Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja?

Mitt parti har egna fb-sidor där de delar sitt material filmer och artiklar. Massor av information om man vill ha.
antar att andra partier gör likadant?

Haha ja ok, det framgick inte som jag läste det att du avsåg att partierna /kommunen hade egna sidor att ta del av. Du skrev ”mitt FB”. Det kan ju tolkas som vad som typ ”dyker upp” i ditt flöde ☺️👍
 
Haha ja ok, det framgick inte som jag läste det att du avsåg att partierna /kommunen hade egna sidor att ta del av. Du skrev ”mitt FB”. Det kan ju tolkas som vad som typ ”dyker upp” i ditt flöde ☺️👍
Precis.

Det "dyker upp i mitt flöde" eftersom jag gillat några sidor.
Algoritmerna gör att jag får massor av inlägg från andra delar av landet också. Plus massor från riks.
 
Precis.

Det "dyker upp i mitt flöde" eftersom jag gillat några sidor.
Algoritmerna gör att jag får massor av inlägg från andra delar av landet också. Plus massor från riks.

Orkar inte, jag gillar dina kloka åsikter du har allmänt så jag släpper helt enkelt petitesserna att det kunde läsas som rätt oklart vad du avsåg att tipsa den som frågade i just detta fallet 👍
 
Skattesänkningar för de rikaste.

Det intressanta i sammanhanget är inte förslaget i sig, utan Åkessons/SD:s reaktion på det; metod och timing. Tydligen insåg de att Familjeveckan är ett förslag som kan attrahera en stor del av deras väljare. Därav försöket att ställa sig i rampljuset och få uppmärksamheten riktad åt ett annat håll. Och sen smutskasta S då, förstås.

Trump använder samma metod; Bright Shiny Object. I USA har de lärt sig att vända sig om och se vad det är han försöker undvika uppmärksamhet kring.

Vi har fått en egen Trump. I och för sig inget nytt.

Du menar att alternativet till föräldraveckan är skattesänkningar för de rikaste?

Jag tycker inte att något av de alternativen är något att ha.

Jag skulle hellre se satsningar på LSS eller förskola för att nämna något
 
Ni som röstar på Liberalerna, vad tycker ni om Jan Björklund, egentligen?

Alltså, jag kan namnge många vettiga liberaler - trots att jag inte direkt är liberal själv, och än mindre röstar på partiet som kallar sig så - men Jan Björklund är verkligen inte en av dem.

Varför är han partiledare ens? Om jag i övrigt ville rösta L, så skulle han göra det omöjligt för mig. (Och då har det alltså funnits ledare för det partiet som jag verkligen har gillat, en av dem skrev jag en gång ett slags beundrarbrev till, till och med.)

Jag hade önskat att vi hade Birgitta Ohlsson istället. Då hade vi nog haft bättre siffror i mätningarna för hon är grym.

Björklund är duktig på sin sak men han är inte bra på att flytta fram liberalernas politik tyvärr
 
Jag fattar inte varför det skulle vara värdefullt eller viktigt att bryta upp blocken. Folk säger ju det ibland, men jag känner mig rätt likgiltig i den frågan.

I nuläget vill jag absolut inte se en regering med tex två borgerliga partier och s. Dels för att jag tror att s då tappar det allra sista av det jag ändå tycker är poängen med partiet, dels för att en sådan regering skulle gynna den nyliberala utvecklingen som oavsett pågår i samhället outhärdligt, dels för att en sådan bred soppa troligen skulle göra att ännu fler gick till sd.

Men efter valet lär vi ju få vara glada om vi får någon regering alls, så man lär ju få nöja sig med vad det nu kan bli.

Jag ser det som något positivt faktiskt om vi fick lite överskridande styrning. Mitt drömscenario hade varit en regering med L, C och MP. Det lät ju aldrig ske mej drömma kan man
 
Jag ser det som något positivt faktiskt om vi fick lite överskridande styrning. Mitt drömscenario hade varit en regering med L, C och MP. Det lät ju aldrig ske mej drömma kan man
Fast mp säger sig väl inte tillhöra nåt av blocken - i teorin. I praktiken är de väl i vänsterblocket. Intressant att fler liberaler i den här tråden vill att L ska bli mer socialliberalt. Hoppas det är en mer generell trend i partiet.
 
Fast mp säger sig väl inte tillhöra nåt av blocken - i teorin. I praktiken är de väl i vänsterblocket. Intressant att fler liberaler i den här tråden vill att L ska bli mer socialliberalt. Hoppas det är en mer generell trend i partiet.

MP som egentligen är ideologiskt obundna har hamnat inom vänsterblocket eftersom de frågor de driver ofta har kolliderat med Alliansen. Tex förespråkar de hållbarhet och klimattänk på bekostnad av tillväxt vilket inte M hållit med om. De vill lagstifta om miljöfrågor istället för att det ska komma mer från den privata sektorn och individers val. De har mycket gemensamt med C vad gäller ekologisk närproduktion men vill höja bensin och diesel priserna för att få ner utsläppen i Sverige, vilket som vi alla vet har fått stora delar av landsbygden att protestera. De vill även stänga gruvor osv och förespråkar vind och solkraft. Sedan har de väl också inte varit så bra på att kolla upp sina kandidaters bakgrund och tidigare åsikter i sin strävan att inte diskriminera. Vilket hänt inom alla partier men där MP:s har gett mest uppmärksamhet.
 
Jag ser det som något positivt faktiskt om vi fick lite överskridande styrning. Mitt drömscenario hade varit en regering med L, C och MP. Det lät ju aldrig ske mej drömma kan man
Mp har väl ingen helt självklar blocktillhörighet över tid. Men jag tänker bara att en sån koalition skulle locka fram det jag gillar minst i mp.
 
Det är ju för att det var där min frustration över S maktarrogans startade och subdiskussionen handlade om. Jag tycker inte att det utbrottet hör till en öppen hållning.
Jag uppfattar att du är den som gör sådant mest på buke, de värsta sd-fantasterna undantagna. Det har förvånat mig, för jag har inte förstått det som att du har partipolitiska uppdrag. För mig är det där en utpräglad politikergrej.
 
Jag hade önskat att vi hade Birgitta Ohlsson istället. Då hade vi nog haft bättre siffror i mätningarna för hon är grym.

Björklund är duktig på sin sak men han är inte bra på att flytta fram liberalernas politik tyvärr
Ja, Birgitta Ohlsson är ju mycket vettigare från mitt håll sett. Men vad är det du menar att Björklund är duktig på? (Jag ser honom nog bara som en floskelmaskin, oavsett att vi tycker olika om saker.)
 
MP som egentligen är ideologiskt obundna har hamnat inom vänsterblocket eftersom de frågor de driver ofta har kolliderat med Alliansen. Tex förespråkar de hållbarhet och klimattänk på bekostnad av tillväxt vilket inte M hållit med om. De vill lagstifta om miljöfrågor istället för att det ska komma mer från den privata sektorn och individers val. De har mycket gemensamt med C vad gäller ekologisk närproduktion men vill höja bensin och diesel priserna för att få ner utsläppen i Sverige, vilket som vi alla vet har fått stora delar av landsbygden att protestera. De vill även stänga gruvor osv och förespråkar vind och solkraft. Sedan har de väl också inte varit så bra på att kolla upp sina kandidaters bakgrund och tidigare åsikter i sin strävan att inte diskriminera. Vilket hänt inom alla partier men där MP:s har gett mest uppmärksamhet.
Fast om man tittar på vänster-höger skalor vad gäller partierna (t.ex på SVT) så ligger Mp väl samlat med S och V och långt i från alliansens partier. Så det naturliga är ju att MP samarbetar med åtminstonde S.
Skulle man satsa på en mittenregering är det lika naturligt att ta med S som MP eftersom de ligger ungefär lika långt åt vänster.
 
Varför, vilka är argumenten?

Därför att jag tror det är en utdöd modell i ett modernt samhälle. Blockpolitiken blir ju ett tvåpartisystem och det har vi ju "egentligen" inte. När alliansen blev en allians rasade ju chanserna till "samarbete". Det är en anledning till att jag inte röstar på alliansen, de är för bakåtsträvande och konservativa för mig.

Jag vill att en regering på ett moget och bra sätt arbetar över gränser, med olika syn och erfarenheter. Därför tror jag det är så rörigt som det är, och lätt att skylla de på styrande idag, för förra valet hade de chansen för första gången att arbeta på det här sättet men mognaden fanns inte hos någon. Möjligen lite mer hos Stefan L eftersom han i många år pratat om just blocköverskridande arbete. Men alliansen håller fast. Det leder bara ner i träsket i min värld.

Jag skulle också vilja att man som statsminister, från då det största partiet, kan välja sina ministrar från alla partier. Jag tror då att kunskap, erfarenhet och professionalism driver landet bättre framåt än ideologi. Ideologi och block har funkat tills idag, men det gör det inte längre. Och lär inte göra mer heller. Men människor springer i sina makthjul, trygghetshjul och lathetshjul och tänker inte utanför boxen, enligt mig. Mina tankar är helt generella.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp