Sv: Valpkurs

Det är ju helt galet att släppa lös hundarna för att leka på hundkurs.

Visst, hunden ska alla gånger tycka att det är superkul med kurs, men den ska ju tycka att det är superkul att gå på kurs med matte/husse, inte med alla andra hundar på kursen.

Om man låter dom leka på kursen skapar man ju en förväntning och ett fokus som är svårt att bräcka.

Jag skulle ha avstått från en sådan "lek" om det händer igen, klivit åt sidan och tränat passivitetsträning medan dom andra hundarna busar.

+ Gilly

Bra förslag att gå åt sidan och träna passivitet. Men frågan är hur det fungerar när området inte är inhägnat och hundarna i princip kan löpa så långt de vill. Ska jag ställa mig så långt ifrån de andra jag kan och hoppas på att inte en annan vild valp hoppar på min, eller hur skulle ni göra?

Nej jag skulle talat om att om valparna som är lösa kommer mot min hund så kommer jag mota bort den.

( stampa lite och tala med mörk röst :D )

Ska tillägga att ledaren ville att vi idag inte kopplar hundarna när vi kommer till kursen utan låter dem hoppa ur bilen utan koppel så träningen börjar med lösa hundar.

Kanske ytterligare en anledning att stanna hemma idag :cool:

Stanna inte hemma, men kliv ur bilen och förklara för instruktören att du inte vill delta i "alla valpar ska busa".

Men vad är det för någon valpkurs du går på?! Kan du hoppa av?

Ingen kurs jag skulle betala för iaf:cool:

Gilly

Men vad är det för någon valpkurs du går på?! Kan du hoppa av?

Ingen kurs jag skulle betala för iaf:cool:

Gilly

Det är en kurs arrangerad av den lokala hundföreningen på orten. Kostar inget mer än medlemskapet i klubben, så jag kan hoppa av när som helst utan att det blir onödiga kostnader.

Även om du hoppar av, skulle det vara roligt att höra resonemanget, som jag sa förut....de måste ju finnas en anledning! och jag tycker personligen att om man ska hålla på att träna "avbryta lek" kan man göra detta kanske sista tillfället7tillfällerna då man redan byggt upp en kontakt med sin hund kring de andra hundarna.... men, thats me ;)

Även om du hoppar av, skulle det vara roligt att höra resonemanget, som jag sa förut....de måste ju finnas en anledning! och jag tycker personligen att om man ska hålla på att träna "avbryta lek" kan man göra detta kanske sista tillfället7tillfällerna då man redan byggt upp en kontakt med sin hund kring de andra hundarna.... men, thats me ;)

Jag tror inte jag hoppar av men jag har bestämt mig för att stanna hemma från kursen idag. Nästa träff är om en vecka så det känns mer lagom för valpen, som för övrigt ligger och sover nu efter en upptäcktsfärd i gödselstacken på gården här ute :cool: ;)

Jag kan återkomma efter nästa kurstillfälle när jag har frågat ledaren hur hon resonerar angående att börja med att ha valparna lösa.

Tack för reflektionerna :banana:

Det är en kurs arrangerad av den lokala hundföreningen på orten. Kostar inget mer än medlemskapet i klubben, så jag kan hoppa av när som helst utan att det blir onödiga kostnader.

Jaa, vad bra! Men som sagt..

Finns det ingen annan närliggande klubb/förening med vettiga instruktörer du kan gå för?

Lycka till i vilket fall:)

Gilly

Finns det ingen annan närliggande klubb/förening med vettiga instruktörer du kan gå för?

Jag måste ta reda på det. Vi bor en bit från en större stad, och där tror jag utbudet på kurser och instruktörer är betydligt bättre. Med förra valpen gick vi på samma klubb som nu men med en annan instruktör. Vad jag minns var den kursen bra men det är så många år sedan att jag inte minns så noga vad vi gjorde - förutom att hundarna inte släpptes lösa innan träningen ;)

Ska tillägga att ledaren ville att vi idag inte kopplar hundarna när vi kommer till kursen utan låter dem hoppa ur bilen utan koppel så träningen börjar med lösa hundar.

Jisses... :eek: Och vad är tanken med den övningen???

Och om man har otur... med en lite mindre duktig förare/ägare... vad lär sig den valpen?? Jo smit ur bilen snabbt som rackarn så blir det bus och lek... Verkar genomtänkt och bra tycker jag..:angel:

När jag var kursledare på valpkurser (visserligen många år sen nu) då var allt vi gjorde med valparna genomtänkt och uppfyllde ett syfte.
På mina kurser var det aldrig bus och lek med en hög valpar i olika åldrar och storlekar som for omkring på egen hand. Risken för att unga/små valpar kan komma i kläm och bli rädda är rätt överhängande.

Om valpägarna ville släppa sina valpar efter kursen så var det helt ok för mig. Men då fick de larva i väg ut i skogen. Det var ytterst sällan någon gjorde det för både ägare och valpar hade fått rätt mycket av både motion och hjärngympa under kursen och var rätt trötta.

Mina kurser bestod i att vi tillsamman tog en promenad ut i skogen. Varje kurstillfälle med hund var tre timmar lång. Dessa varvades med teorikvällar utan hundar. Vi tränade på att gå lungt i koppel trots att det var andra hundar runt omkring. Vi tränade inkallning (en och en) Vi tränade grundläggande spår och sökövningar. Och vid fika pausen tränade vi passivitet.
Sitt och ligg lärde de sig också under kursens gång.

När kursen var slut kunde alla valpar leta rätt på matte eller husse om de sprungit och gömt sig. De kunde följa ett spår på ca 150 meter. De kunde leta rätt på en leksak som gömts i ett område.
Alla valpar kunde möta andra hundar i koppel utan att börja hoppa och studsa. Alla valpar kunde ligga lungt och stilla när det krävdes.
Dessutom kunde alla ägarna kalla in sin valp.. även om den kallades in genom gruppen av de andra hundarna.
Ägarna hade dessutom fått med sig tips och råd hur de skulle träna vidare med sina hundar.

Dina kurser låter ungefär som jag hade förväntat mig att kursen skulle vara, vettiga och genomtänka övningar. Vi kommer inte alls att ha teori utan hundarna heller, vilket jag gärna hade haft.

Nu när jag har hunnit tänka efter känns det helt sjukt att bara släppa ihop 10 individer så där, jag som ägare hade ju noll koll på vad det var för hundar och i efterhand skulle jag aldrig ha gjort det men man blev så paff och följde strömmen liksom :eek:

byt kurs o plats verkar inte klokt
Jag gör inte om det misstaget en gång till med någon annan hund.
Dena har jag inte gått kurs med

Nu när jag har hunnit tänka efter känns det helt sjukt att bara släppa ihop 10 individer så där, jag som ägare hade ju noll koll på vad det var för hundar och i efterhand skulle jag aldrig ha gjort det men man blev så paff och följde strömmen liksom :eek:

Förstår precis... ibland tänker man inte efter före... det är lätt hänt.

Att släppa ihop ett stort antal valpar av olika ras och ålder är direkt förkastligt enligt min filosofi... Som upplagt att få någon av valparna skadad eller skrämd.

Jag skall förklara varför...

I en naturlig hundflock finns bara jämngamla och jämnstora valpar.. Sen är det vuxna individer i olika åldrar. En vuxen individ klarar av att balansera sin lek allt efter ålder och mognad hos valpen den leker med. Ju äldre valpen blir desto hårdare blir lekarna. Valpar har inte ännu denna förmåga att anpassa sin lek. De är ju valpar själva.

Om vi nu håller oss till valpar som det gäller i detta sammanhanget. Så leker valpar olika tufft beroende på hur gamla de är. En 7 månaders valp leker betydligt tuffare än en valp på 4.5 månad. Två 7 månaders valpar ligger lika i mental utveckling och klara således den tuffare leken.
Men om 7 månaders valpen leker sin tuffa lek med 4.5 månaders valpen som inte är färdig för det ännu uppstår ofta situationer som den yngre valpen inte klarar av. Resultatet av det kan bli en hund som är rädd att leka med andra hundar...

Lägger vi dessutom till att hundarna är olika i storlek därför att de är olika raser så inser vem som helst att det kan bli väldigt tokigt.

Alltså inte genomtänkt det minsta.. All träning med djur.. oavsett om det gäller hundar eller andra djur måste vara genomtänkt från början och träningen skall ha ett syfte.

Jag hade inte gått tillbaka till den typen av kurs som du går.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025