Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bazzochic

min mamma och hennes sambo har skaffat en liten valp , de har haft honom i 2 veckor nu och snart ska de på semester och jag och min sambo ska passa valpen och mammas andra hund en vecka...
Nu till frågorna... har hört att man absolut inte ska gå långa promenader med valpar?! Varför?..dum fråga kanske men vill ju ändå veta.
Kan man ta med valpen när man åker till stranden och badar med den vuxna hunden, är det farligt för valpen då att bada?
Så ja de var mina frågor.
Jag är inte helt ovetande vad man ska göra med valpar, uppfostran och så men vill ha lite fakta osv om ni förstår :D
tack på förhand :bow: /Jannike

Sv: Valpfråga

En valp orkar oftast inte några längre promenader. Vissa raser, oftast de lite större, ska man ta det lungt med promenaderna för valparnas ben och leder. Där ingår det också att ta det lungt med vilda lekar. När vi köpte våran labbe så sa uppfödaren att vi skulle ta det lungt för annars fanns det risk för att man förstörde höft och armbågsleder. Vet ej om det stämmer men skulle aldrig testa för att se.

nej precis givetvis gör inte vi det heller...han är en blandras mellan Dobermann-schäfer-labrador och schäfern kan ju iaf ha dåliga höfter det vet man ju aldrig...någon som har svar på strandfrågan?

Det är inte farligt för valpen att bada men det är inte säkert att den kan simma... Så ni får nog passa den i sådana fall. Vissa hundar förstår inte alls hur det ska gå till att simma, kompisens boxertik gick rakt ut tills hon stod med huvudet under vattnet och vi lyfte upp henne... Sen gick hon bara i med tassarna efter det, medans våran springer spaniel när han var valp simmade ganska så omgående...

Varför skaffar man sig en ny liten valp TVÅ VECKOR INNAN MAN SKA PÅ SEMESTER??? :cry:

Folk borde verkligen tänka efter före lite mera!!! :mad:

ancan skrev:
Varför skaffar man sig en ny liten valp TVÅ VECKOR INNAN MAN SKA PÅ SEMESTER??? :cry:

Folk borde verkligen tänka efter före lite mera!!! :mad:

Eller hur! Man skaffar ju oftast valp när man har semester och då menas det att man ska vara hemma med valpen och uppfostra den eller ta med den på semestern dit man åker. Tycker det är oansvarligt att lämna bort en sån liten valp när man precis fått hem den. Så är det att ha hund, man kan inte åka iväg utan hunden. Tycker man att resa och åka iväg utan hund på semestern är prioritering nr 1 så ska man inte ens skaffa hund! Folk kan inte bara ta för givet att alla andra ska ställa upp bara för att man själv inte vill ta med sig hunden på semestern. Då ska man inte ha hund tycker jag! Eller så väntar man att skaffa hund till en mer läglig tidpunkt då man skall vara hemma eller kan ta med sig hunden! Bara min åsikt!

Senast ändrad av en moderator:

NU är det såhär att både min mamma och hennes sambo är SJUKPENSIONÄRER och då är man hemma alltid, det är inte valpmord om man sedan är borta knappt en vecka på semester, jag sa att de hade haft valpen i 2 VECKOR nu och skulle iväg antingen om ytterligare 2 veckor eller om en månad och två veckor, jag vet att denna valpen inte DÖR ;) så var inte så himla dramatiska, har valpvana-hundvana osv ingen fara, både mamma och jag har samma inlärningsteknik till valpen så han lär ju inte bli förvirrad. Har träffat honom ett antal gånger redan och han lyssnar jätte fint förstår inte varför ni blev så dramatiska precis som om det handlade om djurplågeri..... :confused:
Så om de är hemma 51 veckor av årets 52 så tycker inte jag att den skulle ta en så stor skada, sen så ska den ju inte lämnas bort utan vi kommer dit och passar den 24/7 alltså där vi går där går de, han är ju inte ensam heller han är ju med den äldre tikhunden.
Tycker det var ett tramsigt inlägg :smirk:

bazzochic skrev:
NU är det såhär att både min mamma och hennes sambo är SJUKPENSIONÄRER och då är man hemma alltid, det är inte valpmord om man sedan är borta knappt en vecka på semester, jag sa att de hade haft valpen i 2 VECKOR nu och skulle iväg antingen om ytterligare 2 veckor eller om en månad och två veckor, jag vet att denna valpen inte DÖR ;) så var inte så himla dramatiska, har valpvana-hundvana osv ingen fara, både mamma och jag har samma inlärningsteknik till valpen så han lär ju inte bli förvirrad. Har träffat honom ett antal gånger redan och han lyssnar jätte fint förstår inte varför ni blev så dramatiska precis som om det handlade om djurplågeri..... :confused:
Så om de är hemma 51 veckor av årets 52 så tycker inte jag att den skulle ta en så stor skada, sen så ska den ju inte lämnas bort utan vi kommer dit och passar den 24/7 alltså där vi går där går de, han är ju inte ensam heller han är ju med den äldre tikhunden.
Tycker det var ett tramsigt inlägg :smirk:

Hade du skrivit att de var sjukpensionärer hade kanske ingen reagerat från början. Så tänk efter innan du skriver då så slipper folk bli fundersamma hur man kan åka iväg på semester direkt när man skaffat hundvalp!

Ledsen om jag trampade på en öm tå, som fick dej att gå igång så...
Men jag tycker ändå att man inte ger valpen en fair chans att "bo in sig" i sitt nya hem om man lämnar bort den "direkt" - jag tycker inte att det är rätt! Det är ändå en stor förändring i en valps liv att flytta från syskon och mamma, den behöver lugn och ro, lära sig nya rutiner mm, och detta får den inte på tvåveckor!!!

Jag skulle, som hunduppfödare ALDRIG sälja till ett hem, om dom berättade att den skulle lämnas bort efter två veckor!!!

Om de är sjukpensionärer kan de ju lägga sin semster när som helst och borde inte behöva åka när valpen är liten!

Sen så är det väl inte så farligt, men det är ju helt klart en sak man reagerar över.
Att ngn vill åka från sin valp en hel vecka! (själv vill man ju knappt åka ifrån sin vuxna hund en vecka, och då händer det ju ändå mycket mindre på en vecka i en vuxen "färdig" hunds liv!)

Tack för att fler förstår situationen. Det är ju en blandras och då är oftast "uppfödaren" inte lika noga om vart valpen hamnar eller hur man jobbar och hur mycket tid man har osv.

men valpen skulle ju inte LÄMNAS bort, utan dottern skall ju bo HOS valpen..jag tycketr heller inte att det är nåt att skrika om...
å Farnen...det där om blandrasen kan du väl bara stryka va :mad:

martha skrev:
men valpen skulle ju inte LÄMNAS bort, utan dottern skall ju bo HOS valpen..jag tycketr heller inte att det är nåt att skrika om...
å Farnen...det där om blandrasen kan du väl bara stryka va :mad:

Nej tyvärr kan jag inte stryka det om blandraser för det är så i de flesta fall. Jag vet inte någon som har blandras som har erfarenhet av att "uppfödaren" frågar hur man bor, vad man gör på dagharna och hur mycket tid man har åt hunden som en riktig uppfödare gör. De vill oftast bara tjäna pengar på blandraserna,,om de var seriösa skulle de vava riktiga kennlar som födde upp en viss ras och inte förstöra hundraser som redan finns genom att korsa dem så i värsta fall både kropp och psyke kan bli fel. Se på vår gamla blandras.,.han blev 7 månader och fick avlivas pga av jättegrova höftfel. Ska aldrig mer köpa blandras. Förstöra raser på det viset bara för att tjäna pengar..tyvärr men det är min åsikt.

men lägg ner.....min ena blandis fyller 14 år i augusti och det är en schäfer blandning...tycker du det är bättre att vara seriös och avla fram hundar som knappt kan andas eller gå??? ( om man drar till ytterligheter)

martha skrev:
men lägg ner.....min ena blandis fyller 14 år i augusti och det är en schäfer blandning...tycker du det är bättre att vara seriös och avla fram hundar som knappt kan andas eller gå??? ( om man drar till ytterligheter)

vilken hund kan inte andas eller gå?? Jag säger bara vad jag tycker..sen vad du tycker ja det är ju din sak. jag tycker det är fel att ta fram blandraser när vi har så många olika vackra renraser redan ju

martha skrev:
golden har väl inga rasrelaterade problem :angel:

Många hundraser har ju rasrelaterade problem men eftersom de i de flesta fall registreras i SKK och man gör röntgen och syntest osv så kan man ju ta bort dessa problem som kan finnas men det kan man ju inte med blandisar eller hur! De bara fortsätter att avlas på och ingen vet hur mycket man förstör. Tråkigt!

bla pekingnese och engelsk bulldog....jag kan räkna upp säkert 30 renrasiga hundar som är avlade med rena defekter....

i de flesta fall säger du....men dom som skiter i vad dom avlar på men ädå avlar renrasigt då??

Jag tycker det är tråkigt med blandrasuppfödare som gör det endast för pengarnas skull och med raser som inte passar ihop....jag tycker det är tråkigt med renrasuppfödare som avlar på djur som omöjligt kan föda fram sina valpar utan kejsarsnitt..men att dra alla blandraser över en kam tycker jag är tragiskt...varför skulle alla vara oseriösa?? vad förstör man?? menar du att alla blandraser för det dåligt och alla renraser får det bra?

vart tror du din hund fått den "vita" färgen ifrån?? Golden retriver heter rasen för att dom från början var riktigt guldfärgade...stora o kraftiga....nu ser dom mest ut som spolmaskar....

martha skrev:
vart tror du din hund fått den "vita" färgen ifrån?? Golden retriver heter rasen för att dom från början var riktigt guldfärgade...stora o kraftiga....nu ser dom mest ut som spolmaskar....

Min Farin är inte vit..Vit färg på päls är inte tillåtet hos en golden. Den är cremefärgad och guldfärgad!!! Dessutom är han stor och kraftig. Större än många goldens! Tycker det är barnsligt av dig att racka ner på just den ras som jag har. Jag säger inte vad jag tycker om t ex shäfer korsningar eller hur. Ofta de som avlar renrasigt på det sättet som du beskriver är inte seriösa...ofta har dess hundar ingen stamtavla och sånt ska man inte lita på. Jag säger bara min åsikt om att det redan finns så många vackra hundraser så varför förstöra och korsa dem. Ja sa inte att ALLA är oseriösa. Jag sa att om de var mer seriösa kunde de föda upp renraser istället. Ett tydligt tecken på att dessa sk "uppfödare" bara vill tjäna pengar på valparna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka