vänder bettet

Minisol

Trådstartare
Har en häst som vänder på bettet i munnen, helt oprovocerat, så att sidostyckena vänder sig utåt. Jag måste själv vända tillbaka bettet och sen är det inga problem med det. Hur kan jag undvika att han vänder bettet i munnen? Funderat på nån rem under som håller bettet på plats men vet inte riktigt vad. Tacksam för hjälp, detta gäller endast rakt bett med enkla ringar.

Vad underligt!
Varför inte prova en curbstrap av nylon eller läder? Funkar med en sporr eller snokrem.
Beris har en bettlyftare i neoprene som jag sett att vissa använder som kindkedja. Även den kan ju vara värd ett försök :)

Vad underligt!
Varför inte prova en curbstrap av nylon eller läder? Funkar med en sporr eller snokrem.
Beris har en bettlyftare i neoprene som jag sett att vissa använder som kindkedja. Även den kan ju vara värd ett försök :)

Googlade och såg den i neoprene men förstår inte hur den ska sitta?

hur vänder den bettet när man har kontakt i tygeln
och om man inte har kontakt när den vänder bettet, borde inte bettet vända tillbaka sig när man tar i tygeln?

Går att ta en skrotat nosgrimma och dra den genom samma ögla på sidstycket som bettringen sitter i. Kommer att sitta som en nosgrimma fast ska vara väldigt löst, nästan som vanliga grimman. Bara förhindra att bettring kommer in i munnen eller att det vrider sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka