Vältränad häst= svettas mer eller mindre?

nordsvensken

Trådstartare
Enl min egen erfarenhet så svettas hästar mer när de är välmusklade och i god form. De hästar jag fått möjlighet att följa från totalt otränade till vältränade och tydligt svettats MER ju bättre form de blivit i.

nu hörde jag ngn i omgivningen uttrycka sig som så om en omusklad, otränad häst att "han måste ha jättebra kondis, han svettas ju inte alls!"

Hur upplever ni att det är? Svettas hästen mer när den är i god form eller tvärt om...?

Sv: Vältränad häst= svettas mer eller mindre?

Finns inget generellt som säger si eller så. Hur mycket hästen svettas är mycket individuellt. Heta och spända hästar har jag erfarit svettas överlag mycket mer än lugna och sansade. Sen spelar pälssättning och temperatur en stor roll.

Min förra tävlingshäst var oerhört vältränad och svettades i stort sett inte alls om han var riktigt uppvärmd. Däremot, om man slarvade lite med den saken och begärde för mycket utan att han var lösgjord så svettades han.

jag tror också att vältränade hästar svettas lättare. de vore naturligt också, kroppen ställer ju in sig efter vad som krävs av den.
svett används ju för att kyla ner kroppen och om kroppen behöver den funktionen oftare så prioriteras den säkert.

Det beror väl kanske snarare på om hästen verkligen arbetar eller ej. En häst som arbetar på rätt sätt börjar svettas. En häst som inte anstränger sig lika mycket i arbetet utan kanske smiter lite svettas inte. Kopplingen till om hästen är vältränad eller ej kan ju vara att en vältränad häst har förmågan att arbeta rätt medan en otränad häst kanske smiter undan mer när det blir jobbigt?

Det är iaf min teori, vet inte om den stämmer och sedan finns det säkert andra mer individuella förklaringar också :)

Finns inget generellt som säger si eller så. Hur mycket hästen svettas är mycket individuellt. Heta och spända hästar har jag erfarit svettas överlag mycket mer än lugna och sansade. Sen spelar pälssättning och temperatur en stor roll.

Jo visst, men nu försöker jag jämföra en och samma häst i olika skeden av träningen, annars blir det nog ett orättnist resultat...

Det beror väl kanske snarare på om hästen verkligen arbetar eller ej. En häst som arbetar på rätt sätt börjar svettas.

Där har du säkert en poäng! En häst i början av utbildningen orkar ju dels inte jobba ordentligt, och iom brist på kondis så "anstränger den sig inte i onödan".

Dessutom, en häst med stor muskelmassa har svårare för att kyla av sig (ett exempel på varför man inte vill ha stora bulliga distanshästar)

En annan fundering... Enl undersökningar så har ju en vältränad häst lättare för att hålla värmen än en otränad, det borde ju också innebära att den svettas lättare...?

Tja det beror helt på temperaturen och pälsen... Min häst är i bra form men han svättas inte särskilt mkt. Bara på halsen och under sadelgjorden typ, och han torkar snabbt. Är det varmt ute svettas han givetvis mer.

Han är rätt lugn av sig. Stressade hästar eller hästar som har ont brukar bli sjöblöta av väldig lite jobb.

det är nog väldigt individuellt, men enligt mig så fungerar det likadant för människor som hästar- är man i bra kondition så vet kroppen hur mycket den behöver svettas för att kyla av kroppen. mät hästens vilopuls, arbetspuls och hur fort den kommer ner från arbetspuls till vilopuls så kan du lättare bedömma hur hästen ligger till i kondis

Det är så individuellt så jag tror inte man kan säga något generellt. Min egen häst svettas nästan aldrig, men när hon är lite otränad händer det ibland. Om jag tänker på de hästar jag haft innan har det också varit så att de svettats lättare under uppbyggnad och väldigt lite när de varit vältränade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 703
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 192
Senast: AraSlei
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka