Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast om man tittar på vänster-höger skalor vad gäller partierna (t.ex på SVT) så ligger Mp väl samlat med S och V och långt i från alliansens partier. Så det naturliga är ju att MP samarbetar med åtminstonde S.
Skulle man satsa på en mittenregering är det lika naturligt att ta med S som MP eftersom de ligger ungefär lika långt åt vänster.

Absolut, till stor del pga vad jag skrev i det inlägg du citerade. Men officiellt har de alltid sagt i sitt partiprogram att de är politiskt obundna. Liksom F! Men de frågor båda partierna driver gör att de naturligt hamnar på vänster sida av blockgränsen. Vilket på många sätt är lite sorgligt eftersom både MP och F! kärnfrågor borde vara lika viktiga för båda blocken.
 
Därför att jag tror det är en utdöd modell i ett modernt samhälle. Blockpolitiken blir ju ett tvåpartisystem och det har vi ju "egentligen" inte. När alliansen blev en allians rasade ju chanserna till "samarbete".
Jag tror att många politiker gärna skulle komma ifrån blockpolitiken men en sak jag reagerat på under den här valrörelsen är att när man gläntar på den dörren så driver journalister tillbaka dem in i den trygga fållan. Jag tycker det är synd för med en öppnare diskussion mellan människor så blir resultatet mycket bättre och mer bestående. Jag tror dock att det för medierna blir för komlpcerat att rapportera om ett öppnare och mer komplicerat politikst klimat så man vill gärna ha de två polerna.
 
Arrogansen hos Stefan Löfven och S finner inga gränser.

Igår bad han Allianspartier att tänka på Sverige och öppna för tankar om att samarbeta över blockgränsen för att ta ansvar för Sverige. Han kallade blockpolitiken fördummande och anklagade Allianspartierna för att svika landet om de inte höll dörren öppen för samarbete.

Annie Lööf svarade snabbt att dörren är öppen för S och Stefan att förhandla med och stödja en Alliansregering efter valet. Svaret från Stefan "Glöm det!" fort och ursinnigt. Suck. Dubbelsuck.

Det S kallar samarbete är alltså att S bestämmer nästan allt och ger eftergifter åt en partner. Det omvända är otänkbart. Kan man inte tänka sig flera olika sätt, så är man inte öppen för samarbete. Punkt.

För mig svindlar det att en statsministerkandidat kan säga på det här sättet, och inte förstå hur han kastar skit på sig själv i samma logikschema. Suck.

Det är väl lika arrogant att vilja spräcka det borgerliga blocket från S sida som för alliansblocket att vilja att S stödjer dem?
Det verkar som om det är en låst position. Intressant att du anser ena parten arrogant men inte andra när de lika styvnackade. Ingen vill stödja den andra parten utan inflytande.

Sen hörde jag intervjun och jag kunde inte läsa in den egensinnighet som du gjorde.
 
"Glöm det!" är en ganska tydlig signal att hellre regerar S med stöd av SD än släpper fram Kristersson som statsminister efter förhandlingar med olika partier. Helt utan att veta förutsättningarna för förhandlingarna, det enda att de sk förhatliga blocken summerar med någon fördel till V_S_MP.
Vilken konstig tolkning du gör, gäller det Annie Lööf också, att hon hellre stödjer sig på SD än S för att hon inte satsar på att bryta alliansen?
 
Därför att de på förhand stänger en av de dörrar som håller SD borta, det är tydligt att det är viktigare att Löfven får behålla sin titel än huruvida SD får inflytande eller inte. "Glöm det!" är stängd dörr i min tolkning. Jag tycker det skulle vara viktigt att alla visade vad som var viktigast och inte stängde några andra tänkbara lösningar, på förhand.
Vilka öppna dörrar har alliansblocket?
 
Jag fattar inte varför det skulle vara värdefullt eller viktigt att bryta upp blocken. Folk säger ju det ibland, men jag känner mig rätt likgiltig i den frågan.

I nuläget vill jag absolut inte se en regering med tex två borgerliga partier och s. Dels för att jag tror att s då tappar det allra sista av det jag ändå tycker är poängen med partiet, dels för att en sådan regering skulle gynna den nyliberala utvecklingen som oavsett pågår i samhället outhärdligt, dels för att en sådan bred soppa troligen skulle göra att ännu fler gick till sd.

Men efter valet lär vi ju få vara glada om vi får någon regering alls, så man lär ju få nöja sig med vad det nu kan bli.
Kanske för att vi sitter i en situation att det är det som gäller eller att ge SD inflytande. Jag tvivlar på att Alliansen under några omständigheter vill samarbeta med vänstern.
 
Ja, Birgitta Ohlsson är ju mycket vettigare från mitt håll sett. Men vad är det du menar att Björklund är duktig på? (Jag ser honom nog bara som en floskelmaskin, oavsett att vi tycker olika om saker.)
Han är extremt kunnig på "sina" ämnen men det betyder inte att han är bra på att få ut det.
T ex en expert på mattematik behöver inte vara en duktig mattelärare.
 
Det är väl lika arrogant att vilja spräcka det borgerliga blocket från S sida som för alliansblocket att vilja att S stödjer dem?
Det verkar som om det är en låst position. Intressant att du anser ena parten arrogant men inte andra när de lika styvnackade. Ingen vill stödja den andra parten utan inflytande.

Sen hörde jag intervjun och jag kunde inte läsa in den egensinnighet som du gjorde.

Den dörren anser jag att C o L deklarerat som öppen sedan många månader tillbaka.

När det krävs ett öppet sinne så bör dessa dörrar vara öppna och det oavsett vilket resultat ”blocken” fått. Det är antal mandat man samlar i nya samarbeten som är viktigt.

Därför tycker jag det är synd med de hårda orden och stångandet av möjligheter, innan man ens är i närheten av en diskussion.
 
Jag hade önskat att vi hade Birgitta Ohlsson istället. Då hade vi nog haft bättre siffror i mätningarna för hon är grym.

Björklund är duktig på sin sak men han är inte bra på att flytta fram liberalernas politik tyvärr

och jag tycker att L är ett klart alternativ men att B.O. är hemsk.
Överväger att lägga min röst på L (har inte bestämt mig färdigt), men skulle aldrig rösta på L om hon sutte som partiledare.
 
Han är extremt kunnig på "sina" ämnen men det betyder inte att han är bra på att få ut det.
T ex en expert på mattematik behöver inte vara en duktig mattelärare.
Jag ber om ursäkt för att jag tjatar om detta, och min undran är uppriktig. Jag polemiserar inte, jag undrar nyfiket: vilka ÄR hans ämnen? VAD är det han är bra på? (Att han inte är bra på att skapa förtroende hos tex mig står ju klart, så min undran rör just vilka kvaliteter han har bakom sin - i min mening - förskräckliga framtoning?
 
Jag ber om ursäkt för att jag tjatar om detta, och min undran är uppriktig. Jag polemiserar inte, jag undrar nyfiket: vilka ÄR hans ämnen? VAD är det han är bra på? (Att han inte är bra på att skapa förtroende hos tex mig står ju klart, så min undran rör just vilka kvaliteter han har bakom sin - i min mening - förskräckliga framtoning?
Han är väl bra på försvarsfrågor som gammal major? Också tror jag han gillar Nato.
 
Den dörren anser jag att C o L deklarerat som öppen sedan många månader tillbaka.

När det krävs ett öppet sinne så bör dessa dörrar vara öppna och det oavsett vilket resultat ”blocken” fått. Det är antal mandat man samlar i nya samarbeten som är viktigt.

Därför tycker jag det är synd med de hårda orden och stångandet av möjligheter, innan man ens är i närheten av en diskussion.
Alltså, jag kan knappt tänka mig en värre "lösning" än s + valfria borgerliga partier i regeringssamarbete. Då har vi ju BARA liberalism. Så torftigt. En ännu mer befäst förskjutning mot den nyliberalism som ÄNDÅ har oss i sitt grepp.

Jag tror dessutom att det riskerar att gynna sd eftersom det gör övriga partier än mer lika varandra.
 
Alltså, jag kan knappt tänka mig en värre "lösning" än s + valfria borgerliga partier i regeringssamarbete. Då har vi ju BARA liberalism. Så torftigt. En ännu mer befäst förskjutning mot den nyliberalism som ÄNDÅ har oss i sitt grepp.

Jag tror dessutom att det riskerar att gynna sd eftersom det gör övriga partier än mer lika varandra.

Min dröm, din mardröm. Det blir ingen nyliberalism alls, utan ett steg i socialliberal och feministisk riktning.

Mer individuell frihet för alla - även människor med funktionshinder och andra svårigheter. Ett samhälle där vi låter jämställda människor utvecklas i vad de själva önskar. Ett samhälle där vi låter engagerade människor bidra till samhällsutvecklingen, oavsett form de väljer att verka i.

Fast jag vill ha med MP också, för mer balans.

(Alltså det är ju min rosa drömbild av hur det skulle kunna bli.)
 
Det är verkligen väldigt lite fokus på jämställdhet nu inför valet. Så synd.
För min del är ju jämställdhet och miljö tillsammans de allra största frågorna. Tydligen så tycker dock svenskar att invandringen är en viktigare fråga..:down:

D valkompasser jag har gjort har oftast inte ens haft med ngn jämställdhetsfråga!
 
Jag uppfattar att du är den som gör sådant mest på buke, de värsta sd-fantasterna undantagna. Det har förvånat mig, för jag har inte förstått det som att du har partipolitiska uppdrag. För mig är det där en utpräglad politikergrej.

Jag är inte medlem av något politiskt parti.

Jag fick förfrågningar och hade lite funderingar inför valet 2014 att engagera mig och kanske eventuellt kandidera i senare val. Men efter funderande så tror jag helt enkelt inte att jag vare sig skulle vara särskilt bra eller trivas särskilt väl i en politisk miljö av förhandlingar och långsamt arbete mot en bättre framtid.

Jag tror att jag gör bättre samhällsnytta genom att fortsätta skapa jobb åt mina medmänniskor i den allt högre takt jag gjort i mitt yrkesliv.

Det hindrar mig dock inte från att ha ett tydligt engagemang och debattera, exempelvis här. Det är en viktig del i att utveckla sina åsikter och ideer, att få stöta och blöta dem mot andra människor med andra kunskaper och erfarenheter.

Nu handlade diskussionen om de hårda orden och utbrottet "Glöm det!" om kommande regeringsförhandlingar och ja, då nämner jag det ett antal gånger när jag får uppföljande frågor. Jag ser inte att jag använder det på det sätt du påstår.
 
Det är verkligen väldigt lite fokus på jämställdhet nu inför valet. Så synd.
För min del är ju jämställdhet och miljö tillsammans de allra största frågorna. Tydligen så tycker dock svenskar att invandringen är en viktigare fråga..:down:

D valkompasser jag har gjort har oftast inte ens haft med ngn jämställdhetsfråga!

Jag är också väldigt besviken över att den frågan har fallit helt bortom diskussion. En av våra allra viktigaste samhällsfrågor som påverkar nästan varje enskilt politikområde.
 
Jag är inte medlem av något politiskt parti.

Jag fick förfrågningar och hade lite funderingar inför valet 2014 att engagera mig och kanske eventuellt kandidera i senare val. Men efter funderande så tror jag helt enkelt inte att jag vare sig skulle vara särskilt bra eller trivas särskilt väl i en politisk miljö av förhandlingar och långsamt arbete mot en bättre framtid.

Jag tror att jag gör bättre samhällsnytta genom att fortsätta skapa jobb åt mina medmänniskor i den allt högre takt jag gjort i mitt yrkesliv.

Det hindrar mig dock inte från att ha ett tydligt engagemang och debattera, exempelvis här. Det är en viktig del i att utveckla sina åsikter och ideer, att få stöta och blöta dem mot andra människor med andra kunskaper och erfarenheter.

Nu handlade diskussionen om de hårda orden och utbrottet "Glöm det!" om kommande regeringsförhandlingar och ja, då nämner jag det ett antal gånger när jag får uppföljande frågor. Jag ser inte att jag använder det på det sätt du påstår.
Fast jag tycker att du låter som en politruck många gånger. T ex tanten är ju bra på det sättet, hon låter sällan centernpropaganda dominera sina inlägg. (Kan inte tagga från den här paddan). Jag upplever inte att du diskuterar liberalismen som ideologi, teoretisk diskurs vilket hade varit jäkligt intressant. Du diskuterar inte heller hur nyliberalismen dominerar liberalerna totalt. Idag känns Vänsterpartiet förvånade nog som det mest socialliberala partiet! Du förkunnar mest partipropaganda om jag skulle hårdra det. Jag menar inte att vara taskig alls mot dig, utan jag skulle gärna se lite mer av hur du faktiskt tänker kring din socialliberalism. Ibland känns det som att du gör tankevurpor i din strävan för individuell frihet eftersom den friheten är på bekostad av andras välfärd och möjligheter vilket går stick i stäv mot vad socialliberalism står för. Då blir det bara nyliberalism av det hela, någon slags rövarkapitalism som du inte säger dig stå för. Ett tydligt exempel på det är hur du har bemött t ex mini-Lis åsikter om privatiseringar av välfärden där du mest upprepat floskler som kanske gällde på 80-talet. Som sagt, jag vill inte hoppa på dig alls, utan är mest intresserad av att höra hur din socialliberalism faktiskt ska fungera. Jag gav dig ett bete om att ekonomisk demokrati faktiskt var något som dåvarande folkpartiet propagerade för för några årtionden sen, men du nappade inte på det alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp