Valppromenader, Stora raser

Luff

Trådstartare
Hur långt och hur länge är ni ute med era valpar?
Nu menar jag INTE joggingturer eller promenader i koppel utan ut i naturen lösa under svampplockning tex.
Säg från 4 mån, 6 mån och 12 mån.

Jag nojjar.

Sv: Valppromenader, Stora raser

Det beror väl på hur hunden beter sig. Om den far runt som ett jehu kanske man får koppla en stund. Men annars tycker jag att man kan vara ute så länge man vill. En svamppromenad är inte ansträngande. Man går ju inte särskilt fort och man stannar ofta.

Var ute och plockade svamp igår med 6-månadersvalpen. Vi var ute ungefär en timme. Hade vi varit ute längre så skulle jag kopplat ibland, för han far runt ganska mycket.

Men såna här strospromenader i skogen, när man stannar ibland och bara tittar och annars bsra lullar runt, har jag gått från jag fick honom när han var 14 veckor.

Det är ju just sådan träning som är viktig för valpar :)

Vid 12 månader hade jag inte nojat alls fakttiskt. Kanske om jag hade en storvuxen ras.

4 månader - går vanligen någonstans och stannar en stund, typ ned närmaste park. Jag går inga direkta koppelpromenader, men en "sväng" här hemma, eller åker till något roligt ställe.

6 månader - cirklarna vidgas. Går i skogen, går i stan, åker buss... Så länge det blir lugna vilopauser brukar det vara helt ok.

12 månader - då hänger den nästan helt med de vuxna, bara inte med samma lydnadskrav eller intensitet.

Det som kan bli jobbigt för en Liten är alla intryck, och hela den sociala biten. Att den ska klappas och pillas på jämt. En 4 månaders har ju relativt liten livserfarenhet, allt är nytt... hela tiden, och den måste få tid att processa intrycken.

Däremot kan den ofta promenixa lös i stillsam takt ganska så långt, det är oftast inte den fysiska ansträgninen som är det svåra.

4 mån, ca 45 min
6 mån, kanske 1-2 timmar.
1 år, lätt 2 timmar.
Men detta baserar jag på att hunden inte förlänger runt som ett jihu utan mest nosar runt.

Har inte stor valp nu men så här har jag gjort...

4 mån - bara vara ute en stund. Sitta och fika och valpen har fått nosa runt och busa t.ex.
6 mån - spårat lite, valpkurs, mycket lös ute i skog och mark... ingen speciell tid egentigen utan beroende på valpen, väder, osv.
1 år - då har jag promenerat med hunden, men även fortsatt som ovan.

Koppelpromenader får mina hundar, stora som små raser, sällan innan de är runt året gamla. Jag håller med Lager om den mentala biten och alla intryck - men jag tänker även på den fysiska biten med leder osv.

Har inte en stor valp i fråga så, har labbe. Men just nu är han drygt 4 månader och vi är ute i skogen där han går lös ca 3 gånger i veckan, tar ca 20-30 minuter att gå den rundan med honom, beroende på hur mycket svamp vi letar :) .

Jag kan tycka att det här med "i naturen lösa under svampplockning tex" är en ganska dålig idé.
Det rör sig mycket folk i skogarna nu, både svamp- och bärplockare. Skogen är vältrafikerad (även av dess invånare) och det gäller verkligen att ha koll på hunden för att det inte ska bli några tokigheter. När jag var ute förra helgen mötte jag och mina kopplade hundar tre stycken lösa hundar av tre möjliga på 30 minuter - med ägare som var så inne i sitt svampletande att de inte hade koll på att deras lösa hund var på väg mot mig i full fart. :mad:

Att ha en lös, ung hund med sig när man till exempel plockar svamp är inte så himla romantiskt som många tror.

Och tänk på att:
Under perioden 1 mars till och med 20 augusti varje år får vi hundägare inte låta våra hundar vara lösa i skog och mark där det kan finnas vilt. Bestämmelser gällande detta finns i lagen (2007:1150)

Ingen väg, bra koll och jag är ute i skogen, inte på något promenadstråk för stadsbor - jag "letar" inte svamp när vi går på svamppromenad - jag har speciella ställen dit jag går och plockar. Att möta människor och djur i skogen ingår i deras träning under dom här promenaderna.
Jag har fokuset på dom hela tiden och dom ska ha fokus på mig. Dom tillåts inte vimsa omkring.

Jag är inte novis på hund - jag har bara bytt ras.

Hundar får visst vara lösa. Men de får inte störa vilt. Just därför har jag inte min äldre hund lös. Min yngre däremot är helt ointresserad av egna äventyr och håller sig till mig.

Här är en till som oroar sig så vi är mycket försiktiga överlag.

När vi är ute i skogen med valp , 5 månader snart, och plockar svamp så sätter vi oss då och då och vilar. Han lägger sig gärna brevid och somnar en stund. Om han härjar för mycket så blir det koppel på.
När han leker med stora hunden så får de leka i halvtimmespass med vila emellan.

Försöker tänka många men korta tillfällen för bus, lek och "promenader". Ger dessutom lite glukosamin morgon och kväll. Sägs vara bra när de växer som värst.

Just lek med andra hundar är jag försiktig med. I alla fall om de härjar mycket. Det är som ett träningspass. Gärna uppvärmning innan och nedvarvning efter lek och aldrig så länge som en halvtimme (om det nu inte är så att de mest ligger och småbrottas). Kursledaren på valpkursen är hundfysioterapeut och enligt henne så är de vanligaste skadorna hon får in, skador efter lek. Just för att folk inte tänker på att det kan vara minst lika ansträngande som ett agilitypass.

Jag är ganska säker på att just lekpass med äldre/tyngre hundar - om det är lek som går ut på att knuffas och jagas - är det absolut sämsta för en HDkänslig ras.
Har några exempel i omgivningen där just den yngre individen fått dåliga resultat. Trots bra gener och försiktig motionering.
Ofta har det skiljt 6 mån-1 år på hundarna och den äldre har lekt tufft.
Även här nojjar jag med våra då den ena är mycket stabilare och gärna tacklas. Dock är den lilla så snabb så hon hinner undan för det mesta.

Men om dom nu får sig en tryckare så måste det ju vara bra om dom har någon form av muskler och att dom är smidiga nog att hålla undan vilket dom blir genom att röra sig i terräng.

Hu jag vill att dom ska vara vuxna och röntgade NU.

Senast ändrad:

jag är också nojig :crazy: Speciellt som min hund faktiskt började halta lite diffust. Man såg knappt hältan, utan det var mer som en pytteliten rörelsestörning då och då, men vi var till veterinären och hon tyckte lederna kändes fina, men han har ont i benhinnorna. Så troligtvis inflammation där eftersom han växer/växt väldigt fort. Man kan ju aldrig veta, men det blev som tur bättre väldigt fort så jag hoppas inte jag behöver oroa mig.

Förstår verkligen att du är nojig som har så stora hundar! Min kommer nog bli stor för rasen, men det handlar om en hund på runt 25 kg som vuxen så ...

När det gäller lek så har hyresvärdarna en mops som är en perfekt lekkompis :D De springer någon vända och sedan brottas de och myser. Min är ju annars VÄLDIGT energisk så det är bra med någon som dämpar honom lite i leken.

6-månaders och äldre tycker jag absolut kan hänga med på svampplockning och sånt. Kanske skulle vara försiktigare med en riktigt stor och tung hund, typ New Foundland, Grand Danois etc. men "normalstora" tycker jag klarar det.
Min har varit med lös i skogen från den åldern, ganska sprallig emellanåt. Han har förvisso också lekt med vuxna hundar i samma storlek (alltså, samma storlek som min hund som vuxen) sedan typ 3-4 månaders ålder, vilket jag nu i efterhand insett att det kanske inte var så smart :o Men röntgad med A-höfter, så han tog uppenbarligen ingen skada :) Nästa valp är jag nog lite försiktigare med just med lekandet, men motion i form av svampplockning, hänga med i stallet och liknande tror jag (och min veterinär) bara är bra för växande valpar, iallafall när största växtspurten lugnat sig.

Vid 4 månader går jag inga regelrätta promenader turer med en valp, utan det har mest blivit kontakt övningar ute på gården.
Vid 6 månader har jag haft med hundarna på lite lättare träningar i grupp, de har fått lära sej att söka, gått blodspår och promenaderna är lite mer promenad (30-40min)
Vid 1år har de gått jaktprov med allt vad det innebär, även fått vara med på jakter.
Har f-ö jaktlabbar, varav 1 har A-höfter och 1 har D-höfter. D-höfterna tror jag knappast kommer av träning i min hunds fall, av 4 valpar ser det ut enl följande:

1: Armbågar Ua, Hd D (min hund)
2: 2:a på armbågarna, Hd C
3: 2.a på armbågar, Hd C-D
4: UA

En skräpkull tyvärr:cry: Båda föräldra djuren är Hd och AD fria själva och långt bak i leden. Så trots idogt arbete på rasdata där jag kollat i flera led, avkommor i flera led mm. före köp valp och letat rätt parning så blir det fel ibland.

Jag tror inte att man ska vara för pjoskig med en valp/unghund. Bättre att den får bygga en god fysik redan tidigt. Sen ska man ju givetvis inte köra stenhårt.

/LL

Det ska nog ganska mycket till för att man som valp-ägare ska orsaka HD eller AD. Är hunden predisponerad för det så kommer det förmodligen, oavsett hur man gör i början. Däremot tror jag att man kan förvärra det, eller orsaka andra otrevligheter som t.ex. "växtvärk", inflammationer osv.

Precis som du tycker jag också att det är viktigt att redan den unga hunden har en god fysik. En välmusklad kropp håller bättre än en omusklad, även på de små. Det skadar inte att vara försiktig, men allt med måtta.

Min hund har fått springa lös i naturen sedan jag fick henne vid 2 månaders ålder, men jag bor också utanför stan.

I början bara korta små rundor, vid fyra kanske 20 min.
Vid sex gick vi valpkurs och skogspromenaderna blev längre, ibland upp till en timme.
Nu är hon nio månader och vi går ganska långa skogspromenader, upp till två timmar. Hon är lös hela tiden, och far runt just som ett jehu, som Glimfeather skriver, men hon håller alltid nära kontakt, och så fort jag sätter mig kommer hon farande och ska sitta tätt intill. Inte för att vila, utan för att hon gillar att gosa.

Eftersom hon springer så mycket och så fort, rör hon sig säkert 10 gånger så lång sträcka som jag själv gör så kanske jag också borde nojja.

Men det är ju ingen av de största raserna jag har, hon är lätt och smidig, och numera ett riktigt litet muskelpaket.

Är det bara de stora och tunga raserna man behöver vara försiktig med som valpar?

Jag tror inte att man ska vara för pjoskig med en valp/unghund. Bättre att den får bygga en god fysik redan tidigt. Sen ska man ju givetvis inte köra stenhårt.

/LL

Jag håller helt med. En valp behöver få träna upp balans och koordination, som är grunden för en god fysik. Belastning på skelettet ger dessutom ett starkt skelett.

En porslinsvalp som bärs upp och ned för trappor inte får gå några regelrätta promenader förrän de är 10-12 månader riskerar ju dessutom att drabbas av kraftig överbelastning när den hux flux anses vuxen nog att börja träna.

Att jämföra 20-25 kg vuxenvikt ämnad att springa fort och snabbt och 45-65 kg vuxenvikt ämnad att trava runt länge i lugnt tempo är väl kanske inte så rättvist.
Det är därför jag undrade om stora raser.
Schäfer har jag ju haft själv och där fanns det ganska tydliga rekommendationer - ingen cykling före 2 år tex.

Men att bära en stor valp i ett år - då är man nog fel ute.

Problemet är att dom växer så länge - så allting senareläggs - har dom dessutom en genetisk HD problematik så ska man vara lite noggrann anser jag.

Liknande trådar

Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 388
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 348
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka