Vända bort eller vända hästen mot det farliga?

I

itstimetorun

Hejsan. Jag har en liten fråga då alla som jag har frågat verkar tycka olika om detta.
Om hästen blir rädd för något ofarligt tex en stol som står i hörnet av ridhuset eller rent av bara blir rädd för något jag inte själv fattar ska man då vända hästen "mot det farliga" för att visa att det inte är farlig och att den inte behöver vara rädd eller ska man vända bort hästen och låtsas som ingenting? Alla gör olika.. Själv är min första reflex att vända bort hästen från det farliga. Hur gör ni? :)

Sv: Vända bort eller vända hästen mot det farliga?

Jag låter hästen titta på farligheten. En gång, i lugn och ro, brukar räcka.

Jag tycker inte det finns något allmänt sätt man "ska" göra på, det där fungerar så olika från häst till häst. Jag ställer alltid min häst åt motsatt håll för att hon får mer eller mindre ett paniksammanbrott om hon tillåts fokusera på det som är otäckt, men vissa andra ställer jag däremot åt det läskiga medan jag på vissa andra överhuvudtaget inte bryr mig utan bara rider på som vanligt.

Jag har gått flera kurser i sk polishästträning hos Linus Andler. Där fick jag lära mig att vända hästen huvud ifrån det otäcka. Då kan man kontrollera den bättre. Sitt lugnt och beröm.

Vänder man huvudet mot det otäcka far hästen istället ut i en båge och blir svårare att ha kvar på det tänkta spåret.

Prova o se vad du tycker.

/Gg

Jag ställer hästen varken emot eller ifrån det "farliga". Utan jag försöker hålla hästen rakställd, driva på och bryr mig helt enkelt inte om det hästen tittar på.

Jag är som vanligt och manar på hästen framåt och att fortsätta med det vi gjorde,. Märker hästen att man inte stressar upp sig och inte bryr sig om det "farliga", så brukar de tillslut också sluta bry sig om "det farliga" :)

Jag tycker inte det finns något allmänt sätt man "ska" göra på, det där fungerar så olika från häst till häst. Jag ställer alltid min häst åt motsatt håll för att hon får mer eller mindre ett paniksammanbrott om hon tillåts fokusera på det som är otäckt, men vissa andra ställer jag däremot åt det läskiga medan jag på vissa andra överhuvudtaget inte bryr mig utan bara rider på som vanligt.

:bow:

Vissa hästar vill titta på det när man går förbi, för att coola ner. Andra bara driver man fram. En tredje modell kanske behöver stanna och lukta.
Och några sticker vad man än gör...

Universallösningar funkar lika lite på hästar som på människor!

Jag brukar nog låta unghästar titta nära på saker som de upplever vara väldigt otäcka. Titta eller gå.
senare så har man byggt på tilliten o den litar på när man struntar i det- bara rider på.
De lär sig att "blunda" då slipper de stanna.
gillar inte hästar som har tillåtits hålla pejl på ALLT hela tiden.

jag gör bedömningen om det är farligt eller inte.
Det funkar inte om man vill tävla att den ska titta på allt.

Senast ändrad:

Det är väldigt få saker min häst blir rädd för men de få gånger de händer så får hon titta på vad det är och sedan är det bra. Andra hästar har det fungerat bättre att bara driva på och strunta i det som är farligt i deras ögon.
Hästar är ju olika och man får helt enkelt känna efter vad som fungerar på den hästen man hanterar just då.

beror på häst och vad det är som är "farligt". en sten kan hästen lika gärna få lukta på, men rider jag längs en väg där det kan komma bilar och det är en läskig sten i vägkanten så vänder jag hästen från det läskiga, för att inte riskera en häst som hoppar ut i vägen. men oftast, i skogen exv, rider jag rätt fram och förbi.

Grundprincipen, är att jag struntar i det hästen reagerar för och fortsätter förbi. Därefter vänder jag och passerar förbi från annat håll och upprepar från ett tredje, om så går. När hästen registrerat det "farliga" från olika håll, inser den att det inte var något att bry sig om. På lite sikt vänjer sig hästen vid att livet är fullt av konstigheter.

Om hästen visar mer av nyfikenhet, får den själv bestämma om den vill gå fram och undersöka.

LIA

Jag har gått flera kurser i sk polishästträning hos Linus Andler. Där fick jag lära mig att vända hästen huvud ifrån det otäcka. Då kan man kontrollera den bättre. Sitt lugnt och beröm.

Vänder man huvudet mot det otäcka far hästen istället ut i en båge och blir svårare att ha kvar på det tänkta spåret.

Prova o se vad du tycker.

/Gg

Fast det handlar ju bara om att man tvunget måste fortsätta gå och ha kvar hästen på sitt spår.

TS: Det beror på vad du önskar av hästen. Vill du bara fort som attan komma förbi (tex om man beöhver flytta sig ur vägen för en bil) så är det tokmycket yttertygel och ytterskänkel som gäller för att hålla hästen rak/ställd från det farliga om man ska ha en chans att hålla hästen på samma spår.

Vill man däremot ge hästen en positiv upplevelse av något den inte riktigt greppat så fungerar det dock oftast bättre att göra som Immer säger: låta den i lugn och ro ta en ordentlig titt.

Jag använder båda sätten beroende på situation men min häst är dock rätt drillad och håller sig alltid rak och tar drivning i alla lägen med rätt små medel oftast. Det grundar sig dock såklart i att han genom sin utbildning utsatts för rimliga krav - dvs han har fått titta väldigt mycket när han behövt och när han inte behövt har han ombetts att gå förbi utan att titta.

Jag brukar nog låta unghästar titta nära på saker som de upplever vara väldigt otäcka. Titta eller gå.
senare så har man byggt på tilliten o den litar på när man struntar i det- bara rider på.
De lär sig att "blunda" då slipper de stanna.
gillar inte hästar som har tillåtits hålla pejl på ALLT hela tiden.
jag gör bedömningen om det är farligt eller inte.
Det funkar inte om man vill tävla att den ska titta på allt.

Inte jag heller. Typiskt fall av att man själv fastnat i att "titta det är inte farligt" ingår i varje ny grej tror jag. Planen måste sträcka sig längre än att hästen ska gå fram och kolla in det läskiga liksom, annars är det ju klart hästen blir sådan :)

Det handlar ju om så små grejer som sker i vardagen hela tiden som påverkar hur hästen beter sig om det verkligen är något nytt och "farligt". Jag var själv inne på en "nedåtgående bana" med min unghäst innan jag skaffade medryttare. Då tog jag mig i kragen och lät honom inte busa för VARENDA greje hela tiden. Att han gjorde det med mig var ju ok, för han visste precis när jag ville han skulle sluta. Han fick flyga till andra sidan vägen för att jag visste att han skulle göra det och jag tillät honom genom att följa med. Satt jag emot gick han rakt fram. Med mer oerfarna och nya medryttare kan man dock inte rida hur som haver :o Dock verkar hästen fatta det själv och spar på krutet till matte låter det som, guldhästen :love:

KL
håller med de som skrivit att det beror på vart man befinner sig och vad man vill åstadkomma med hästen.

en grön unghäst låter jag titta bäst den vill för att vinna förtroende och trygghet.

en häst som kommit över den tröskeln och där förtroende finns i grunden, vänder jag ifrån det tittiga. de har två ögon placerade på sidorna med utmärkt vidvinkel och ser utmärkt fortfarande, men frånvändandet uppmanar den att koncentrera sig och återgå till arbetet under det förtroende som redan finns skapat.

det går som sagt inte att hålla på och miljö träna på minsta lilla och dutta och ha sig. finns grunden lagt, så är det mkt effektivt att vända ifrån det tittiga.

beror på häst och situation. I normalfallet låter jag hästen stanna och titta utan att stressa. Min häst är väldigt cool så länge han bara får kolla läget. Skulle jag pressa om han reagerar på något och jag försöker vända bort honom så kan han däremot bli stirrig.
I skarpt läge där det inte finns tid och utrymme att stanna och titta, väg och bilar som närmar sig skulle jag kanske vämda bort från vad det nu kan vara och kräva att han går fram.

*KL*

jag har lärt mig så här och dt har funkat hittills :):

Om hästen verkligen är rädd för något låter jag den titta på det "farliga" och undersöka lite för att se att det inte är något farligt (om möjligheten finns, man kan ju inte gärna stanna en bilist; "får min häst nosa på din bil?" :D).

Om hästen däremot fjantar sig (som en ponny jag rider ibland som varje gång man rider förbi ridhusdörren är "rädd" för den) vänder jag bort hästen och jobbar den lite extra, då brukar dom glömma bort det "jättefarliga monstret".

:)

FÖRUT vände jag BORT hästens huvud, men efter att jag fick rådet av en duktig hästmänniska att vända hästen MOT det farliga så gör jag alltid det numer.

Jag tycker det fungerar mycket bättre att vända hästen MOT det farliga. Så jag är mycket tacksam över det rådet jag en gång fick :)

jag förmedlar till hästen att det inte är farligt det som hästen reagerar på men att jag också är med den och låter den få ha sina reaktioner. då känner hästen att man är med den, förstår den och gillar dess vakenhet och inte blir arg, irriterad på att den är känslig för vissa intryck. sedan om jag rider hästen så att den känner att jag har kontrollen över den oavsett vad som händer, då struntar den helt i alla saker som den kan störa sig på.

Jag vänder alltid hästarna bort från det farliga, sätter de i arbete och ställer dem i nacken åt motsatt håll. Då får hästen annat att tänka på och ser inte det farliga objektet. :D

*kl

håller med om att det beror på häst -jag gör nämligen olika beroende på vilken jag för tillfället sitter på ;) jag har helt enkelt hittat det som funkar bäst på respektive.

Båda är hopphästar och relativt orädda och normalt inte tittiga på hinder heller. Valacken vill gärna få titta lite på lite avstånd och fundera, om jag inte jäktar honom så bestämmer han sig för att det är ofarligt och har inga som helst problem att gå förbi sen. Stressas han blir han blockerad och glömmer bort att han har någon på ryggen. Lustigt nog har inga problem att hoppa över konstiga saker däremot är han väldigt misstänksam mot en del människor (tränare framförallt). :D

Stoet är precis tvärtom, tillåts hon stanna och titta och fundera så slänger hon sig åt sidan och flyr därifrån. Rider man bara förbi och ställer henne ifrån det läskiga så är hon cool. Hon brukar sällan reagera på något med annat än nyfikenhet dock så oftast vill hon fram och nosa. Reagerar hon så blir det tvärstopp och hon blir spänd i hela kroppen så det märks tydligt.

Själv är jag konsekvent i att inte visa "farligheterna" för hästarna. "Tittighet" kan också vara ett uttryck som hästar ibland använder när de är laddade med energi, ger ett litet tillfälle till att stutsa åt sidan, jazza lite osv, m a o så är de lite olydiga ;)

Hade en häst en gång (min favvo i alla tider :love:) som var bedrövlig att rida de första 5 minuterna i trav då jag red i ridhuset. Detta var då ett ridhus som var täckt med reklam (Flyinge) och som han ändå vistats i flera ggr i veckan under ett par års tid, men det var en mycket farlig reklam enl honom. Fick tipset utav "Kajsa" (som jobbade där då) att inte ge honom det "nöjet" med min 5 min kamp varje gång. "Håll dig 2 meter innanför spåret i början då - ge inte honom den kampen", fungerade toppen!

Ensilage-balar, högar med timmer i skogen osv är ju också faaarliga, men hästen ska ju förlita sig på mig och att jag säger "det är ok, jag vet och du ska gå här"
Så resonerar jag, säger inget om "rätt" elller "fel" :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Cina B
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar