Valplekar!

muppia

Trådstartare
Jag behöver MASSOR av tips till lek med valpen!

Han vill inte riktigt kampa så jag försöker uppmuntra honom genom att alltid låta honom vinna. Han kampar gärna om han är igång på riktigt också. Tips för att trigga igång till lek mottages tacksamt!

Men annars förutom dragkamp, vad kan man leka?? Jag känner mig så dålig när jag ser att jag inte riktigt kan delta i lekarna. Vi brottas lite ibland när han vill men slutar alltid innan det blir för mycket.

Han är för närvarande 9 veckor... Snart är han 10 veckor REDAN :eek:

Förutom lek och sånt så övar vi på kloklippning och borstning men han leker hela tiden så det är svårt :D kloklippning försöker jag passa på när han är trött, jag tar en tass i taget och det fungerar. Har klippt på två av tassarna. Han har ju inte stort tålamod men jag läser ju ofta trådar där ts har problem med kloklippning så jag har börjat tidigt. Målet är ju givetvis att kunna klippa alla 4 men det blir när han är lite vuxen :angel:

Kan sitt, ligg, nej och vi övar på vänta också.

MERA LEKAR! :banana:
Han är väldigt aktiv av sig så han blir lätt rastlös och jag har ingen lång registering av lekar med hundar så jag efterlyser med ljus och lykta. Även gärna lekar på längre sikt när han är runt 4-6 månader gammal så jag har mycket att gå igång på.

Många vänliga hundhälsningar
Matte med husse och Knasen :love:

Sv: Valplekar!

Gömma godisar
Korvspår
Toarulle med godis i som ändarna knögglas ihop.
Miljöträning (stå vid en busshållsplats, åka till skogen, gå in i djuraffären om man får, se folk med rollator/skidor/stora kapuschonger, träffa barn i olika åldrar). Visst det är ingen lek men väldigt viktigt.
Kontaktövningar
Lära sig att vara stilla när du borstar/klipper klor/kollar öron osv.

Miljöträning, kontaktövningar och lära sig vara stilla vid grundlig koll är pågående.

Jag är mest ute efter lekar eftersom han är väldigt aktiv och jag känner mig så tråkig som inte aktiverar honom med lekar.
Gömma godisar, korvspår och toarulle blir jättebra, ska testa!

Blir det inte olämpligt för hunden att äta toarulle? Han är ju i den perioden att han ska smaka på allt.

Ingen fara att han äter lite av toarullen. Troligen är godiset mest intressant så när han ledsnar så kan du bara plocka bort pappersresterna.

Lek inte för mycket med honom. Det kan snarare leda till stress. Bättre då att göra små nosövningar (som korvspår, du gömmer dig och han får leta, gömma godisar, godis i toarulle som göms när han fattat att toarullen är skoj osv). Eller hjärnövningar (sitt, ligg, stanna, varsågod, stå osv alltså sånt som du redan håller på med).

Annars gosar, buffar, brottas, kampar jag med mina hundar. Viktigt dock att han lär sig att sluta när du bestämmer att leken är slut.

Vad är det för ras? Och du måste ju visa lite bilder. Valpar är ju så söta. Skulle vilja ha valp för jämnan :love:

Träna att valpis ska lära sig slappna av åxå. Och att vara passiv, dvs typ sitta vänta på att få springa efter bollen osv.. det tycker jag är viktigt så man inte bara är på max lek hela tiden :)

Lycka till med valpen!!!

Finns bilder i min tråd, Muppen har fått valp tror jag rubriken var :laugh: Det är en långhårig collie. Med mycket energi och temperament, hans bröder är mycket lugnare än honom :D

Vi tränar på att bara slappa men han är bara bebis än så det tar lite tid innan han coolar ner ordentligt ;) När vi äter middag så har vi hans pläd i köket med en leksak och tuggben. Sen ignorerar vi honom så länge han inte tuggar på nåt olämpligt som stolsben eller jagar katten. Han börjar förstå. Samma sak när vi kollar film, brukar för det mesta avgränsa rummet bara för att inte "jaga" honom utan att själva kunna slappna av.

