lugnt och gör det du kommer göra resten av tiden mer eller mindre så kommer hästen lugna ner sig fort.

Eftersom du verkar känna hästen så rid redan första dagen om du känner för det och det tidsmässigt passar. Då kommer hästen kanske dessutom lättare till ro.

Håller med de övriga. I ett nytt stall så försök att introducera de nya rutinerna direkt. Det gör inte så mkt om hästen sprätter runt lite, så länge den får utlopp för adrenalinpåslaget.

Ta med stråfoder från det gamla stallet så att det inte blir för hastigt foderbyte. Ni får ju dessutom två hästar som redan känner varandra, och de ska väl ute på bete (?) så de får ju röra sig mer än vanligt där.

Första dagen hade jag inte ridit, men det är mest för att då ska ju allt packas in på rätt platser, hästen ska anlända och skickas ut i hage - möta nya kompisar - fodret kommer, och det blir en massa sånt som ska fixas. Men andra dagen så rid på tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 895
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 643
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka