Sv: Valpkull

Nu går jag mest på känslan. Därefter synar jag hur deras vinklar både bak och fram ser ut just nu, formen på huvudet och deras benstomme. Jag vill ha hundar med grov benstomme, eftersom det är den typen jag föder upp (Peggy, tik, 45 cm hög = 29 kg ;)). Även färg/teckningar tittar jag på redan nu, då vissa färger inte är önskvärda inom rasen - inför utställning/avel. Exempelvis ska dom inte ha mer än 80% vitt helst, och då finns där en tik som går bort. Här i Sverige brukar det sällan ens märkas om en hund är seal-färgad, vilket det gör utomlands på tävlingar, så den behöver jag inte tänka på nu dock.

Men ja, mest av allt såhär långt är det grova generaliseringar av benstomme + huvud. Förbröst, överlinje, halslinje etc går inte att se öht än. Känslan är än så länge viktigast! När dom blir fram emot 4-5 v kan jag bedöma deras vinklar ordentligt, och då har dom även sin överlinje tillräckligt klar för bedömning. Då ser man också om benstomme fortsätter i rätt utveckling eller ej, samt hur dom rör sig och är i temperamentet.

Det är extremt svårt att försöka hitta en känsla för någon av pojkarna! Dom är i princip kopior i form av storlek, benstomme, huvudform och allt annat.. Den ena har en väldigt rolig färg (svart/vit pied) och den andra är snyggt designad i en ren svart/vit teckning. Tjejerna har mer skillnader mellan sig, även om en del står ut som mindre/större, sämre färg, mindre huvud och lite sådant.

Nu är dom här :love:
Sex stycken blev det 4 hanar och 2 tikar.
Egentligen var som 7 st men en hane dog en stund efter födseln tyvärr... :cry:
Men dom andra 6 mår bra och Maya är en underbar mamma!!!
Det var en lång och långdragen förlossning som slutade på djursjukhuset.
Dom två sista valparna plockades ut med kejsarsnitt.
Men huvudsaken att allt gick bra för Maya och hennes 6 små liv.
Dom är såå fina :love::love:
Valparna2.jpg

Valpar7.jpg

Menade inget illa jag heller! Missförstod dig kanske. Mkt blod blev det ,droppade ur tiken och sen var det från moderkakor och slemmet osv....
Alla mår prima och jag har en vän som är vet och hon tyckte allt var normalt!
Självklart ska jag lägga ut bilder(behöver lite hjälp bara från maken som får göra det imorgon). Dom är självklart gudomliga som alla sm valpar är. Hoppas på att hitta bra familjer till dom nu,vi behåller en själva och förhoppningsvis kan hanens ägare ta en oxå!
hur går det för er andra?

Här blev det ju också blodigt och jobbigt för Maya...
Men så är det väl... Olika från tik till tik som hos oss människor..
Här har dom kommit också som sagt :love::love:
Vi behåller en själva och har flera intresserade redan.
Men alla ska ha gott hem hellre får det ta lite tid.
Stort grattis till dina små :laugh:

Ska bli så skoj att få följa dina valpar Millan

Själv har min långhårstax gått 5 veckor nu till helgen och våran sheltie gått 4 veckor, men henne vet jag inte ännu om det blir ngt hos, syns inget ännu. Men taxens mage ökar i omfång. :)

Hej... Åh vad underbart att dina tjejer också väntar smått :love:

Nu har jag styckat ut, kapat och paketerat 105 ( :eek: ) små köttben till kommande bebisar + att vi på måndag ska mala ytterligare en laddning hundmat.
Brukar ge dräktiga och mjölkande tikar extratillskott i form av malet kött, lever, njure och ister/talg.

Har redan 25 kg sådant gojs i frysen och mer lär det bli :D

Väntar oxå valpar, denna gången en konstig blandning som ja får skylla på min bror. De var han som övertyga mej till detta. Är min lilla york som ska ha valpar denna gång med en dvärg pinscher, blir riktigt spännande att se hur dessa små liv kommer se ut. Hoppas dem blir charmiga;)
Min vovve har innan haft 2 kullar så detta såg ja som hennes sist. Hon har de andra gångerna haft med en york hane o deras valpar har blivit så otroligt söta. En av dem träffar jag ofta då han bor granne med mina föräldrar, han väger ynka 1,6 kg=)
Är dryga två veckor kvar nu, väntar med spänning!

Även om jag varit rätt så säker ett tag nu så har vi idag gjort UL, det var en drös valpar därinne... Så än kan han, Gnists gamle gentlemann Rix:banana:
längtar som tusan efter de här valparna.. halva tiden kvar:)

En sån natt man haft. Båda tikarna startar samtidigt (nästan) att valpa. Var parade med 4 dgr emellan men då går den ena över och den går igång en dag för tidigt. Sprungit mellan då båda valprummen som en jojo. Resultaten blev: Grand basset Griffon Vendéen - 10 valpar, 4 hanar och 6 tikar. Fick en kull för 1,5 år sedan med också 10 valpar. Verkar vara hennes standard :D

Andra kullen Golden retriever, börjar bra 8 valpar, men sedan kommer dödfödda på en lång rad. Totalt 5 dödfödda och sedan dör även en av den levandefödda. Vill inte ta spenen utan tynar bort. Såg annars livskraftig och rejäl ut, som de andra. Men, men av 13 (!) födda blev det ändå 7 kvar och det räcker mer än väl. Då alla dödfödda kom efter varann bör dom legat i samma "horn" i livmodern och något har förmodligen hänt här. Dom var grönkladdiga och även moderkakorna var grönfärgade. Dom 7 levande mår bra iallafall och vi hoppas att dom fortsätter så. Livliga och pratiga allihop. 4 hanar och 3 tikar i goldenkullen. :bump:

Grattis till hela gänget :bump:

Tur det gick bra och som du säger är det troligt att de döda legat i samma horn. Man kan ju anta att först en har dött och bakterierna från den förruttnelsen har förmodligen förts över till de övriga.

Tråkigt när sådant händer, men nu hoppas vi de övriga växer och frodas och att tiken inte får något klater av det hela :laugh:

Tillägg; VART ÄR ALLA VALPBILDER I TRÅDEN????

Massa valpar som blivit födda men nästan inga bilder = skandal tycker jag :D

Här blev det ju också blodigt och jobbigt för Maya...
Men så är det väl... Olika från tik till tik som hos oss människor..
Här har dom kommit också som sagt :love::love:
Vi behåller en själva och har flera intresserade redan.
Men alla ska ha gott hem hellre får det ta lite tid.
Stort grattis till dina små :laugh:

Ett stort grattis till dina fina små!!!
Ja, visst är det olika!
Har tyvärr inte lagt ut bild ännu på mina,men dom liknar dina men är svarta med vita teckningar...
Ska oxå behålla en av tikarna,men har inte bestämt vem ännu!
Har två tingade så det känns bra!

Tillägg; VART ÄR ALLA VALPBILDER I TRÅDEN????

Massa valpar som blivit födda men nästan inga bilder = skandal tycker jag :D

Precis :cool:

Här höll de på och parade sig som kaniner i dagarna fem!!! En gång när jag var ute på rastning, vände ryggen åt de och plockade upp en bajshög, sen satt de ihop när jag vände på mig..... Tur det var vettigt väder iaf :angel:

Så det är ju några dagar att välja på som trolig valpdag.....

Grattis Prillan :banana::banana: Gammelmannen :love:

En sån natt man haft. Båda tikarna startar samtidigt (nästan) att valpa. Var parade med 4 dgr emellan men då går den ena över och den går igång en dag för tidigt. Sprungit mellan då båda valprummen som en jojo. Resultaten blev: Grand basset Griffon Vendéen - 10 valpar, 4 hanar och 6 tikar. Fick en kull för 1,5 år sedan med också 10 valpar. Verkar vara hennes standard :D

Andra kullen Golden retriever, börjar bra 8 valpar, men sedan kommer dödfödda på en lång rad. Totalt 5 dödfödda och sedan dör även en av den levandefödda. Vill inte ta spenen utan tynar bort. Såg annars livskraftig och rejäl ut, som de andra. Men, men av 13 (!) födda blev det ändå 7 kvar och det räcker mer än väl. Då alla dödfödda kom efter varann bör dom legat i samma "horn" i livmodern och något har förmodligen hänt här. Dom var grönkladdiga och även moderkakorna var grönfärgade. Dom 7 levande mår bra iallafall och vi hoppas att dom fortsätter så. Livliga och pratiga allihop. 4 hanar och 3 tikar i goldenkullen. :bump:

Grattis till alla friska valpar :laugh:
Hoppas att det fortsätter gå bra med dom små :love:

Här kommer bilder på våra små :love: Dom fyller 1 vecka idag dom små grynen.
Dom växer för varje dag som går och är helt underbara.
Verkar som om 5 är tingade nu (om dom som kommer 8 november gillar sin valp) om man räknar med min som jag ska ha kvar :love: Och självklart ska jag träffa alla innan (utom hon i USA som mina vänner känner och kan garantera ger gott hem) så att jag känner att valpisarna får bra hem!!
Men skulle gärna behålla en av varje kön :angel: Men det räcker nog bra med en..... Här kommer bilder!!

Sedan vill jag se bilder av er andra också

Valparna1v.jpg

Valparna11.jpg

valparna9.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 084
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: dobbis
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka