Vänja hästen vid pannlampa

Magiana

Trådstartare
Hur går man bäst tillväga för att vänja en häst vid pannlampa? Ska man börja med att ta en promenad med den i mörkret med pannlampan eller ska man se till att komma ut medan det fortfarande är ljust och slå på lampan redan då och sedan vara ute/rida tills det är mörkt?

Jag har bara satt dit den och kört på som vanligt. Nån häst har tittat till i typ 2 sekunder men oftast bryr dom sig inte alls. :)

Min hoppade till en aning när jag tände, det var det hela. Sedan var jag tvungen att titta dit jag skulle :angel:

Hur går man bäst tillväga för att vänja en häst vid pannlampa? Ska man börja med att ta en promenad med den i mörkret med pannlampan eller ska man se till att komma ut medan det fortfarande är ljust och slå på lampan redan då och sedan vara ute/rida tills det är mörkt?

Jag bara hoppade upp och tände den - inga problem.

Mina gillar den skarpt o stänger man av blir de mindre villiga att gå.
Däremot att Möta ngn som inte släcker eller ens riktar den superdtarka lampan ner i marken har skrämt mina å det grövsta. Samtidigt som de säger åt folk med en mkt svag liten ficklampa att - prat så Deras häst inte blir rädd.
Folk har inget Hyfs eller tankeförmåga.

Båda delarna har funkat förmig, att rida ut när dte fortfarande är ljust och så övergår det i mörker, samt gå promenader. Tycker inte hästarna reagerat nämnvärt, bara man inte lyser dem i ögonen ;)

Har en lampa som går att göra starkare och svagare. Har börjat med den svagaste och ganska snabbt tänt upp. Ibland kan dom hoppa till när man tänder den men oftast bryr dem sig inte :)

Tack för alla svar!

Alla verkar ju eniga i att hästarna inte reagerar nämnvärt när man kommer med en sån nyhet. Det var bra att veta. Jag har ju tidigare bara haft pannlampa med hästar som jag vet har varit vana och visste inte hur ovana hästar reagerar.

Min dotters lilla ponny hade inget problem med pannlampan första gången ....tills hon tittade ner på marken på sidan vid skänkeln . Red bakom o tror aldrig jag sett en ponny hoppa åt sidan så högt o långt. Och Ja ,dottern for av så det small om det på den isiga stenhårda vägen.
Så mitt råd prova på marken bredvid hästen första gången. Ingen häst är den andra lik.....

De kan ju typ hoppa till lite just när man tänder den , men inget större. Sen se till att ha en bra lampa med bred spridning på ljuset så inte minsta rörelse du gör med huvudet orsakar/ljus/mörker för hästen eftersom deras ögon tar lite längre tid att anpassa sig mellan skillnaderna än våra ögon gör :)

Första (och hittills enda) gången som jag skulle rida med pannlampa: så fort jag tände den så tvärvänder hästen och bockar av det farliga och plötsliga ljuset... Och efter den incidenten rider jag hellre i mörker:meh:

Min vill inte gå där det läskiga ljuset är :nailbiting:
Det är många år sedan jag gav upp med att lysa upp vår tillvaro så det kanske är dags att prova igen och se om han insett fördelarna med att faktiskt se var man sätter fossingarna?!

Min vill inte gå där det läskiga ljuset är :nailbiting:
Det är många år sedan jag gav upp med att lysa upp vår tillvaro så det kanske är dags att prova igen och se om han insett fördelarna med att faktiskt se var man sätter fossingarna?!
Skaffa en pannlampa som lyser upp mer, med min så blir det liksom svårt att inte gå i ljuset.

Första (och hittills enda) gången som jag skulle rida med pannlampa: så fort jag tände den så tvärvänder hästen och bockar av det farliga och plötsliga ljuset... Och efter den incidenten rider jag hellre i mörker:meh:
De flesta lampor har ju minst två nivåer på ljus så sitter du upp så tänder du den svaga och riktar ner den mot hästen först, sen får du väl räta upp dig så hästen hinner vänja sig lite och sen sätter du på den starkare strålkastaren . Brukar som sagt inte vara ngt problem , du kan ju ha ngn som går med första gången vid sidan om inte annat om du är rädd /tycker det är obehagligt. Har aldrig varit med om att det är ngn större grej , de kan ju likagärna isåfall hoppa iväg om ngn sopbil dammar förbi eller ngn hare skuttar upp ....

Jag föredrar att introducera "konstiga" saker som en naturlig sak i vardagen så att hästarna helt enkelt får vänja sig och acceptera läget. Detta om man är osäker på hästens reaktion.
Dvs jag hade haft på mig den non stop redan i stallet, vid in/uttag etc före jag använder den till häst eller tex vid promenader. Så ett förslag är ju tex att utgå från att man går ut med pannlampan i hagen och greja med något dagligen.

Själv funderade jag inte så mycket iom att jag använde min nästan hela tiden, både i tex hagen och under ridtur att det som aldrig blev en grej för hästarna men jag hade aldrig satt mig till häst med pannlampa utan att ha använt det i närheten av hästen tidigare.

De flesta lampor har ju minst två nivåer på ljus så sitter du upp så tänder du den svaga och riktar ner den mot hästen först, sen får du väl räta upp dig så hästen hinner vänja sig lite och sen sätter du på den starkare strålkastaren . Brukar som sagt inte vara ngt problem , du kan ju ha ngn som går med första gången vid sidan om inte annat om du är rädd /tycker det är obehagligt. Har aldrig varit med om att det är ngn större grej , de kan ju likagärna isåfall hoppa iväg om ngn sopbil dammar förbi eller ngn hare skuttar upp ....
Jag är inte sjåpig av mig men den hästen var lite knepig och hade lite grejer för sig så man fick "välja sina strider".

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur