Valpplaner. Val av hane..?

P

_paniiik_

Hej!
Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner.
Det är så att vi har två hundar idag. Båda är utehundar, vi bor på gård.
En tio-årig gammal dam som luffsar runt och bara trivs. Men hon börjar nog närma sig slutet på sin resa:( , tyvärr.
Vi har också våran lilla "unghund", Katla, på lite drygt ett och ett halvt år.
Hon är väldigt lättlärd, trevlig och glad och klarar alldeles utmärkt av att vara ute. Verkligen en toppenhund.
Så när det nu är dags att så småningom tänka på att skaffa ytterligare en hund (för att inte Katla ska bli ensam) så har vi funderat på att ta valpar på henne.

Problemet blir ju att välja rätt hane;)
Katla är hälften husky och (lite mindre än) hälften schäfer.
Uppfödaren påstod att där skulle finnas rottweiler i henne men det var antagligen ett försäljningstrick då vi sa att vi letade efter en lite grövre hund.

Valet av ras begränsas av följande;
  • Den måste klara att vara ensam
  • Ha päls så att den klarar av att vara ute dygnet runt även vintertid (kan gå in i stallet om det är för kallt).
  • Gärna vara ganska grov/stor (dock inte för stor, Katla måste ju klara det!)
  • Vara vaktande. (Hundarna har sitt jobb att sköta, dvs vakta gården)

Bilder på Katla;
Valp:
http://kleam.bilddagboken.se/index....kPTMxMzQ3Nzk3JnQ9MTE3MTgzOTYwMSZjdXJyaW1nPTA=

I höstas:
http://kleam.bilddagboken.se/index....kPTMxMzQ3OTM3JnQ9MTE3MTgzOTYwMSZjdXJyaW1nPTE=

Vi funderar på att välja en Huskey/rottweiler-korsning eller en schäfer/rottweiler-korsning.
Men det skulle vara kul att höra era åsikter!
Ni som kanske är lite mer vana vid hundavel kanske kan komma på en passande ras!:banana:
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag skulle inte avla, utan köpa en hund av lämplig ras istället.
Då vet du att du får vad du är ute efter, att din hund är bra innebär inte att det blir en bra hund om du avlar. De raser du funderat på tycker jag är rena vansinnet. Om du nödvändigtvis ska avla, ta då en ren huskey eller schäfer, om du hittar någon som vill para sin renras med din blandras. Dock skulle jag inte rekommendera att ni tar valpar. Jag har själv en 4-vägskorsning, och ser inte någon poäng med det. Ni ska inte välja en rottiskorsning bara för massan, den har ju massa rasegenskaper som skiljer sig ganska markant från huskeyns.

Sen får du ju inte en valp (oftast) utan kanske 5-7. Eller fler.
Då ska du hitta hem till alla, vilket kanske inte blir så lätt.

Det är mycket lättare att hitta en valp, som ska bo hos er.
Du slipper dessutom allt ansvar för att hitta bra hem till 7 små huskeykorsningar.

Har ni undersökt eran tik, kollat ad/hd osv? Finns massa rasbundna sjukdomar att kolla upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Herregud. Bite my head of, PLEASE:mad:

Givetvis förstår jag också att jag inte kan skriva en önskelista på de egenskaper jag vill ha och prega in i valpverkstaden.
Och jag vet att det med största sannolikhet kommer bli fler valpar än bara två, tre stycken.
Jag förstår inte varför du tycker att de raser jag funderar på är rena vansinnet, ursäkta att jag är så dum!!
Du får gärna förklara för mig så att jag kan förstå.

Ursäkta mig och alla människor som tar valpar på sina hundar utan att vara kennelägare eller avelsproffs.

Jag anser att min hund har en massa bra egenskaper.
Jag vill ta valpar på henne och då gärna med en hane som är lite grövre i typen, därav tanken på rotweiler.
Vi gillar de alerta och lättlärda egenskaper hon har, mycket av det kommer antagligen från huskey-sidan, därav tanken på huskey.
Utöver detta så finns det många saker jag tycker om hos schäfer och rottweiler, jag gillar båda raserna skarpt och dessutom är det de vanligaste raserna (raskorsningarna) häromkring och alltså de jag har mest erfarenhet av.

Jag har bara träffat en huskey/rottweilerhund och har alltså inte all världens erfarenhet av den typen
men jag gilade absolut det jag såg!!

Tack för ditt medelande och den vänliga tonen.:cool:
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag tycker inte kanelbulle var otrevlig alls, utan rak och ärlig. Det finns en massa nackdelar med att avla på blandraser, framförallt när det gäller den sortens korsningar som det kommer att bli här.

Har du kollat upp att det finns BRA hem till 7-8 valpar av just den korsningen? För du vill väl inte se valparna till salu på Blocket ett år senare?
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Nej, alla tycker olika.
Jag tycker inte att det är trevligt när jag blir behandlad som att jag inte tänker av folk som inte delar mina tankar.
men strunt i det.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni menar, helt enkelt för att jag inte kan lista ut det själv;

Det finns en massa nackdelar med att avla på blandraser, framförallt när det gäller den sortens korsningar som det kommer att bli här.

De raser du funderat på tycker jag är rena vansinnet.


Det känns som att ni tänker på något jag inte känner till.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag ber om ursäkt. Insåg just att jag var något lättstött!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Om du tänker såhär: schäfer, husky och rottweiler är tre olika hundar, med olika egenskaper och karaktärsdrag. Om du korsar dem har du ingen aning om vilka egenskaper valparna kommer att få, och har du otur kombineras de dåliga egenskaperna. Eller egenskaper som inte passar ihop, tex drag och vakt.

Jag kan inte tillräckligt mycket om raserna för att veta vilka rasbundna sjukdomar de har, men det måste du veta innan du blir uppfödare. (Oavsett om du föder upp renrasiga eller blandrasvalpar.) Du måste också veta att föräldrarna inte har någon av dessa sjukdomar, som tex dåliga höfter.

Vad du är ute efter är egentligen en ny Katla, inte sant? Oddsen är rätt dåliga för det på det här sättet. Risken är istället att du kommer att sälja valpar till folk som inte har kunskap och erfarenhet tillräckligt att ta hand om dem. Har du möjlighet att ta tillbaks dem då, och omplacera dem?
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag rekommenderar inte att avla på en blandras, men jag är starkt övertygad om att människor ska få göra vad de vill och tycker passar, inom ramen för vad som är brottsligt och osamhällsenligt. Vill du para din tik ska du få göra det utan att någon förbjuder det. Men du måste vara beredd på att få kritik. Du behöver inte försvara dej, utan du gör vad du tycker är bäst, men ta till dej av vad andra människor säger.

När du letar efter en hane tycker jag att du ska ta en som redan har fått valpar. En hane som är renrasig är näst enligt mej, då du har större chans att veta hur valparna kommer att bli. Dessutom är blandraser som inte har så många raser i sej mer lättsålda en riktiga gatukorsningar. Se även till att hanehunden är frisk och att den har gjort någonting, tex tävlat eller tränat lydnad. Det ger en liten hint om att hunden har bra temperament och att den går att arbeta med och fungerar bra i ett vanligt hem.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Har du kollat upp att det finns BRA hem till 7-8 valpar av just den korsningen? För du vill väl inte se valparna till salu på Blocket ett år senare?
Fast det händer ju med renrasiga valpar som är reggade i SKK också, så det var ett dåligt argument tycker jag. Valpköpare kan vara hur underbara som helst när man träffar dem och de planerar alla möjliga aktiviteter med hunden. Sen blir det inte så som de planerat och av en eller annan anledning kan de inte eller vill de inte ha hunden längre. Då är det bättre att människor säljer hunden vidare till någon som vill ha den, än att den bara ska gå och skrota hemma på gården, som många gör.
Och varför denna konstanta svartmålning av Blocket? Det finns säkerligen massor med riktigt seriösa uppfödare som annonserar på Blocket. Det är ju trots allt Sveriges största annons-sida, och har man någonting till salu vill man ju att så många som möjligt ska se annonsen.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag är inte särskilt känslig;)

Jag har själv en korsning, med minst 4 raser i. Hon är jättego, kvick i huvudet, hyfsat stabil och jo, jag älskar henne över allt annat.
Men, hon är inget att avla på, då jag inte har en chans att förutse vad hon kommer att lämna, oavsett val av hane.
Ibland slår alla bra egenskaper igenom, men det kan lika gärna bli de värsta.
Lite rysk roulett, tycker jag.

Min gissning är att tikens lättlärdhet och alerthet så som du gillar den snarare kommer från schäfern, de är i allmänhet mer föriga och lättdresserade än huskeyn enl. min erfarenhet.

Om man tittar på hur en huskey ska vara, hur en schäfer ska vara och hur en rottis är, tycker inte jag att (särskilt) huskeyn och rottisen är kompatibla.

De ska vara på alldeles för olika vis.

Medan en shi-tzu och en lhasa apso är rätt lika, och säkert är hyfsat kompatibla oavsett vad man tycker om blandrasavel.

Jag gjorde som du bad, och skrev ner hur jag tänker. Jag hoppas att du tar det på rätt sätt.

Att korsa en slädhund med en brukshund känns inte helt genomtänkt, rottisen är dessutom ganska mycket hund, och det finns mycket skit inom rasen. Samma gäller schäfer. Huskeyn är en polarhund, inte särskilt förig och har helt andra behov än rottisen.

Jag ser framför mig en hund som vaktar, har skärpa och vill kuta 3 mil om dagen samt har 0 förighet. Har du otur dras den med rädslor också.

Du måste tänka: Vad är det värsta jag kan få?
Om du inte lyckas sälja valparna, vilket händer, kan du behålla dem då? Vet du något om din hunds föräldrar, och vad de nedärver?
Vet du något om kullsyskonen?

Min hund är en av två som lever idag ur en kull på 9. De andra har avlivats av olika orsaker. Det är kass statistik.

Det är så mycket lättare att köpa en valp, och en hund med de egenskaper du är ute efter är inte så svårt att hitta.
Kika runt lite, innan du bestämmer dig.

Om du orkar kan du läsa de trådar om blandrasavel som finns här på forumet, det finns många exempel på blandrasavel som gått fel, även om det finns lyckade individer.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Fast det händer ju med renrasiga valpar som är reggade i SKK också, så det var ett dåligt argument tycker jag. Valpköpare kan vara hur underbara som helst när man träffar dem och de planerar alla möjliga aktiviteter med hunden. Sen blir det inte så som de planerat och av en eller annan anledning kan de inte eller vill de inte ha hunden längre. Då är det bättre att människor säljer hunden vidare till någon som vill ha den, än att den bara ska gå och skrota hemma på gården, som många gör.
Och varför denna konstanta svartmålning av Blocket? Det finns säkerligen massor med riktigt seriösa uppfödare som annonserar på Blocket. Det är ju trots allt Sveriges största annons-sida, och har man någonting till salu vill man ju att så många som möjligt ska se annonsen.

Visst händer det med renrasiga valpar också, skillnaden är väl att många SKK-anslutna uppfödare tar tillbaks valparna i det läget och hjälper till att omplacera dem. Rasklubbarna har också omplaceringsverksamhet där man kan få hjälp. Självklart finns det seriösa blandrasuppfödare som gör detsamma, men tittar man på fördelningen blandraser/renraser på Blocket är det lätt att se vilka som dominerar.

Svartmålade jag Blocket? Det var mest ett konstaterande att de förekommer där.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag vill inte vara en sån som gnäller på blandras uppfödare, för sådana finns det gott om iaf.
Men... stora blandraser med tuffa raser i sig är ofta inte lätta.
Min tik kommer från en kull på 9 valpar varav minst 3-4 av dom är omlacerade minst 1 gång, upp till 4 gånger ! !
Detta tycker jag är mycket tragiskt.
Men oftast är det ju så att blandraser säljs oftast till sällskap och vissa raser passar helt enkelt inte till det och då blir det problem.

Tycker du istället ska köpa en ny hund med dom egenskaper du vill ha. Det är mycket enklare än att föda upp och ta hand om och sedan hitta bra hem till kanske 8-9 valpar.

Men det är ju självklart ditt beslut, och tycker det kan vara värt att tänka en extra gång.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

(Har inte läst hela tråden) Varför blir du så arg? Du har ju inte fått elaka, hemska svar på något sätt: Om man frågar får man räkna med att folk svarar, och jag tycker inte Kanelbulles svar var taskigt på något sätt, bara informativt och upplysande, samt att h*n uttryckte sin åsikt.

Det finns MASSOR med olika raser att välja ibland, så jag tror säkert ni kan hitta något som passar. Jag tror även att ni kommer att gilla er valp precis lika mycket, även om ni inte förr upp den själva.

Det är jättekul att ni trivs med er hund :)! Dock är det inte per automatik så att en bra hund blir ännu bättre bara för att den blir fler ;) ...

Och, tyvärr ÄR stora blandrashundar med lite "tuffare"raser överrepresenterade på omplaceringssidan, och NÅGON anledning finns det ju säkert till det.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Jag har bett om ursäkt och jag tror att den blev godkänd:D
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

delvis *kl*

Vi har väldigt olika erfarenheter av blandraser.
Men jag är ingen expert, det kan jag ju säga:)
Gården (läs jag, min familj och släkt) har, utom ett par undantag, endast haft blandraser där schäfer/rottweiler toppar listan.
Lugna, vänliga, lagom vaktiga och ganska okomplicerade hundar så som jag har upplevt det.
På det hela taget så har jag nog ett gott, kanske lite blåögt, öga till blandraser av den typen:angel:

Givetvis så är det ett beslut som jag måste och kommer tänka över en hel del!
Det är inte många (vet ej om det är ngn) som håller på med hundavel i min bekantskapskrets, så jag vände mig till buke:D

Jag började fundera på en annan sak, nu när jag fått läsa era åsikter:
De flesta av er tycker att det är för riskabelt, eller ngt, att avla på blandras för att man inte vet vilka egenskaper som kommer fram.
Även om jag haft en renrasig hund så kan det ju komma fram egenskaper som inte "min" hund yttrat.
Man måste väll trots allt se till individen också?
Jag tycker att det verkar som att det läggs stor fokus bara på raserna... :confused:
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

De flesta av er tycker att det är för riskabelt, eller ngt, att avla på blandras för att man inte vet vilka egenskaper som kommer fram.
Även om jag haft en renrasig hund så kan det ju komma fram egenskaper som inte "min" hund yttrat.
Man måste väll trots allt se till individen också?
Jag tycker att det verkar som att det läggs stor fokus bara på raserna... :confused:

Visst måste man även se till individerna, hälso och mentalstatus hos avelsdjuren, men till syven och sist; Parar man en rottis, med en rottis, så får man rottisvalpar..

Parar man en rottis/schäferkorsning med en huskey, så får man :confused: :confused:

Svårare än så är det egentligen inte faktiskt.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Parar man en rottis/schäferkorsning med en huskey, så får man :confused: :confused:

en väldigt fin hund;)

Nej men skämtåsido..
*kl*
Jag förstår om ni tycker att jag är helt puckad i hela huvudet, vi verkar ju inte dela alltför många tankar.
Men, jag vill väldigt gärna ta valpar på henne för jag tycker att hon är en väldigt fin hund på alla sätt och vis.
Det är inget jag har tänkt klart på och jag kommer säkert vända o vrida på det många varv till!

Hon är ganska mycket schäfer och kanske hade det isf varit smartare att försöka hitta en rottweiler och på så sätt få en blandning som jag både tycker om och är bekant med.
Hoppas att ni inte halshugger mig.
Dela med mig av era tankar, så ska jag försöka tygla mitt dåliga humör:smirk:
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Det jag försöker få fram är att det är ett betydligt större vågspel att blandrasavla än att rerasavla i fråga om hur avelsresultatet faller ut!
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Lyssna på Gnist, hon vet vad hon talar om och har erfarenhet av avel ...

Hur som helst så kanske det är idé att läsa på om hur de olika arvsanlagen går i arv ?
Hur det blir om man korsar en draghund, som har ett visst psyke och temperament, som inte alls är ösnkevärt hos ex Rottweiler?

/C
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Självklart måste man alltid se tíll individerna oxå. Därför avlas det inte heller inom renrasaveln på mentalt sämre hundar (i allafall göt inte seriösa uppfödare det). Saken är ju dock den, att egenskaper som finns i tidigare led, men som kanske inte märks hos den aktuella tiken/hanen kan komma fram hos valparna (du vet, vissa barn blir jättelika morfar osv). Vid renrasavel har man koll många generationer bakåt, och kan därför förutsäga mycket mer vad man får.

Sedan är det ju också så, som flera har påpekat, att ni får ju inte bara EN valp, lite lagom till husbehov sådär. Ni kan få åtta, tio stycken, som alla ska hitta bra hem hos människor som Å ENA SIDAN är så pass hundkunniga att de reder ut en stor hund med egenskaper som med bara lite otur går stick i stäv med varandra, och Å ANDRA SIDAN ändå INTE är så pass inne i "hunderiet" att de vill ha en renras, som hur man än vrider på det är ett säkrare kort, och som man framförallt får tävla med, ställa ut mm.

OM du nu prompt ändå absolut vill avla på din tik, så se till att ad/hd röntga henne först, och se till att hanen även den är röntgad. Eventuellt ska de kanske ögonlysas oxå. Om inte alla dessa undersökningar ger resultatet U A (utan anmärkning), så slå definitivt saken ur hågen. Sunda och friska valpar vill ju alla ha, och dessutom är det lättare att sälja valparna om föräldrarna är sunda och friska. Och välj att para med en sund och mentalt trevlig schäferhane. Då blandra man inte in fler raser, och riskerna att det ska gå snett blir i allafall mindre.

Men, som sagt, i första hand tycker jag du ska se dig om efter en trevlig valp. Det finns så oändligt många blandisar i omlopp ändå.

Lycka till hur du än gör! Och kom i håg att vi här på Buke inte skriver saker för att vara tykna eller taskiga. Själv kan jag inte speciellt mycket hund, alls egentligen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 331
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 462
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp