Vända bort eller vända hästen mot det farliga?

Sv: Vända bort eller vända hästen mot det farliga?

Det beror lite på. vi har ett hörn av ridbanan som alltid är "superläskig" det är ju bara fjant från hästens sida då det aldrig har hänt något farligt där, och utgånger ligger precis bredvid så hästarna går förbi stället när vi går in på ridbanan utan att reagera. Hästarna har fått gå lösa på ridbanan utan att reagera på hörnet osv.Ja det har blivit en grej helt enkelt när hästen har tröttnat elelr inte riktigt vill att bli rädd för hörnet. då brukar jag bara ignorera.

Samma sak så har vi ett par ställen ute som är vanliga "bli rädd ställen" en gård som ligger lite skymt bakom ett garage tillexempel, eller en anna gård där dom som bor där ofta är ute och pysslar i trädgården. Då ignorerar jag också.

men möter vi en skoter som är lite farlig eller nått annan som inte brukar finnas där i vanliga fall som är läskig så får hästarna som är nyfikna på faran stanna och titta/undersöka. dock inte backa och fara runt och bete sig.

blir det väldigt hoppigt brukar jag lägga lite tid på att hästen ska 1. lugna sig 2. lyssna 3. inse att det inte var så farligt som det verkade 4. kunna gå förbi stället lugnt utan att flyga i luften.

Det finns ingen universallösning som alla säger här ovan också.

Men en sak som jag skulle vilja tillägga är att det inte är särskilt optimalt att vända hästens rumpa mot det farliga iallafall. För om det är något farligt som hamnar bakom hästen så är det ju ganska naturligt att hästen sätter fart framåt...

Men att vända huvudet mot eller ifrån det farliga kan man nog göra lite vad som känns bäst i stunden.

Det beror helt och hållet på vad det är.
Blir hästen rädd för en stol i ett hörn av ridhuset så rider jag på som vanligt och "ignorerar" hästens beteende., kanske med lite skarpare hjälper.
Hästen SKA inte bli rädd för struntsaker och speciellt inte när jag arbetar den. Den ska lyssna på det jag gjorde innan, dvs jag ställer den varken från eller emot om det inte faller sig naturligt (som i ett hörn, då ställer man ju hur eller hur).
Tycker heller inte att det finns några farligheter på ridbanan/ridhuset som hästen ska reagera på. Koner, jackor, hinderstöd osv är inga farliga saker.

Blir hästen däremot rädd för något ute eller något konstigt så brukar jag låta den gå fram och kolla på det.
Avdramatisera det bara. Leder jag den får den gärna gå lite 'före' mig så den själv lär sig ta initiativ och inte gömma sig bakom mig så fort den blir rädd för ngt.

Vända från är väl effektivast?

Hejsan. Jag har en liten fråga då alla som jag har frågat verkar tycka olika om detta.
Om hästen blir rädd för något ofarligt tex en stol som står i hörnet av ridhuset eller rent av bara blir rädd för något jag inte själv fattar ska man då vända hästen "mot det farliga" för att visa att det inte är farlig och att den inte behöver vara rädd eller ska man vända bort hästen och låtsas som ingenting? Alla gör olika.. Själv är min första reflex att vända bort hästen från det farliga. Hur gör ni? :)

Jag brukar vända hästen emot "faran" - för att den ska få titta och kolla läget. Men det beror som alla redan sagt mycket på hästen och situationen. Överlag tycker jag inte att man ska göra någon big deal om hästen blir rädd och sprätter iväg - ju mer ryttare reagerar desto mer erkänner man att hästen hade rätt och att det var något otäckt.

Sitt stilla och driv på vid behov, hellre lite längre tygel än för kort, så att hästen kan röra huvudet friare och titta. Det betyder inte att den får rusa, eller kasta sig om. Vi ska gå dit jag vill, men hästen får lov att säga "åh, kolla dääär!?"

När jag tränar så försöker jag ignorera det och rida rakt fram och fortsätta, men om h*n inte lyder och fortsätter att glo, så tar jag ledande tygeltag bort från, så att den inte kan titta (och som sagt tidigare här, att annars så far de ut i en båge). När jag ber den att jobba så ska den ju det, då ska den inte gå och leta spöken, då har jag inte 100% fokus från hästen.

Däremot brukar jag ibland träna tvärtom med storbalar, brevlådor m.m, särskilt med unghästar (helst redan från marken när dom är som 1 år), att dom ska gå fram och titta. Jag vill uppmuntra nyfikenheten hos hästen och att den känner sig modig och säker i mitt sällskap. Storbalar som inte är inplastade brukar vara lätt att träna på eftersom dom tillslut kan ta en minitugga av balen : P Jag driver på om den vill vända eller backa, men tar den fram nosen och vill liiite framåt så får den beröm, jag brukar nöja mig när den nosat och har nuddat det farliga och konstaterat att det inte var livsfarligt. Men detta gör jag inte alla gånger, har vi tränat på ex. brevlådor en eller två gånger, så ska den inte skygga längre, utan då ignorerar jag det igen. Så gör jag iaf =)

Jag gör väldigt olika. När jag rider så struntar jag oftast i det som hästen vid det tillfället tycker är farligt, detta för att visa att det inte är någonting att bry sig om och att det är jag som bestämmer vad som är farligt och vad vi ska bli rädd för. Är det däremot någonting som står antingen delvis ivägen för våran ridväg så brukar jag hoppa av och leda fram hästen till föremålet och bara vara lugn och kanske klappa på soptunnan eller vad det nu kan vara. Det avdramatiserar oftast det hela men min målsättning är att bara visa att jag bestämmer vad vi ska bli rädd för och låtsas som ingenting.

I stallet däremot så kan jag ta en pall och hålla över hästens rygg, under magen eller svinga framför hästen för att visa att den inte är farlig, att det görs i hemmiljö hjälper oftast. Det gör (om man gör det rätt) att hästen blir mindre nojjig över nya saker om den utsätts för "konstiga" saker. Nu menar jag inte att man kasta en katt på hästen för att visa att den inte är farlig men t.ex. plastpåsar, pallar, paraplyn osv.

hej alla hästismänniskor :)
Jag har en polsk arab som är ovanligt lugn av sig för det mesta men när han väl ´´tressar´´ upp sig eller blir ´´ rädd´´ för någonting brukar jag alltid gå så nära jag kan för att han ska få nosa på föremålet lite och bekansta sig med det , beroende på vad det är för sak som han är rädd för så är det ollika hur jag gör, men om det är en stor tex ´´farlig´´ sten vid vägkanten så får han alltid gå fram och lukta samt nudda stenen med mulen om han då vill det . sen får jag honom att stanna kvar där så länge som jag vill ( då ska han stå stilla och vänta på mina signaler) och när han lyssnat bra så går vi där ifrån eller förbi. Oftast fungerar det jättebra så länge ryttaren är lugn och tydlig med vad hon/han vill.

Vid enstaka fall där det tex har med en plast skyllt som står och är ´´läskig´´ så gör jag likadant fast jag låter honom inte nudda föremålet eftersom han kanske då puttar till saken och den börjar svajja eller rent ut av välter, då har man en häst som förmodligen svimmar av skräck ( om det då vill säga är en sådan häst man har ) :) istället står jag bara nära och tittar på den att den ej är farlig sen rider jag förbi några gånger tills han lugnar sig :)

hoppas du fått ngr tips nu !!! :) <3 <3 Kram Zimone

Jag skulle säga att det beror på hästen vilken metod man ska följa. Men jag föredrar att vända mot det farliga och gärna gå fram lukta och smaka för att visa att det inte är farligt.

Men sen tycker jag att man ska känna hur hästen reagerar, Och om det bara är spöken eller en farlig panter som ligger på lur kan man kanske bara fortsätta och låtsas som det regnar, slappna av och inte göra någon grej av det kan oxå vara en bra lösning.
:)

Jag har övat mkt ledarskap med min häst. Och skulle han bli rädd för något så fortsätter jag som om inget har hänt. Och även om det är farligt typ en älg xd så försöker jag att inte bry mig. Inte vrida bort honom från det men inte låta honom stirra ut det totalt. Utan visa att han behöver inte bry sig jag tar hand om det så det är lugnt. Och det funkar jätte bra :)

Som här om dagen red vi ut. Jag såg älgspår och sånt. Men vi fortsatte gå. (Jag är totalt livrädd för älgar) Sen kom vi fram till en korsning typ. Och Jag hade vart på helspänn hela tiden Men han hade vart hel lugn hela vägen. När jag sen såg älgarna kände jag hur jag spände mig och belv rädd och nervös. Tänkt nu känner Cello detta och gör något. Men ikke sa nikke han tittade till lite men stannade inte upp eller spände sig. Han gick som vanligt. Inga problem. Det var nämligen 3 älgar vi såg. Sen var det något längre bort men jag vet inte vad det var. Iallafall vi fortsatte skritta vidare med älgarna stirrandes på våran vänstra sida. Sen när vi nästan är hemma så stannar han till sänker sin spända nacke och frustar till på en pinne -.- Då idiotförklarade jag honom..

Kan tilllägga t att det var mörkt och blåsigtnär vi red. Och hästen är 3 fyller 4 i maj och har vart riden sen Dec -.- Så jag tycker han sköter sig bra. Men fattar inte att han inte ens blev orolig av att jag var så rädd för älgarna. Han körde väll min taktik. Titta lite snabbt på faran men sen skita i den och gå vidare. Som "Chilla matte... Jag sköter det här" xD Han är arab.

"Sen när vi nästan är hemma så stannar han till sänker sin spända nacke och frustar till på en pinne -.- Då idiotförklarade jag honom.. " såå typiskt hästar! haha.. men det är väl också då man älskar dom, när dom blåser för något jättefjantigt =)

i hund världen skall du som ledare gå fram till det "farliga" och visa att det inte är farligt, jag har även gjort så med hästar, kliv av gå fram själv med hästen på släptåg och visa att det inte var farligt. funkar för mig. men framför allt alla hästar är individer precis som oss människor, det som passa mig och mina hästar kanske inte passa er.:) lycka till:laugh:

I regel låter jag alltid häste gå fram och nosa. Sen rider jag på och försöker att nonchalera "problemet". Man får ju anpassa sig efter hästen man rider men oftast tycker jag att om man låter dem hälsa och sen rider på som vanligt brukar det släppa. Hästen får annat att tänka på. Kanske håller jag mig på andra delen ridbanan tills hästen slappnar av och kommer in i arbetet om det behövs. Men jag vänder inte bort den från faran.

Jag vill inte att hästen jag sitter på riskerar att fly undan det som är obehagligt. Om hästen är rädd för något som den inte ser är risken att den hoppar i luften vid minsta ljud eller rörelse som kommer oväntat. Tvärt om vill jag att min häst stannar och observerar, lugnar sig och sen kan lunka vidare utan spänningar. Oftast beror rädsla för föremål på att hästen tycker att föremålet är oförutsägbart. Om hästen får observera föremålet, kanske på nära håll om det behövs, upptäcker den snart att det inte är något oförutsägbart med det och därmed lugnar den sig för det mesta.

Sen ska man nog inte fokusera så mycket själv på det som skrämmer. Om jag som ryttare inte visar något större intresse så är det tecken för hästen att jag anser att det inte finns någon fara.

Man ska vända hästen mot det farliga. Om du själv blir rädd så vänder du dig om och springer där ifrån (jag gör iaf så, haha) så då ska hästen göra samma sak, det finns inga monster och spöken så får hästen kolla ett tag så fattar den tillslut att det bara är en stol. Samma sak som skuggorna på rummet när man ska sova, kollar man ett tag fattar man att det är en skugga bara.

Om hästen är lite nervig och inte riktigt vill stå still och kolla så ska man cirkla runt den med huvudet ställt inåt, men det är bara om det finns möjlighet att cirkla runt den annars räcker det med att bara stå och kolla tills hästen känns avslappnad, t.ex att den nerviga hästen stannar upp.

vanliga fall säger jag som dom flesta. beror på hästen och situationen. oftast så blir hästen faktiskt rädd. så låte jag dom titta. har ett gamsto som börjat se dårligt och blir hon lite rädd då ger jag henne tid att identifiera vad som det va som va så läskigt. jag sitter passiv och lugn och kliar på manken en stund. sedan säger jag med lugn röst: " är du färdig?" e hon klar då börjar hon gå... LOL.. funkar för oss... -;)

Min unghäst e en väldigt nyfiken indevid. blir han skrämd (gänder dock sällan. men det händer... ) så då låter jag honom titta. hangår oftast fram sj.ett betende som jag uppmuntrar! i bland behöver man lite stöd då går jag sj till det läskiga och visar honom att jag e inte rädd.

som då det var en pressäning äver min morbrors vedhög och det rasade pinne under. lil'mannen flög i luften. vi gick dit och tittade. jag lyfte på presseningen och lät han se veden underf. knockade ner nån pinne så han såg. och lät han 'smaka på ved pinnar' så han såg va det var. prasslade presseningen så han fick veta vad det va som prasslade.. lät han leka med presseningen och dra och slita i den... skit skoj!! :banana:

efter det va han inte rädd prsseningen ends då den fladdra och for... oavsett vad som var under... lol...

:rofl:det vet jag va det e matte... det e leeksak!:rofl:

tacksam för mina coola hästar :D

Tyckte att detta med timer var så roligt då jag hadde en häst som inte gillade vältor. Inte lätt att köra ut virke då.

Körhästen är det annars inget snack med, rakt fram bara, till varge pris. Att få en rädd häst som hoppar över skacklar och annat kan mycket väl sluta med att man måsta låta avliva hästen om man nu överlevt som kusk.

Om nu hästen rusar lite så får man få den att stanna sen och så tar man loss den och går tillbaka till det farliga och tittar. Sen blir det att gå och sätta för för att köra förbi igen. Kan ta några timmar om det vill sig illa.

Men å andra sidan, hela problemet kommer troligast av att man inte förberett hästen tillräckligt på sin uppgift.

Att släpa den otrygga brevid en trygg kamrat är ett fantastiskt sätt att lära dem.

Ptr

Beror på situationen och vad hästen blivit rädd för. är det nått som ligger på marken så kan jag ibland göra det till en övning så att hästen tillslut får gå över det farliga. Om det är ngt som händer längre bort som hästen är rädd för tar jag oftast och tränar lite extra på det stället, men fortfarande tänka framåt och fokusera tills hästen inte lägger ner så mkt energi på det "farliga", om det går lägger jag in volter lr annat.

I många fall är det så löjliga saker att jag bara skrattar och går vidare. Det blir så komiskt.

*KL*

Jag tycker det beror lite på...
Är det något som hästen måste konfronteras med, tex ett hinder som ser speciellt ut, eller något som finns tex i ridhuset eller paddocken, så vänder jag mot det farliga och låter hästen lukta, titta och lära sig att det där är inte något som hoppar fram och äter upp dig.

Är det något som kan vara lite läskigt när vi är ute och rider, så vänder jag oftast bort, gör någon sidvärtsrörelse eller annat som gör att hästen inte fokuserar lika mycket på det som är läskigt.

Min häst har ett otroligt kontroll-behov i sin omgivning så hon är en sådan som kan stirra på samma stol i ridhuset i ett år, även om den aldrig flyttar sig.

Så för att understryka att jag som flockledare bedömer att den är ofarlig försöker jag rida förbi som ingenting. Tar hon över och glor, stannar eller backar så vänder jag bort henne så många gånger jag måste innan hon accepterar mitt omdöme.

Ofta brukar jag låta hästen titta ordentligt en gång, kanske gå fram och nosa. Däremot, om den fortsätter att åpa sig över den där stolen, postlådan, soptunnan eller vad det nu kan vara, brukar jag rida på som ingenting, håller hästen på en stadig kurs förbi och ignorera störningsmomentet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Cina B
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar