Sv: Valppromenader, Stora raser
Nej, det så klart.
Men en hund som väger under 35 kg kan ju även vara en sk. stor ras, t.ex. greyhound.
Så kanske man istället ska fråga sig hur man ska göra med tunga raser?
Hade jag en tung ras så skulle jag följa de rekommendationer som oftast ges idag (bl.a av Lars Audell och ortopeden Lennart Sjöholm) och se till att hålla valpen i slimmat skick, samt se till att valpen får röra på sig normalt i vardagen, öva sin motorik, koordination, stärka senor och ligament, samt belasta skelettet för att det ska bli starkt. Men utan att överbelastas så klart.
Dessutom, om jag får komma med en helt egen ovetenskaplig reflektion så tänker jag på följande sätt: har man en hund som kommer att bli riktigt tung som vuxen så verkar det rimligt att börja stärka valpen innan den får för mycket massa. Att vänta man med att belasta hunden tills den i princip har uppnått vuxenvikt måste vara förödande för lederna, tänker jag.
Men jag vill poängtera att jag absolut inte talar om att fys- eller konditionsträna valpen. Jag menar mer att man låter valpen hänga med i den normala vardagen såsom att man tar med valpen på promenader (men inte på powerwalk eller överdrivet långa sträckor), ut i skogen på utflykt, låta den gå och springa runt i blåbärsriset, låta den bada/simma på sommaren eller pulsa i snön på vintern.