Jag vet inte riktigt vad som är lagom ännu, är ju vår första valp men vi märker mer och mer vad som är lämpligt. Jag försöker varva ner honom genom att klicka in honom och fortsätta med "sitt" och "ligg" samt inkallning... Ibland får jag ta till visselpipan så han lyssnar... :D Det mesta är ungefär standard, klicka in, träna sitt, ligg och kontakt. Han har börjat ta kontakt själv på promenaderna när det vädras skinka så han utvecklas mycket, det är lite svårt att motivera en bebis. Vår kompis som har bröderna till vår valp har också en kh collie är mycket lättare när han lärt känna en men han är ju 6 år och väldresserad :D

Jag vill nog inte heller försöka lära valpen för många saker just nu, han är ju liten och det lilla behöver bli lite befäst innan man påbörjar på något nytt.

Vänta är något jag gärna vill ha tips på hur jag tränar honom, jag brukar försöka få honom att vänta innan han får äta men det är svårt...

Tack för ännu fler tips :D

Han är ju inte så gammal så er relation är ju viktigast just nu.

Mysa, gosa, ha valpen lös så mycket som möjligt, koppelträna, miljöträna är ju viktigast. :)

Lät kanske som jag tyckte man SKA göra massor med saker hela tiden. Men att lära sig att ta det lugnt när inget händer är JÄTTEviktigt. :) Och glöm inte att njuta. Tiden går alldeles för fort när de är små.

Angående "vänta" är det nog lättast att lyfta bort matskålen så fort han reser sig utan att du sagt någonting, "nej, vänta". Och när han sitter kvar "Braa, vänta!" liten paus "Varsågod.

Blir det inte olämpligt för hunden att äta toarulle? Han är ju i den perioden att han ska smaka på allt.

Billy åt toarullen lika glatt som innehållet, strimlare som han är :angel:

Så för att minimera skaderisken började jag använda en 33 centiliters petflaska i stället :idea:
Det låter lite mer, och kräver kanske lite mer hjärna, men Billy tycker att det är jätteroligt :D Den är så festlig att den till och med är helkul när den är tom...

Är bollar roligt?
Snören?
Billy älskar allt med hår, päls, snören, och band. Allt man kan dra! En pannborste är en av de absoluta favoriterna, och han älskar tandborstar - pinne med päls liksom, bäste grejen! :angel:

När vi busar jagar vi varandra ibland; han ääälskar att ta en leksak och bli jagad och finta och springa och styla.

Vi har leksaker i alla former, med ljud eller utan. Pipleksaker dissar han så jag ska ta bort delen som piper. Men saker som plingar, nöffar och klonkar är roliga :D

Petflaska är jättebra att tugga på när han börjar byta tänder, jättebra tips :D Papper är ju annars ofarligt egentligen kom jag på så här ganska sent :angel:

Vi ska köpa tennisbollar, han har redan börjat apportera :eek: Fast den delen gör vi inomhus, behöver han springa av sig så går vi ut :p Då jagar vi varandra lite också.

Boll med snöre har vi, den är populär. Sambon gör också roliga ljud och han tycker det är jätteroligt :D Jag är däremot dålig på att göra ljud, jag får prova mig fram. Att säga saker är inte svårt, däremot tonläge och hur det ska låta är svårare då jag inte kan härmas...

squarepants - Ska testa.

Allmänt - jösses vad smart han är :eek: Trodde att det mesta skulle bara vara lek och skoj... Fast jag inser ju att han är 10 veckor imorgon så han växer med rasande fart :banana:

Jag hade lekt mycket jaktlekar med en sådan hund!

Fäst en strumpa, bit av en tröja/byxa eller vad som i ett långt snöre. Dra längst med marken och låt hunden missa ett par gånger. När han sedan sitter i trasan så kan du kampa med honom, låt honom vinna lite i taget, slänga dig på marken och verkligen LEKA med honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 437
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 533
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka