Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow, om Svenskans valbarometer stämmer kommer V göra ett kanonval. Jag kommer ihåg när man stödröstade för att de inte skulle åka ur riksdagen.
 
Jag fattar inte varför det skulle vara värdefullt eller viktigt att bryta upp blocken. Folk säger ju det ibland, men jag känner mig rätt likgiltig i den frågan.

Därför att ett dödläge mellan de 2 blocken ger allt inflytande åt det tredje blocket.

Jag tror att vi måste vara öppna för alla möjliga typer av lösningar för att få en regering som kan regera landet de kommande 4 åren utan att driva i alt-right rörelsens riktning. Inte skrika "Glöm det!" i radio till varandra.
 
Därför att ett dödläge mellan de 2 blocken ger allt inflytande åt det tredje blocket.

Jag tror att vi måste vara öppna för alla möjliga typer av lösningar för att få en regering som kan regera landet de kommande 4 åren utan att driva i alt-right rörelsens riktning. Inte skrika "Glöm det!" i radio till varandra.
Fast prat om vikten av att bryta blockpolitiken har jag hört till och från under sådär 30 år. Det verkar inte enbart handla om någon sorts strategi mot sd/motsvarande, utan om en politisk uppfattning i egen rätt, så att säga. Jag trodde nog att tex du omfattade någon sådan uppfattning.
 
Därför att ett dödläge mellan de 2 blocken ger allt inflytande åt det tredje blocket.

Jag tror att vi måste vara öppna för alla möjliga typer av lösningar för att få en regering som kan regera landet de kommande 4 åren utan att driva i alt-right rörelsens riktning. Inte skrika "Glöm det!" i radio till varandra.
Det fetade, är i min läsning en sorts liksom "propaganda" som du - och ytterligare några på buke - tydligen måste få med i vartenda inlägg. Jag känner mig väldigt opersonligt bemött av sådant. Att ett parti måste dängas till i förbifarten, när du svarar mig på ett inlägg. Jag har svårt för det. (Du är mycket långt ifrån ensam om att göra så, men jag tycker personligen att det är något man kan lämna åt de som verkligen är partiföreträdare, och till de sammanhang då det är relevant att de är det. Tex formella debatter.)
 
Först ska vi utgå från valresultatet för de block vi sedan ska tänka bort. Det är fel metod tycker jag. Bryter vi blocken så ska resten av förhandlingen vara förutsättningslös med avseende på blocken. Då är det valresultatet och inget annat som dikterar villkoren.

Och nej, jag hoppar inte omkring även om jag inte repeterar all information i varje inlägg utan försöker hålla mig kort och koncis till svaret på de frågor jag fått.
Ja jag förstår hur du menar ang blocken och att det blir lite cirkelresonemang.
Men det var ju inte det som inläggen handlade om.

Du skrev:
Just det där att S förutsätter att de ska regera och ha statsministerkandidaten innan ens valresultat och förhandlingar har påbörjats är den arrogans jag menar.
Vilket faktiskt inte stämmer eftersom frågan som ställdes till honom handlade om ett scenario där de vinner valet.

Med ”hoppar omkring” syftar jag på att du inte svarade på det inlägget handlade om utan du bytte då till en annan fråga.

Jag ber om ursäkt för att jag surade ihop. Det är dock ganska tröttsamt att diskutera när det upprepat dyker upp rena lögner eller inlägg där bara halva historian kommer fram.
 
Ja jag förstår hur du menar ang blocken och att det blir lite cirkelresonemang.
Men det var ju inte det som inläggen handlade om.

Du skrev:

Vilket faktiskt inte stämmer eftersom frågan som ställdes till honom handlade om ett scenario där de vinner valet.

Med ”hoppar omkring” syftar jag på att du inte svarade på det inlägget handlade om utan du bytte då till en annan fråga.

Jag ber om ursäkt för att jag surade ihop. Det är dock ganska tröttsamt att diskutera när det upprepat dyker upp rena lögner eller inlägg där bara halva historian kommer fram.

Ok, det citatet var inte rätt från min sidat. Förutsättningen var att det rödgröna blocket blev större.

Det jag menade var att man redan innan förutsättningarna är kända säger Glöm det! när man nyss bett de andra parterna inta en öppen hållning.
 
Det fetade, är i min läsning en sorts liksom "propaganda" som du - och ytterligare några på buke - tydligen måste få med i vartenda inlägg. Jag känner mig väldigt opersonligt bemött av sådant. Att ett parti måste dängas till i förbifarten, när du svarar mig på ett inlägg. Jag har svårt för det. (Du är mycket långt ifrån ensam om att göra så, men jag tycker personligen att det är något man kan lämna åt de som verkligen är partiföreträdare, och till de sammanhang då det är relevant att de är det. Tex formella debatter.)

Det är ju för att det var där min frustration över S maktarrogans startade och subdiskussionen handlade om. Jag tycker inte att det utbrottet hör till en öppen hållning.
 
Fast prat om vikten av att bryta blockpolitiken har jag hört till och från under sådär 30 år. Det verkar inte enbart handla om någon sorts strategi mot sd/motsvarande, utan om en politisk uppfattning i egen rätt, så att säga. Jag trodde nog att tex du omfattade någon sådan uppfattning.

Ja, jag tycker att blockpolitiken cementerar en del i onödan. Tycker till exempel att L bör krypa i socialliberal riktning och då är inte M automatiskt bästa regeringskompis. Exempelvis.
 
Fast prat om vikten av att bryta blockpolitiken har jag hört till och från under sådär 30 år. Det verkar inte enbart handla om någon sorts strategi mot sd/motsvarande, utan om en politisk uppfattning i egen rätt, så att säga. Jag trodde nog att tex du omfattade någon sådan uppfattning.
Dessutom har ju centern regerat med S tidigare. De som cementerade blockpolitiken var ju skapandet av alliansen som de borgerliga bildade. S har ju alltid velat samarbeta med L och C. Tyvärr i mitt tycke då.
 
Jag tycker det är svårt att hitta info om vad partierna vill i kommun och landsting? Enda jag hittat är Sveriges Radio, men borde inte partierna själva ha olika "undersidor" för kommunval och landsting?
 
Jag tycker det är svårt att hitta info om vad partierna vill i kommun och landsting? Enda jag hittat är Sveriges Radio, men borde inte partierna själva ha olika "undersidor" för kommunval och landsting?

Om du tex gör SVTs valkompass så finns det info om vad samtliga partier tycker om varje fråga i kompassen . Inkl kommun och landsting .

Kanske inte direkt svar på din fråga men ändå en ”snabbväg” s.a.s . Om du förstås inte redan sett det 😄
 
Fast prat om vikten av att bryta blockpolitiken har jag hört till och från under sådär 30 år. Det verkar inte enbart handla om någon sorts strategi mot sd/motsvarande, utan om en politisk uppfattning i egen rätt, så att säga. Jag trodde nog att tex du omfattade någon sådan uppfattning.
Jag har den uppfattningen.
 
Ja, jag håller helt med. Sen tycker jag att det är en aningens mer komplex diskussion än så, exempelvis hur skattepengarna används i dagsläget och om det går att göra saker och ting på ett bättre sätt än att bara trycka in mer pengar. Kanske är det mer saker som måste ses över. Men lägre skatt för att få mer pengar till shopping och resor? Herregud, det är inte seriös politik i mina ögon.
Håller med dig helt och hållet.
 
Om du tex gör SVTs valkompass så finns det info om vad samtliga partier tycker om varje fråga i kompassen . Inkl kommun och landsting .

Kanske inte direkt svar på din fråga men ändå en ”snabbväg” s.a.s . Om du förstås inte redan sett det 😄

Jättebra tips, tack! Centern i landstinget och Liberalerna i kommun. Ska lyssna lite på Sveriges radio innan jag bestämmer mig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp