Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är just vinner valet baserat på blockpolitik som vi måste kunna se förbi. Och jag menar bara att alla måste vara öppna för lösningar över blockgränserna, oavsett om man får den statsministerkandidat man vill ha eller inte. Inte upprivet ropa "Glöm det!" när man nyss bett andra sidan vara öppen för nya lösningar.

Ett mer balanserat svar hade varit "vi låter väljarna bestämma och därefter hanterar vi valresultatet på bästa sätt, och jag ber alla partier att vara öppen för lösningar över blockgränserna. Jag har fortfarande åsikten att principen ska vara att det största blocket i valet, ska få utse statsministerkandidaten."

Inte "buhu, ni måste ju vara öppna" och på frågan "håller du dörren öppen då?" svara "Glöm det!".
Som väljare ute på vänsterkanten känner jag mig tryggare när han är tydlig med att S inte kommer stödja en alliansregering om de har möjlighet att bilda regering med partier som ligger dem närmare i viktiga frågor.
 
Vad menar du med oärlig? Att jag inte rapporterar om Stefan Löfvens hänvisning till decemberöverenskommelsen för flera år sedan? Att jag inte minns ordagrant och det är någon miss i citaten?

Jag tycker var och en ska lyssna på debatten (bra länkat) och missar man den totala arrogansen hos Stefan, ja, då tolkar vi det helt olika helt enkelt.

Den enda som blev tokglad åt beskedet var SD-killen i radio morse. Det riktigt lyste ur radion, när han märker att Stefan är beredd att ge SD inflytande genom att stänga dörrar hellre än att se en Alliansregering.
Du får nog precisera dig, på vilket sätt är Stefan L beredd att ge SD inflytande hellre än att se en alliansregering?
 
Som väljare ute på vänsterkanten känner jag mig tryggare när han är tydlig med att S inte kommer stödja en alliansregering om de har möjlighet att bilda regering med partier som ligger dem närmare i viktiga frågor.

Den möjligheten existerar bara om förhandlingar över blockgränsen ELLER med SD går i lås.
 
Du får nog precisera dig, på vilket sätt är Stefan L beredd att ge SD inflytande hellre än att se en alliansregering?

"Glöm det!" är en ganska tydlig signal att hellre regerar S med stöd av SD än släpper fram Kristersson som statsminister efter förhandlingar med olika partier. Helt utan att veta förutsättningarna för förhandlingarna, det enda att de sk förhatliga blocken summerar med någon fördel till V_S_MP.
 
Den möjligheten existerar bara om förhandlingar över blockgränsen ELLER med SD går i lås.
Sannolikheten är väl större att alliansen samarbetar med SD för att hålla S o V från att bilda regering.
"Glöm det!" är en ganska tydlig signal att hellre regerar S med stöd av SD än släpper fram Kristersson som statsminister efter förhandlingar med olika partier. Helt utan att veta förutsättningarna för förhandlingarna.
Dina insinuationer är osmakliga, finns inget som tyder på ett sådant samarbete skulle finnas på kartan.
 
Den möjligheten existerar bara om förhandlingar över blockgränsen ELLER med SD går i lås.
"Glöm det!" är en ganska tydlig signal att hellre regerar S med stöd av SD än släpper fram Kristersson som statsminister efter förhandlingar med olika partier. Helt utan att veta förutsättningarna för förhandlingarna, det enda att de sk förhatliga blocken summerar med någon fördel till V_S_MP.
Nu hänger jag inte med i dina tankehopp. S har aldrig någonsin öppnat för samarbete med SD och de har ju under denna mandatperiod klarat sig över förväntan med minoritetsregering utan att samarbeta med SD.

Jag tror nog du får tänka ett varv till här, du verkar faktiskt ha övertolkat och nu är du ju helt ute och cyklar när du drar upp S-SD samarbete. Det kommer ju inte ske.
 
Nu hänger jag inte med i dina tankehopp. S har aldrig någonsin öppnat för samarbete med SD och de har ju under denna mandatperiod klarat sig över förväntan med minoritetsregering utan att samarbeta med SD.

Jag tror nog du får tänka ett varv till här, du verkar faktiskt ha övertolkat och nu är du ju helt ute och cyklar när du drar upp S-SD samarbete. Det kommer ju inte ske.

Jo, "Glöm det!" är i alla fall att stänga dörren för förhandlingar med ett öppet sinne. Det är att stänga en av de dörrar som förhindrar SD att få inflytande.

Den som stängt dörrar på förhand och sedan låter SD få inflytande är klart medskyldig till att ha skapat det inflytandet.

Att sortera bort lösningar på förhand med den absurda upprördheten är arrogant.
 
Nu får ni ursäkta att jag hoppar in i tråden såhär lite på sluttampen innan valet, och har inte läst ikapp allt så säg till om det blir upprepning. Men dök precis över Moderaternas reklam: "Moderaterna vill sänka din skatt med 6000 kr per år. Vad skulle du göra för dom pengarna?" och så är det en bild på två personer, ser ut som en vit kvinna och en vit man, som sitter på varsin solstol på paradisstrand med händerna sträckta bakom huvudet. Är det bara jag som blir provocerad av en sådan reklam? Finns det inte viktigare frågor inom politiken än att ett vitt heteropar ska åka till Maldiverna?
Förstår inte alls syftet med att få sänkt skatten i Sverige. Löjligt. Folk gnäller om att dom inte kan få hjälp på tex vårdcentralen etc, samtidigt som dom vill betala mindre skatt, så dom kan semestrar lite mer?!?!! och med miljö debatten, yes, låt oss åka på ännu fler flygresor! usch, så arg jag blir.
 
Jo, "Glöm det!" är i alla fall att stänga dörren för förhandlingar med ett öppet sinne. Det är att stänga en av de dörrar som förhindrar SD att få inflytande.

Den som stängt dörrar på förhand och sedan låter SD få inflytande är klart medskyldig till att ha skapat det inflytandet.

Att sortera bort lösningar på förhand med den absurda upprördheten är arrogant.
Jag vidhåller att du är totalt vilse på cykeln. Nu hittar du ju bara på scenarier.
 
Förstår inte alls syftet med att få sänkt skatten i Sverige. Löjligt. Folk gnäller om att dom inte kan få hjälp på tex vårdcentralen etc, samtidigt som dom vill betala mindre skatt, så dom kan semestrar lite mer?!?!! och med miljö debatten, yes, låt oss åka på ännu fler flygresor! usch, så arg jag blir.

Ja, jag håller helt med. Sen tycker jag att det är en aningens mer komplex diskussion än så, exempelvis hur skattepengarna används i dagsläget och om det går att göra saker och ting på ett bättre sätt än att bara trycka in mer pengar. Kanske är det mer saker som måste ses över. Men lägre skatt för att få mer pengar till shopping och resor? Herregud, det är inte seriös politik i mina ögon.
 
Sannolikheten är väl större att alliansen samarbetar med SD för att hålla S o V från att bilda regering.

Dina insinuationer är osmakliga, finns inget som tyder på ett sådant samarbete skulle finnas på kartan.

Först insinuerar du att alliansen skulle vilja samarbeta med SD trots att de sagt att de inte ska och i samma inlägg skriver du därefter att om man insinuerar samma sak men åt andra hållet så är man osmaklig?
 
Nej. Det kommer heller aldrig att ske; därför att det är helt otänkbart. Jag uppskattar Stefan Löfvens benhårda hållning där.

Det är dags för Alliansen att släppa taget om varandra.

Det har ju vissa av partierna visat sig öppet beredda att göra om valresultatet kräver det. Svaret från Stefan Löfven var "Glöm det!"

Det jag påpekar som problemet är att S vägrar att släppa taget om statsministerposten oavsett om det innebär att man ger inflytande till SD eller inte.

Går man in i en öppen förhandling, för att ta hand om landet, med ett öppet sinne, kan man inte spika fast i förväg vem som ska få vara statsminister.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Avstånd bommar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp