VALVAKAN 2014

Ja de flesta som verkligen behöver hjälp har varken råd eller möjlighet att fly. Sen håller jag med
@landsbygdsbo att fler länder måste ta ansvar att ta emot flyktingar när världen ser ut som den gör just nu! Duktiga Sverige kan inte hjälpa alla som behöver hjälp. Vi kan inte ta oss vatten över huvudet, vi måste se till att alla som kommer har någonstans att bo och får den hjälp dom behöver + ut i arbetslivet så fort det går.
men det är långt ifrån bara Sverige som hjälper till, vart får ni det ifrån? VArför googlar ni inte bara exakta fakta istället för att hitta på?

Fortfarande är det en liten skara.

Om man ser till tex kriget i jugoslavien, om Sverige hade gått in i jugoslavien och hjälpt till där hade vi befunnit oss i krig.
Hade det varit lite mer ryggrad i EU och NATO;s europeiska medlemmar skulle man gått in på allvar betydligt tidigare, så hade vi sluppit massakrerna. Och ja jag anser att vi som EU medlem och som medlöpare till NATO lika gärna kan vara fullvärdiga medlemmar där.

Jämfört med? Finland? Tyskland?

"Sverige låg först på plats 58 sett till flyktingar och BNP."
Alla väljer vi de jämförelser som passar oss själva bäst, Du väljer BNP (Där kostnaderna för flyktingar kommer med som en + post, alltså ju fler flyktingar ju högre BNP) Jag väljer flykting/ medborgare i det aktuella landet.
Och då tror jag vi kommer som nummer två efter Malta....
ser man till antalet flyktingar rakt av så tar Tyskland emot flest inom EU..

Det går inte att räkna raka kostnader eftersom vi inte vet vilka som kommer hit. Sen är väl inte människoliv en kostnad? Isåfall borde vi rensa i vårt egna land också..

Det går inte att räkna raka kostnader eftersom vi inte vet vilka som kommer hit. Sen är väl inte människoliv en kostnad? Isåfall borde vi rensa i vårt egna land också..
Eftersom resurserna inte är ändliga så måste naturligtvis på sikt migrationsverket göra samma sak som sker dagligen på våra sjukhus. Man väljer, man prioriterar och man gör det med ekonomin som del i ekvationen. Den som inte inser det är antingen naiv, dum eller synnerligen godtrogen.

Har egentligen bara en fråga, vad kostar kalaset? Dels (och det är rätt enkelt att kolla) vad migrationsverket behöver, men sedan de kostnader som följer, SOC bidrag, bostadsbidrag etc etc

Och de skatteintäkter och finansiering av välfärden som följer. Gammal studie med nuvärdesanalys visade +500.000 kr per person vi tog emot under 90-talet när invandringen var stor från Europas senaste storkrig.

Nej men det är helt ok att välja ut en promille som kan komma hit istället för att hjälpa enormt många fler på plats och i närliggande områden!

Nej. Vi väljer inte ut någon. Vi hjälper människor där de befinner sig och agerar inte transportpolis. Istället säger de som vill söka konflikt.

Och de skatteintäkter och finansiering av välfärden som följer. Gammal studie med nuvärdesanalys visade +500.000 kr per person vi tog emot under 90-talet när invandringen var stor från Europas senaste storkrig.
Håller med dig. Men de flyktingarna kom från ett europeiskt land med en för Sverige jämförbar skolstandard. De som kom som vuxna hade överlag god utbildning och hade både utbildning o yrkeserfarenhet med i bagaget.
Samma sak var det med de Chilenare som kom, de flesta var väl utbildade.
Problem uppstod dock när grupper från Kosovo kom. I denna grupp kom många Romer som inte hade någon utbildning , kunde ofta inte läsa o skriva och ej heller någon tradition att integrera med samhället runt om dem.
Denna grupp har än idag svårigheter med utslagning, utanförskap o kriminalitet

Vi ska även vara medvetna om att många av de som kommer från mellanöstern har yrkeserfarenhet o utbildning med sig i bagaget men har då ofta inte ens engelskan med sig vilket försvårar deras interaktivitet med det svenska samhället

Resurserna är heller inte beständiga, ökad omsättning innebär ofta ökad vinst. Den som inte inser det är rätt korkad.
Jo men att räkna antalet flyktingar mot BNP är inte rätt. eftersom alla de kostnader som ofrånkomligt uppstår iom flyktinghanteringen direkt höjer BNP med den summan.
Och då påverkar antalet flyktingar förhållandet mot BNP.
Alltså är det riktigare att se hur många människor det är som ska ta emot och framförallt integrera dessa flyktingar. Och då påverkar heller inte landets standard.

Äsch ni är bara snåla och gnälliga.

Vad ger du av ditt företag? boende? pengar? sätter invandrare i arbete?

Vårt företag som vi håller på att bygga upp går fortfarande inte med vinst- tillgångarna är ganska små och det finns egentligen idag inget av värde att avyttra- utom mark då...men den är karg och dålig och ganska värdelös men duger till att beta . Och om den avyttras så har vi ju ingen mark till företaget.........

Vi skulle gärna anställa en eller två för arbete finns men det ger ingen vinst över huvud taget för oss, inte den typen av arbete som någonsinn ger plus i plånboken, faktiskt inte en krona så vi har inte råd.

Vad gäller annat slöseri så har vi inte semester, jag har aldrig köpt något porslin och liknande utan fått begagnat, shoppar inte, röker inte , nykterist, köpte min första nya möbel ett köksbordför 2 år sedan på rea, köper aldrig smink, sminkar mig inte, sliter ut kläder, har gammal bil, dock har jag häst, sadel, trailer (inget värde i )tvättar mig med tvål och använder schampo, köpt en NY cykel så jag kommer ut lite.

Och vi har lån som ska betalas som många andra. Snål ? Gnällig? Jag är nöjd men det finns i dagsläget inget att dela ut- och den dagen - om det blir plus på kontot så är första prio att börja ta tag i huset, det regnar in men jag är såklart bara gnällig..

Vad ger du?

Och självklart blir allt en kostnad så fort någon behöver hjälp av samhället, oavsett om det är en invandrare eller sjuk infödd eller nyfödd eller gammal sjuklig osv.

Och sista meningen...tja du är inte så empatisk som du utger dig att vara.....

Och fortsätter så det igen inte ska insinueras av andra att jag vill stoppa invandringen.
Självklart ska vi hjälpa men jag tror det är farligt -faktiskt- att inte hjälpa behövande-oavsett målgrupp på väldigt olika villkor som det är nu- det kommer att ge SD fler röster.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka