Valppromenader, Stora raser

Sv: Valppromenader, Stora raser

Sen schäfertiden har jag fått lära mig att BARA 30 % av HD är genetiskt - dvs foder och uppväxt har stor inverkan på resultatet.
Men de siffran kan vara rättad nu - det var på 80-talet jag hörde det.

När jag hade leonberger så fick han gå precis hur långt och hur mycket han själv ville med pauser vid behov, även gå upp och nerför trappan när han blev för tung för att bäras vilket var vid ungefär 4 månaders ålder. Han var en av dom i kullen som fick bäst resultat på röntgen.

Att jämföra 20-25 kg vuxenvikt ämnad att springa fort och snabbt och 45-65 kg vuxenvikt ämnad att trava runt länge i lugnt tempo är väl kanske inte så rättvist.

Jag har väl inte jämfört något alls och jag är väl medveten om att du talar om stora tunga raser och därför gör jag det med.

Ok, det framgick inte av ditt svar och inte heller det inlägg du besvarade. Men då vet jag.

Ja men ändå har några svarat med ex på raser som väger ca 35 kg - så det är inte så lätt at veta.

Nej, det så klart. :)

Men en hund som väger under 35 kg kan ju även vara en sk. stor ras, t.ex. greyhound.

Så kanske man istället ska fråga sig hur man ska göra med tunga raser?

Hade jag en tung ras så skulle jag följa de rekommendationer som oftast ges idag (bl.a av Lars Audell och ortopeden Lennart Sjöholm) och se till att hålla valpen i slimmat skick, samt se till att valpen får röra på sig normalt i vardagen, öva sin motorik, koordination, stärka senor och ligament, samt belasta skelettet för att det ska bli starkt. Men utan att överbelastas så klart.

Dessutom, om jag får komma med en helt egen ovetenskaplig reflektion så tänker jag på följande sätt: har man en hund som kommer att bli riktigt tung som vuxen så verkar det rimligt att börja stärka valpen innan den får för mycket massa. Att vänta man med att belasta hunden tills den i princip har uppnått vuxenvikt måste vara förödande för lederna, tänker jag.

Men jag vill poängtera att jag absolut inte talar om att fys- eller konditionsträna valpen. Jag menar mer att man låter valpen hänga med i den normala vardagen såsom att man tar med valpen på promenader (men inte på powerwalk eller överdrivet långa sträckor), ut i skogen på utflykt, låta den gå och springa runt i blåbärsriset, låta den bada/simma på sommaren eller pulsa i snön på vintern.

Ja det låter klokt - det är ju lite så jag tänker men så säger någon att 5 min/månad - jösses då har vi inte kommit längre än till hästhagen.

Jag fortsätter nog med mina skogspromenixer på någon timme - vi kanske kommer 3-4 km på den stunden fast dom springer i cirklar alltemmellanåt.

Har inte storvuxna raser ("bara" retrievers).
Men de har alltid fått röra sig ganska mycket.

Vid 9 veckor kunde promenaden ta 30-40 minuter, men sträckan var extremt kort. Ca 5 min för de vuxna...

Vid 4 månader går vi ofta runt 1 timme.
Vid 6 mån runt 1-2 tim.

Alltid lös i lugnt tempo. Ofta med små pauser.
Svamp- och bärplockning är perfekt!

Liknande trådar

Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 399
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 521
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin