Vänja hästen vid pannlampa

Jag har inte lyckats rida med pannlampa på några av mina tidigare hästar. Eller, det hade jag kanske kunnat göra om jag tränat mer aktivt, men jag orkade inte... :p Hopp och studs och skyggande, jättejobbigt!

Nuvarande går på lösdrift och är så van att vi går med pannlampor i hagarna när vi donar med foder och vatten, så med henne är det inga problem alls.

Så mitt tips är att börja vänja hästen från marken om den reagerar när du sitter på. :)

Jag har ridit i skymning med pannlampan tänd första gången, ljust när vi rider från stallet och mörkt när vi kommer tillbaks, har gått bra :)

Jag har pannlampa när jag tar in/ut/fodrar i hagen så lampan är de van med. Ingen har reagerat på lampan i sig, men vissa kan reagera enormt på skuggorna. Jag brukar ta första ridturen så att vi är på väg hem i skymning. Då är de rastade och det blir mer naturlig tillvänjning med lampan.

Jag brukar tända alla lampor inne i stallet och har än så länge inte haft några problem. Har förutom pannlampa en blinkande reflexväst och hästen har en lampa i förbygeln. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur