Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdrag Granskning ska tydligen sända ett reportage om de ska alt-right. Ett citat fick mig att reflektera om vad 'vit' egentligen är.



Var går gränsen för vit? Nordöstra Europa räknas såklart, Tyskland, England, Frankrike (?) men hur är det med Sydeuropa? Vissa delar av Centraleuropa är slaver, men de är fortfarande vita, dock inte enligt Hitler och nazisterna. Liksom ryssar, även om vissa ryssar kanske räknas som vita? Många i alt-right vet man samarbetar med slaver i Central och Östeuropa. Men ska de verkligen räknas som vita?

Blir nog även lite besvärande för SD.

Redan när jag såg UGs avsnitt förra avsnittet redogjorde de för vad nästa avsnitt skulle handla om . Dvs ett vändandet på ”ev vinklande” 👍
 
Njae, så tolkar inte jag den där texten. Jag tolkar det som att hade han varit chef på SR (inte politiker alltså) så hade han lagt ner det programmet eftersom de inte är oberoende och politiskt neutrala såsom public service ska vara.

Du är nog rätt ensam om den tolkningen .
Har du gjort annat än läst ”texten” ? Dvs hänger med i vad som sägs och debatteras live , och inte här på buke/ngt annat socialt ”diskussionsforum” ?

Förstår du vad ”Public Service” innebär allmänt ? Och varför det väcker stora reaktioner att en partiledare uttrycker att han vill reglera public service ?
 
Jag minns faktiskt inte vart jag läst det men det är nu mer än på ett ställe så jag ville fråga. Troligtvis motargument på vänster/feministsidor.

Men du ,alltså ?
Oavsett vad du läst på sociala media osv så måste du ju rimligen ändå ha någon slags grund/intresse för valet eftersom du engagerar dig och frågar osv?

Lägg lite tid på att bilda dig en grundläggande uppfattning om hur du själv förhåller dig tänker jag ?

Ett light tips ; ta SVT ’s valbarometer och nyttja deras ”vad tycker partierna” länk att klicka på vid varje fråga ?
 
Men du ,alltså ?
Oavsett vad du läst på sociala media osv så måste du ju rimligen ändå ha någon slags grund/intresse för valet eftersom du engagerar dig och frågar osv?

Lägg lite tid på att bilda dig en grundläggande uppfattning om hur du själv förhåller dig tänker jag ?

Ett light tips ; ta SVT ’s valbarometer och nyttja deras ”vad tycker partierna” länk att klicka på vid varje fråga ?
Hur skulle en valbarometer hjälpa när man undrar kring demokrati?
 
Njae, så tolkar inte jag den där texten. Jag tolkar det som att hade han varit chef på SR (inte politiker alltså) så hade han lagt ner det programmet eftersom de inte är oberoende och politiskt neutrala såsom public service ska vara.
Ja, så sa han. Enligt DN: ”– Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom.”

Och exakt det kan en politiker och riksdagsman inte säga. Det är ofattbart att han inte fattat mer under alla de här åren, han ska ju vara SD:s mest rutinerade politiker! Det där så långt från en sansad politisk diskussion om public service man kan komma.

Och nu säger han att han sa det som licensbetalare, inte politiker. Give me a break :meh:
 
Ja, så sa han. Enligt DN: ”– Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom.”

Och exakt det kan en politiker och riksdagsman inte säga. Det är ofattbart att han inte fattat mer under alla de här åren, han ska ju vara SD:s mest rutinerade politiker! Det där så långt från en sansad politisk diskussion om public service man kan komma.

Och nu säger han att han sa det som licensbetalare, inte politiker. Give me a break :meh:
Och han har ju för fan läst statskunskap. Han vet vad han säger.
 
Ja, han borde fatta att politiker ska hålla tassarna borta från mediers innehåll, inte minst public service. Oavsett om de påstår att de uttalar sig som licensbetalare, som sölvesborgare eller som jultomten.
Jag tänker att han vet att vanliga demokratiskt sinnade personer tycker så. Att det är rätt centralt för svensk demokrati och massmedias frihet. Och att han inte är en vanlig demokratiskt sinnad person. Att det är just det han berättar när han säger så där.
 
Jag tänker att han vet att vanliga demokratiskt sinnade personer tycker så. Att det är rätt centralt för svensk demokrati och massmedias frihet. Och att han inte är en vanlig demokratiskt sinnad person. Att det är just det han berättar när han säger så där.
Ja. Och det är konstigt, med tanke på utvecklingen i USA med Trumps krig mot pressen, enemy of the people. Debatten om det borde inte vara okänd för Åkesson, därför är det konstigt att han inte vaktar sin tunga även om han blir provocerad med satir.
 
SvD har en god sammanfattning av NMRs partiprogram. Riktigt skrämmande att de ställer upp i valet.

"NMR vill uppnå ett idealsamhälle som markant skiljer sig från hur vi lever i dag:

  • Demokratin ska avskaffas och ersättas av ett elitistiskt styre med en stark ledare på toppen.
  • Folket får välja lokala representanter till ett parlament.
  • Partier avskaffas.
  • Medborgarskapet i Sverige baseras på rasbiologi.
  • Människor som anses tillhöra andra "raser" än den "ariska" ska "återsändas" till de länder de tros härstamma i från.
  • Ett statligt institut ska inrättas med syftet att "rasbedöma" hela befolkningen.
  • EU är enligt NMR inte alls bra. I stället vill man ena Norden till en stat.
  • De flesta varor som befolkningen använder ska produceras här. NMR säger sig vilja utveckla en "modern basindustri" som täcker folkets behov i Norden. Självförsörjandegraden ska vara 100 procent.
  • Det ska bara finnas en bank – en statskontrollerad centralbank.
  • Medier förbjuds om de har fel ägare eller om de rapporterar på ett sätt som faller utanför ramen för NMR:s idealsamhälle.
  • Dagens journalistkår ska rensas upp och ställas inför rätta.
  • NMR ser helst att vanligt folk flyttar ut från städerna och börjar ägna sig åt egen odling.
  • De stora städerna bör främst vara hemvist för eliten och handel, enligt partiprogrammet.
  • Skolan ska inte bara utbilda, utan även fostra barn i "folkgemenskapstanken".
  • Kvinnornas viktigaste uppdrag blir att ta hand om familjen.
  • Så länge hbtq-personer inte "manifesterar sin avvikande läggning" så ska de inte kriminaliseras. Att i det offentliga rummet överhuvudtaget visa att man är homosexuell blir dock förbjudet.
  • Dödsstraff införs för brott som anses särskilt allvarliga.
  • Medborgare får tycka och uttrycka vad de vill så länge man inte bedriver "folkfientlig verksamhet". Folkfientlighet omfattar i princip allt som går emot NMR:s ideal.
Källor: Expo, Christer Mattsson/Göteborgs universitet, Nordiska motståndsrörelsens partiprogram"
:yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck: herre........Jösses.
 
Ja. Och det är konstigt, med tanke på utvecklingen i USA med Trumps krig mot pressen, enemy of the people. Debatten om det borde inte vara okänd för Åkesson, därför är det konstigt att han inte vaktar sin tunga även om han blir provocerad med satir.

Jag tycker tyvärr inte det är konstigt .
Det behövs inte att vakta sin tunga osv för att vinna väljare när det handlar om väljare till ett parti som detta .
 
Ja. Och det är konstigt, med tanke på utvecklingen i USA med Trumps krig mot pressen, enemy of the people. Debatten om det borde inte vara okänd för Åkesson, därför är det konstigt att han inte vaktar sin tunga även om han blir provocerad med satir.

Fast jag tror det är medvetet. Jag har fått känslan att många SD-anhängare faktiskt tycker att Public Service är vänstervridet och inte alls oberoende och att han kommer få ett ännu starkare stöd genom sitt uttalande (av anhängarna då).
 
För den som tycker epitet som rasist och främlingsfientlig är fel och onyanserat, kanske skulle akta sig för att kalla allt som inte faller i smaken vänsterliberal smörja.
Haha! Det där är min favorit! När jag beskriver något som främlingsfientligt eller rasistiskt, och så får jag von oben- kommentarer om att jag borde vara mer nyanserad! Då vet man vad klockan är slagen.
 
Åkessons attack på media var helt förutsägbar och en del i mönstret. Att det dök upp just nu var en ren Bright Shiny Object-taktik à la Trump. "Titta häääär borta"... för att dra till sig intresset.

Låt oss fortsätta där vi var: Socialdemokraterna släppte sitt valmanifest inkl en FAMILJEVECKA; en extra veckas betald ledighet per år för varje förälder, med barn i åldern 4-16 år.
 
Jag är inte förtjust i valrörelser och valdebatt. De är ofta mest gapiga och handlar inte mycket om politik. Pågående valrörelse känns ännu värre när det gäller det. Allt handlar bara om vem som ska regera med vem och skandaler hit och dit. Så när jag var och röstade i fredags var jag rätt opåverkad av bruset, hade försökt hålla det ifrån mig.

Men nu läste jag just något som gjorde mig glad. GP startar en serie partiledarintervjuer där partiledarna får beskriva hur de vill att Sverige ska se ut om 20 år. Har precis läst moderatledaren, som var först ut och har ålagt mig själv att läsa alla. Know thy enemy, om inte annat. ;)

http://www.gp.se/nyheter/människor-skriker-inte-efter-mer-valfrihet-1.7884635
Åh det skulle jag vilja läsa men länken fungerar inte. Finns det något jag kan söka på för att komma rätt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp