Vänja hästen vid pannlampa

Jag har inte lyckats rida med pannlampa på några av mina tidigare hästar. Eller, det hade jag kanske kunnat göra om jag tränat mer aktivt, men jag orkade inte... :p Hopp och studs och skyggande, jättejobbigt!

Nuvarande går på lösdrift och är så van att vi går med pannlampor i hagarna när vi donar med foder och vatten, så med henne är det inga problem alls.

Så mitt tips är att börja vänja hästen från marken om den reagerar när du sitter på. :)

Jag har ridit i skymning med pannlampan tänd första gången, ljust när vi rider från stallet och mörkt när vi kommer tillbaks, har gått bra :)

Jag har pannlampa när jag tar in/ut/fodrar i hagen så lampan är de van med. Ingen har reagerat på lampan i sig, men vissa kan reagera enormt på skuggorna. Jag brukar ta första ridturen så att vi är på väg hem i skymning. Då är de rastade och det blir mer naturlig tillvänjning med lampan.

Jag brukar tända alla lampor inne i stallet och har än så länge inte haft några problem. Har förutom pannlampa en blinkande reflexväst och hästen har en lampa i förbygeln. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 645
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka