valpkurs eller inte?

Buck

Trådstartare
ja det är den stora frågan, har bara haft förra hunden på valpkurs då hon var väldigt dominant mig mig och väldigt självständig,(jag var 13 år då och "lägst i rang") var inte något som hjälpte oss då dock (hunden blev lydigare med åldern istället och rangordningen blev klar efter lite brottning ;)).

men nu är det hund nr 4 som ska komma, har inga planer på att träna ngt mer ingående mer än att prova lite av varje och ev ta kurser efter behov. men valpkursen ska ju tas direkt om man nu ska göra det tycker jag, för att inte befästa fel signaler i ett halvår och sen ge upp och försöka ta sig tillbaka till noll igen :angel:

tycker att det är mycket antingen eller, antingen så går man valpkurs och alla andra kurser som dyker upp och tränar intensivt.
eller så gör man "inget" och bara har med hunden i vardagen och tar saker som kommer upp när det väl gör det.

Varför inte både gå valpkurs samt det du säger, ha med sig hunden överallt och låta den vara med på allt möjligt? Så tänker jag göra. Jag tror 100% på att hunden från början skall vara med och utsättas för miljöer och situationer som den (mer eller mindre) kommer vara med om senare i livet också. Men valpkurs (och andra kurser) ser jag som att man kan få ytterligare träning och expertråd som man inte har tänkt på eller kan själv.

Jag är synsk. Och i min kristallkula ser jag att du kommer att få svaret "om du tänker att 'rangordning' ska göras upp med 'brottning', gå absolut en valpkurs!"

;):D
Håller med.

@Buck Jag har hund nr 4 nu av en specifik ras, det är hund nr 6 för mig totalt (+ uppväxtens hundar). Jag går ALLTID valpkurs med mina hundar, det är utmärkt social träning och alltid lär man sig något.

Jag är synsk. Och i min kristallkula ser jag att du kommer att få svaret "om du tänker att 'rangordning' ska göras upp med 'brottning', gå absolut en valpkurs!"

;):D
jag var som sagt 12år ;) och det fungerade. dvs inte låta hunden vinna över mig eller köra med mig. söt liten gullig valp blev till stark, stark, dominant och självständig unghund, jag hann inte riktigt med den övergången(man vill ju att valpar ska vara små söta valpar längre än vad de är ;)) vilket gjorde att hunden inte lyssnade på mig för 5 öre, att gång på gång visa att jag står "högre", dra gränser för vad som är ok och handgripligen brotta ner/ ta ner hunden när leken gick överstyr fungerade många gånger bättre än att ha strypkoppel och munkorg vilket valp tränaren tyckte var ok ;). hade aldrig problem med ngt sånt resten av hennes 13åriga liv.
rottis/schäfer korsning.

jag var som sagt 12år ;) och det fungerade. dvs inte låta hunden vinna över mig eller köra med mig. söt liten gullig valp blev till stark, stark, dominant och självständig unghund, jag hann inte riktigt med den övergången(man vill ju att valpar ska vara små söta valpar längre än vad de är ;)) vilket gjorde att hunden inte lyssnade på mig för 5 öre, att gång på gång visa att jag står "högre", dra gränser för vad som är ok och handgripligen brotta ner/ ta ner hunden när leken gick överstyr fungerade många gånger bättre än att ha strypkoppel och munkorg vilket valp tränaren tyckte var ok ;). hade aldrig problem med ngt sånt resten av hennes 13åriga liv.
rottis/schäfer korsning.

Det är nog mer hur du pratar om ledarskap, dominans och så vidare som skapar lite funderingar.

Håller med.

@Buck Jag har hund nr 4 nu av en specifik ras, det är hund nr 6 för mig totalt (+ uppväxtens hundar). Jag går ALLTID valpkurs med mina hundar, det är utmärkt social träning och alltid lär man sig något.

ja social träning är ju bra, även om valpen kommer få det automatiskt då vi rör oss bland mycket hundar och folk.

grund träna kommer ju ju göra hemma i vilket fall som helst, och kurser för sök och lydnad kommer vi att vara med på. men är att gå en gång i veckan i 5 veckor i större grupp som jag inte är så säker kan ge så mycket mer än att träna själv.

Det är nog mer hur du pratar om ledarskap, dominans och så vidare som skapar lite funderingar.

inte så bra på att formulera mig kanske ;). är inte så berest i hundvärldens termer eller "skolor" heller. var i alla fall negativ förstärkning, dvs, ex kunden lekte med kampleksak, bet i handen och vägrade släppa, la ner hunden på sidan och höll ner tills den släppte och den gav eftergift sen var allt bra igen. sen körde vi mycket med positiv förstärkning också men det var en väldigt dominant hund och jag var tidigare van vid trygg äldre hund. dvs jag gjorde det som fungerade för oss.
vad som fungerar är ju dock individuellt från person till person och hund såklart.
valpen som kommer nu är en helt ny individ och man får ju ta det ifrån det.

inte så bra på att formulera mig kanske ;). är inte så berest i hundvärldens termer eller "skolor" heller. var i alla fall negativ förstärkning, dvs, ex kunden lekte med kampleksak, bet i handen och vägrade släppa, la ner hunden på sidan och höll ner tills den släppte och den gav eftergift sen var allt bra igen. sen körde vi mycket med positiv förstärkning också men det var en väldigt dominant hund och jag var tidigare van vid trygg äldre hund. dvs jag gjorde det som fungerade för oss.
vad som fungerar är ju dock individuellt från person till person och hund såklart.
valpen som kommer nu är en helt ny individ och man får ju ta det ifrån det.

Trycka ner hundar är inte något som är acceptabelt att göra.

Jag tror att du bör läsa på lite om hundspråk och hundträning och att du absolut bör gå på valpkurser.

Tycker en valpkurs låter bra.
Har själv anmält mig och Calibra till en trots att jag gått flera, haft brukshund innan, vi har en flock och tränar både hemma och miljötränar ute.
Jag tycker valpkurser både är roliga och lärorika. Alltid nått nytt som "kommit" sen sist och något gamalt som blivit förlegat :)

ja social träning är ju bra, även om valpen kommer få det automatiskt då vi rör oss bland mycket hundar och folk.

grund träna kommer ju ju göra hemma i vilket fall som helst, och kurser för sök och lydnad kommer vi att vara med på. men är att gå en gång i veckan i 5 veckor i större grupp som jag inte är så säker kan ge så mycket mer än att träna själv.
Du gör ju självklart det som passar dig bäst, men tänk på att om du tänkte gå bruks och lydnadskurser på brukshundklubb kan det vara svårt att komma med om man inte gått där sedan start. Många klubbar har förturssystem där tidigare kursare har förtur.

För att plocka upp det du skrev om rangordning kan jag tipsa om att googla Per Jensen så borde du få upp en hel del i ämnet:)

Lägga ner en hund är inte ok och inget hundar gör naturligt mot varandra som många hävdar.
Om hundar blir osams och slåss så står de och slåss....de lägger inte ner varandra.
Däremot så lägger sig en hund frivilligt. Att tvinga ner en hund i en position som den inte valt frivilligt kan lätt uppfattas som en hotfull situation av hunden och då kan den gå till försvar.
Att lägga ner en hund i uppfostringssyfte är ett utmärkt sätt att sabba förtroendet mellan hund och förare med en hotfull handling.
Att däremot träna sin hund i att ligga ner för klo och pälsvård mm är en annan sak. Det gör man förhoppningsvis via belöning.

Lägga ner en hund är inte ok och inget hundar gör naturligt mot varandra som många hävdar.
Om hundar blir osams och slåss så står de och slåss....de lägger inte ner varandra.
Däremot så lägger sig en hund frivilligt. Att tvinga ner en hund i en position som den inte valt frivilligt kan lätt uppfattas som en hotfull situation av hunden och då kan den gå till försvar.
Att lägga ner en hund i uppfostringssyfte är ett utmärkt sätt att sabba förtroendet mellan hund och förare med en hotfull handling.
Att däremot träna sin hund i att ligga ner för klo och pälsvård mm är en annan sak. Det gör man förhoppningsvis via belöning.

:bow: Tack.

ja det är det, dock så var negativ förstärkning, så som att lägga ner hunden tills den släppte min hand typ det enda som jag kunde göra ;). positiv förstärkning gjordes vid allt annat som skulle befästas, som sitt, fot, klovård och annat. men när man har handen i kläm eller hunden hade fast i ens kläder och drog omkull en så var det inte fullt så mycket annat jag kunde göra. munkorg och att rycka i strypkoppel ser jag som mycket värre och inte lika effektivt.

likadant som om en häst går över mig och inte lyssnar på annat så är jag inte rädd för att slå den i skallen med handflatan så att den backar av och tänker till.

är aldrig bra att ha negativ förstärkning som en lösning på allt men fungerar inte en sak så försöker man med ett annan.

ja det är det, dock så var negativ förstärkning, så som att lägga ner hunden tills den släppte min hand typ det enda som jag kunde göra ;). positiv förstärkning gjordes vid allt annat som skulle befästas, som sitt, fot, klovård och annat. men när man har handen i kläm eller hunden hade fast i ens kläder och drog omkull en så var det inte fullt så mycket annat jag kunde göra. munkorg och att rycka i strypkoppel ser jag som mycket värre och inte lika effektivt.

likadant som om en häst går över mig och inte lyssnar på annat så är jag inte rädd för att slå den i skallen med handflatan så att den backar av och tänker till.

är aldrig bra att ha negativ förstärkning som en lösning på allt men fungerar inte en sak så försöker man med ett annan.

Fast nej. Det är inte acceptabelt.

men när man har handen i kläm eller hunden hade fast i ens kläder och drog omkull en så var det inte fullt så mycket annat jag kunde göra. munkorg och att rycka i strypkoppel ser jag som mycket värre och inte lika effektivt.

Jag tror du kommer tycka att det är mycket intressant och lärorikt på en valpkurs, med en bra instruktör kommer du få många fler verktyg att hantera saker som händer, och nya glasögon att se beteenden genom.

/Migo
Som trots massor av hundar bara gått en enda valpkurshelg, då med en kollovalp. Så borde vara tyst :angel:

Min tanke när jag läser dina inlägg är att det är länge sedan du va på den där första kursen om det passerat 2 hundar där imellan också. Ha du varit på valpkurs med dem?

Annars är min spontana reaktion att det har hänt väldigt mycket inom hundträning och vad instruktörer anser att man ska respektive inte ska lära ut till sina kursdeltagare bara de senaste åren.

Jag sjäv tränar främst svenskskydd och hanterar då hundar med extremt mycket drifter som kan leda till både det ena och andra ovälkomma beteenden om de hanteras fel. Jag är absolut inte den som enbart använder de mjukaste metoderna men idag finns det massor av "nya" träningsmetoder att ta till som är väldigt effektiv utan att använda våld oavsett vilka drifter vi hanskas med.

Så hade jag varit du hade jag absolut givit valpkurs en chans och hoppas på att du får massor av inspration och nya synvinklar.
Sedan ska du ju inte ha med hunden på ny och spännande platser mindre för det! Snarare tvärtom, se till att utmana dig och hunden mellan kurstillfällena så ni får använda era nyfunna kunskaper och fortfarande har möjligheten att ställa frågor vid nästa kurstillfälle.

Mitt sista råd är, va ärlig med din instruktör. Om instruktören föreslår att du ska använda dig av en metod eller hjälpmedel som du inte känner passar er som ekipage så säg det direkt till instruktören. Denna har säkert flera olika lösningar att ta till för de olika situationer som kan uppstå.

Lycka till med din nya familjemedlem:)

Svårt att säga, jag går aldrig valpkurser eller vardagskurser, mina hundar träffar mycket hundar och utsätts för det sociala och olika miljöer ändå, och vardagslydnad tränar jag själv redan från början.
Däremot går vi gärna kurser och helgkurser i det vi tränar :)
Men en kurs extra är bättre än en kurs för lite tycker jag:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka