Cera

Trådstartare
Jag och valpen (4,5 månader) var på kurs igår. Jag blev lite förvånad när det första vi blev uppmanade att göra var att släppa lös alla valpar (10 st i åldern 4-7 månader, olika raser och storlekar) på ett icke-inhägnat område dit även bilar kan köra :eek:

Nu gick ju allt bra men jag kan också tycka att det är svårt att tävla om valpens uppmärksamhet när vi skulle träna inkallning och kontakt efter att hundarna släpptes lösa i början. För mig hade det varit mer ok att släppa lös dem efter träningen, för den som ville.

Vi ska träffas idag igen, alltså dagen efter första träffen. Upplägget känns lite oigenomtänkt, men det kanske finns en anledning till att träffas så tätt, vad vet jag ;)

Vad har ni gjort på era valpkurser?
Har hundarna släppts lösa där?
Hur täta träffar har ni haft på era kurser?

Sv: Valpkurs

Jag tränade ett tag i löst sammansatta grupperingar (där vi även kunde träna ganska intensivt, ibland två-tre ggr./vecka) och där släppte vi ofta ihop alla hundar en stund, antingen mitt i ett långt träningspass eller efter ett kortare. Mina bästa träningsstunder har jag haft i dessa grupperingar; min hund hade lättare att fokusera och han hade lätt att varva ner hemma. Han gjorde enorma framsteg. Har även tränat på brukshundklubb där det var strikt hälsningsförbud allitd och där var min hund okoncentrerad och det tog lång tid innan han varvade ner hemma, även om han var trött, han skulle busa runt i stället och jag upplevde honom som frustrerad, även efter att jag vågat mig ifrån tragglandet och börjat lyssna mer på min hund: I de löst sammansatta träningsgrupperna tränade vi samma moment i max. några minuter, inte mer än ca. tio upprepningar, det var viktigt att hunden inte fick tröttna och bli okoncentrerad. På BHK kunde vi stå och traggla "sitt" så länge att vi säkert var uppe i 30-40 upprepningar, och det funkar inte.

Ja, min valp kunde också lugna ner sig snabbt efteråt och verkade inte alls ta skada av att släppas med de andra före träningen, även om jag upplevde att det kanske var lite svårare att få kontakt med henne efter allt bus :D

Jag tror det snarare var jag som hade förväntat mig ett annat upplägg och därför blev lite förvånad. Men förutom att jag tyckte det var dumt att släppa valparna på en väg kan jag väl egentligen inte säga att kursen verkar dålig på något sätt, än så länge åtminstone.

Någon annan som har erfarenheter av valpkurs?

Vad gjorde ni, hur ofta träffades ni, tyckte ni att kursen var bra/dålig och varför?

När vi var med på valpkurs så skulle valparna var kopplad och inte leka under kursen. Om man ville kunde de få leka efter kursen.
Vår kurs var också ganska tätt, ca två, tre träffar i veckan och kursledarna resonerade attt valpkursen var mer för ägarna än för hundarna som var lite för liten att öva in en massa moment. Vi fick prova mm (olika moment)för att kunna öva hemma i lugn och ro. Det var inte meningen att vi skulle göra ett moment och sedan öva på det tills nästa gång. Vi gick igenom en massa och det var bra.

Men hade jag fått valt hade jag gärna haft kurs en gång i veckan istället för flera träffar i veckan.

Att släppa alla lösa skulle väl inte va direkt de första man skulle få göra på våra kurser, dels för de drar upp dem i tempo, de blir mer intresserade av varandra och dels för att jag som "ledare" inte tänker ha ansvar för det eller är person nog att sära på massa valpar omde händer något (visst ägarna är där men jag tycker stort ansvar vilar på ledaren)

Skulle jag dock komma på tanken skulle de vara på ett inhägnat ställe...

Vid våra kurser släpper vi inte ihop några hundar, vi är där för att ha SKIT KUL med husse eller matte, inte för att flamsa runt med polarna :smirk: även om valparna uppskattar det! Då är de bättre att man bestämmer träff med någon annan valp vid ett annat tillfälle..

Men hade jag fått valt hade jag gärna haft kurs en gång i veckan istället för flera träffar i veckan.

Ja, så resonerar jag också. Valpen är fortfarande ganska trött efter gårdagen med allt nytt, så jag hade gärna sett att det åtminstone var en eller ett par dagar emellan.

Att släppa alla lösa skulle väl inte va direkt de första man skulle få göra på våra kurser, dels för de drar upp dem i tempo, de blir mer intresserade av varandra och dels för att jag som "ledare" inte tänker ha ansvar för det eller är person nog att sära på massa valpar omde händer något (visst ägarna är där men jag tycker stort ansvar vilar på ledaren)

Skulle jag dock komma på tanken skulle de vara på ett inhägnat ställe...

Vid våra kurser släpper vi inte ihop några hundar, vi är där för att ha SKIT KUL med husse eller matte, inte för att flamsa runt med polarna :smirk: även om valparna uppskattar det! Då är de bättre att man bestämmer träff med någon annan valp vid ett annat tillfälle..

Jag blev verkligen lite förvånad när vi skulle släppa ihop valparna det första vi gjorde. Ok om det hade varit efteråt men nu kändes det lite så där. Undrar hur ledaren resonerade?

fråga! Säg att du blev lite paff och undrar varför, fast jag tycker h*n borde ha sagt det. Man berättar ju alltid varför man gör olika övningar...

Vad har ni gjort på era valpkurser? Vi gjorde lite allt möjligt, inkallning, positioner/ingångar, kontakt, 'gå fint i koppel', miljöträning med 'hinderbana' (inte agility hinder utan gå på stan/åka T-bana och valpen ska gå under och över diverse små saker:D ), sitta och ligga med belastning osv.

Har hundarna släppts lösa där? Nej aldrig! Till vilken nytta? Jag vill inte heller att min valp ska få hälsa på allt och alla, än mindre under träning! Efteråt kunde dom däremot få hälsa lite-kopplade, när vi mattar och hussar pratade lite skit:p

Hur täta träffar har ni haft på era kurser? En gång i veckan, det räcker gott och väl för en såpass ung hund. Dom ska trots allt hinna smälta in allt nytt innan man ger sig iväg igen, tycker det är väldigt stressande/påfrestande(hittar inte rätt ord..) för en valp att åka på valpkurs några dagar i följd, isynnerlighet när din kurs är så oorganiserad.
Jag hade heller aldrig kopplat loss min valp på det viset och låtit honom leka vind för våg med andra valpar/hundar, han är helt enkelt värd för mycket för att våga riskera något pga sådan skitsak, samt att Jag personligen inte skulle Vilja det.:cool:

Min första rottis tik va vi på valpkurs med. Där släppte dom ihop alla hundarna. Det va det sämsta jag varit med om.. Det resulterade i att hon inte gillade andra hundar sedan.
Jag tycker inte de behöver springa runt o hälsa o busa mm. De ska va kopplade

fråga! Säg att du blev lite paff och undrar varför, fast jag tycker h*n borde ha sagt det. Man berättar ju alltid varför man gör olika övningar...

Jag får nog ta och göra det. Ingen annan än ledaren lär ju veta hur hon resonerade, och det skulle onekligen vara intressant att veta :idea:

Jag funderar allvarligt på att inte gå på kursen idag. Vi bor på landet och jag brukar vanligen åka in till stan några gånger i veckan och miljöträna lite på olika ställen, men inte två dagar efter varandra för jag märker ju hur mycket det blir att smälta för valpen. Gårdagens kurs var en stor dos miljöträning för henne, så jag misstänker att hon mår bäst av att vara hemma idag.

Tack för dina synpunkter i övrigt, ungefär så tänker jag också så det känns bra att veta att man inte är ensam om att resonera så :banana:

Min första rottis tik va vi på valpkurs med. Där släppte dom ihop alla hundarna. Det va det sämsta jag varit med om.. Det resulterade i att hon inte gillade andra hundar sedan.
Jag tycker inte de behöver springa runt o hälsa o busa mm. De ska va kopplade

Jag håller med, ser inte någon anledning till varför det ska vara obligatorisk att släppa lös hundarna innan träning. För mig hade det varit ok att göra det efteråt för den som vill. Att det dessutom sker på ett område som inte är inhägnat, som på min kurs, känns bara dumt.

Vi träffades en dag i veckan under åtta veckor tror jag det var. Hundarna fick busa lösa och vi övade på att kalla in dom emellanåt, vi tränade sitt, ligg, fot och lite konster, övade på att gå lösa förbi en skål med godis utan att hunden gick fram och åt. Körde även en del agility.

På en av de valpkurser jag har varit så släppte man också ihop valparna. Men det var inte för att de skulle "leka av sig" utan snarare att de skulle kunna vara med andra hundar utan att leka. Man gick alltså in och avstyrde leken. I början var det så klart rörigt men efter 10 minuter så var det ingen valp som for runt längre.

Dagen därpå så var det bara några enstaka valpar som började fara runt när man gjorde övningen igen men de lugnade sig snart.

Så där var meningen att de inte skulle leka så att säga. Det låter jättesvamligt när man förklara det så här men det var det alltså inte.

Den valpkursen var på två dagar. Det var inte bara praktiska övningar utan det var en del teori. En kväll var det bara teori utan några valpar. Samanlagt så var kursen på tre tillfällen varav en var teori och de andra två tillfällena var en helg.

Det var väl igentligen inte någon direkt träning för valparna utan det var snarare matte/husse som skulle lära sig hur man gör när man lär sin valp saker och vad som kan vara bra att lära valpen. Av den anledningen så var det ingen paus mellan träningarna då valparna inte skulle hem och träna på läxan.

Däremot så fanns det fortsättningskurser som var en gång i veckan men då skulle valpen vara äldre.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det är ju helt galet att släppa lös hundarna för att leka på hundkurs.

Visst, hunden ska alla gånger tycka att det är superkul med kurs, men den ska ju tycka att det är superkul att gå på kurs med matte/husse, inte med alla andra hundar på kursen.

Om man låter dom leka på kursen skapar man ju en förväntning och ett fokus som är svårt att bräcka.

Jag skulle ha avstått från en sådan "lek" om det händer igen, klivit åt sidan och tränat passivitetsträning medan dom andra hundarna busar.

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker att det är dumt att släppa ihop hundarna på en plats som man ju faktiskt vill ska förknippas med TRÄNING och koncentration. Andra hundar ska struntas i på och utanför plan. Där ska bara matte/husse gälla!

Så nix, jag skulle aldrig låta min hund leka på eller nära klubben på något sätt med någon annan än mig!

Träna passivitet och att hunden ska strunta i hundarna medans de andra leker är mitt förslag.

Gilly

Oj, såg nu att du svarade ungefär som jag:D

Du var snabb på knappen;)

Gilly

Jag förstår hur du menar med övningen, men här var det inte fråga om att på något sätt avstyra lekarna. Kursen ska gå fyra veckor: två dagar i veckan med en veckas paus efter de två första veckorna.

Igår fick vi i hemläxa att lära valparna kommandot "stå" tills nästa dag. Jag vet inte om ledaren har tänkt sig att valparna ska ha lärt sig det eller om det bara var ett moment att börja träna på, hoppas på det sistnämnda :cool:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025