Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kommer mer valfläsk. En extra semestervecka till föräldrar. Samtidigt som kommuner bygger barnhem för att LSS dragits ner. T.ex. är inte andning och sondmatning grundläggande behov. Suck.

Vem tror ni kommer att vara hemma mer? Jag kan sätta en rätt stor slant på at det i så fall kommer att visa sig att kvonnor får ännu mindre tid ute i arbetsliet och ännu lägre pensioner.

Mion stora fråga är - behövs detta? När vi har så oändligt många andra bekymmer för familjer och barn som behöver lösas. Som just LSS.
Alltså jag började nästan gråta när jag läste om de hemmen...
 
En extra semestervecka till föräldrar. Samtidigt som kommuner bygger barnhem för att LSS dragits ner.

Vem tror ni kommer att vara hemma mer?
Det ena har inte med det andra att göra. LSS-lagen ska skärpas. Samtidigt.

Att utnyttja den extra lediga veckan per år är frivilligt, men det är en vecka per förälder och år som gäller.
 
"Nu under valrörelsen är det många som sprider politiska budskap via sina konton på microbloggen Twitter. Men en betydande del av alla anläggs om svensk politik skapas alltså inte av vanliga användare utan av automatiserade konton, så kallade botar.
– Det är mellan 11 och 16 procent, säger Johan Fernquist.
Vilka partier stödjer botarna?
– De uttrycker framförallt stöd för SD och AFS. När de automatiserade kontona uttrycker stöd till ett parti är 47 procent till SD.

– Stora mängder av de automatiserade kontona ligger i en sådan mängd att de faktiskt inte får så mycket gehör för vad de skriver."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7031240
 
"Nu under valrörelsen är det många som sprider politiska budskap via sina konton på microbloggen Twitter. Men en betydande del av alla anläggs om svensk politik skapas alltså inte av vanliga användare utan av automatiserade konton, så kallade botar.
– Det är mellan 11 och 16 procent, säger Johan Fernquist.
Vilka partier stödjer botarna?
– De uttrycker framförallt stöd för SD och AFS. När de automatiserade kontona uttrycker stöd till ett parti är 47 procent till SD.

– Stora mängder av de automatiserade kontona ligger i en sådan mängd att de faktiskt inte får så mycket gehör för vad de skriver."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7031240

Det parodiska är att de ofta kallar sig det vanliga folket och de som har koll på verkligheten, till skillnad från oss andra.

Är detta en ny minoritetsgrupp? Kan vi verkligen förvägra dem rösträtt längre?
 
Nu kommer mer valfläsk. En extra semestervecka till föräldrar. Samtidigt som kommuner bygger barnhem för att LSS dragits ner. T.ex. är inte andning och sondmatning grundläggande behov. Suck.

Vem tror ni kommer att vara hemma mer? Jag kan sätta en rätt stor slant på at det i så fall kommer att visa sig att kvonnor får ännu mindre tid ute i arbetsliet och ännu lägre pensioner.

Mion stora fråga är - behövs detta? När vi har så oändligt många andra bekymmer för familjer och barn som behöver lösas. Som just LSS.

Jag ser det endast och enbart som valfläsk. Dessutom helt orimligt. Föräldrar får väl helt enkelt lära sig att planera sina semestrar.
 
Gällande den s.k. föräldraveckan så är det ännu mer orimligt att det i förslaget är fem dagar per förälder.
Alltså att förälder med ensam vårdnad får fem dagar men föräldrar med gemensam vårdnad får tio dagar. Det innebär att barn med två närvarande föräldrar nu kan vara ledig tolv veckor per år men barn med enbart en förälder kan vara ledig i sex veckor. Himla bussigt och genomtänkt. (Räknat på att vardera förälder har fem veckor semester plus en föräldravecka.)
 
Gällande den s.k. föräldraveckan så är det ännu mer orimligt att det i förslaget är fem dagar per förälder.
Alltså att förälder med ensam vårdnad får fem dagar men föräldrar med gemensam vårdnad får tio dagar. Det innebär att barn med två närvarande föräldrar nu kan vara ledig tolv veckor per år men barn med enbart en förälder kan vara ledig i sex veckor. Himla bussigt och genomtänkt. (Räknat på att vardera förälder har fem veckor semester plus en föräldravecka.)
Jag uppfattade det som en vecka per barn, men jag kan ha missuppfattat.
 
Enligt kommentar från partiet på deras FB är det en vecka per förälder. En vecka per barn vore helt orimligt med tanke på att en familj med fyra barn då skulle få nästan en hel månad extra ledighet.

Förutom då att "ledigt" innebär en ersättning på nästan ingenting för vissa grupper.

Jag önskar lycka till för alla chefer inom yrken som kräver 24/7 personal när alla föräldrar ska vara lediga vid skolstart och lov.

Ett inte speciellt bra förslag alls.
 
Förutom då att "ledigt" innebär en ersättning på nästan ingenting för vissa grupper.

Jag önskar lycka till för alla chefer inom yrken som kräver 24/7 personal när alla föräldrar ska vara lediga vid skolstart och lov.

Ett inte speciellt bra förslag alls.
Eller hur. Inte vidare kul för cheferna, inte vidare kul för oss utan barn som då får högre arbetsbelastning och mindre ledigt. Om det dessutom får delas upp hur som helst mellan föräldrarna (vilket jag tyckte jag läste nånstans, oklart dock), så lär det väl ganska troligt vara kvinnor som tar ut den ledigheten i större utsträckning än män och resultatet kan bli att kvinnor missgynnas på arbetsmarknaden. Nä, det låter inte vidare genomtänkt i mina öron.
 
Förutom då att "ledigt" innebär en ersättning på nästan ingenting för vissa grupper.

Jag önskar lycka till för alla chefer inom yrken som kräver 24/7 personal när alla föräldrar ska vara lediga vid skolstart och lov.

Ett inte speciellt bra förslag alls.

Och stort grattis till alla utan barn alternativt med vuxna barn som nu får ÄNNU svårare att få ledigt under skollov och högtider ...
 
Inte alls?
Jag förstår faktiskt inte hur mans ens kan tänka att V eller Fi är antidemokratiskt..

För mig är det otroligt skrämmande att man ens kan ställa en fråga om hur antidemokratiska svenska partier är.
Det är otäcka tider vi lever i.

Jag minns faktiskt inte vart jag läst det men det är nu mer än på ett ställe så jag ville fråga. Troligtvis motargument på vänster/feministsidor.
 
Och stort grattis till alla utan barn alternativt med vuxna barn som nu får ÄNNU svårare att få ledigt under skollov och högtider ...
Kanske vore det enklast om föräldrar inte fick semester alls då?

Om problemet är att de vill ha ledigt vissa tider och ställer till det på sina arbetsplatser?
 
Kanske vore det enklast om föräldrar inte fick semester alls då?

Om problemet är att de vill ha ledigt vissa tider och ställer till det på sina arbetsplatser?

Hur kan du ens få för dig att göra den tolkningen?
Problemet är ju att föräldraledighet trumfar semester. Med ytterligare en vecka per år så blir det inte lättare för övriga att få semester. Skulle föräldraledighet och semester hanteras som likvärdiga så är det inga större problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp