Vänder sig om

H

heylan

Min tik klarar längre och längre perioder med fin kontakt i fotgåendet.:) Men, en jobbig sak är att hon ALLTID, när hon fått sitt beröm (och ev. godis), stannar upp och vänder sig och tittar bakåt! Även om hon inte vänder på hela kroppen utan bara huvudet, så stör det "gårytmen" när hon är kopplad. Vill ju kunna ha henne fot förbi vissa saker, över vägar etc men det är så jobbigt att alltid stanna upp (stannar inte bokstavligen, men jag kom inte på nåt bättre ord) varje gång hon "släpps ur kommandot"... Har försökt vara snabb och hitta på något annat för att hon inte ska vända på huvudet, men det är svårt. Dessutom ska hon ju vara fri att nosa omkring när jag sagt det och alltså inte under något nytt kommando. Har försökt att bara fortsätta gå, och visst, hon hänger ju med - men det blir ett litet "ryck" när hon ändå tittar bakåt..

Några tips på hur jag kan få henne att bara fortsätta framåt efter att hon fått sitt beröm/sin belöning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vänder sig om

Jag skulle kort å gott sagt nej.
Ett "du är fri komando" behöver ju inte betyda stanna/bakåt.

Dessutom kommer hon säkert på då att de är "bekvämare" att strosa iväg framåt..

Men det är jag det ;)

Senast ändrad:

Strunta i godis då.

Prova med ett lågmält, "bra", fast jag är inte ens säker på att det behövs då hunden i första hand läser dig på annat sätt.
Och säger ditt kroppspråk att allt är ok. Så är allt ok.
Det kan inget lastbilsflak med hundgodis ändra på.

Jo, jag förstår vad du menar. Men det går så fort! Knappt hon hinner få sitt beröm så tjopp så vänder hon på huvudet! Vet inte riktigt var jag ska hinna klämma in "nejjet"... :o:D ...o även om det bara är ett par sekunder och hon inte ens stannar "på riktigt" så blir det liksom ändå knas i hela rytmen.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte alltid godis med mig. Men, när du säger det så är det nog när hon får ett "lågmält beröm" som hon vänder sig minst. Tror jag. *funderar* Jobbar rätt mkt med klicker o då blir det ju en godis som följd av klicket, men jag ska låta bli att använda den vid fotträningen en period o se om det blir bättre!

Jag skulle säga bra samtidigt som jag kastar några godisar framåt.. så hon får leta dem på marken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 046
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V