Valpen trotsar

Sv: Valpen trotsar

Att han niger när du tycker han ska fatta att det är allvar, är en invit till lek som du redan fått höra. Men han kan också förstå att det är allvar, men eftersom du är arg försöker han leka istället, för att han tycker situationen är obehaglig. Han försöker få dig att leka, istället för vara arg...Hm, svårt att förklara hur jag menar.
Och jag tror absolut inte på det där att ryta åt en valp på 4 månader att den ska vara tyst, eller ta den i nackskinnet. Den vet ju inte vad tyst är. Hur ska den då kunna göra något som den inte vet om.
Du har fått bra svar av lady, jag hade som hon skrev, slängt ut några godisar, ge ett ben/leksak eller som hon skrev, lära honom lägg dig i korgen lugnt och sansat. Jag hade avlett honom för att sluta skälla.

Men felet många gör är att de blir arga, och då blir hunden ännu mer kontaktsökande och en del tror hunden inte fattar något. Det den inte fattar är varför vi blir arga, när den inte vet vad den ska göra.

Sen förstår jag inte varför man måste vara strängare mot en valp bara för det är en stor ras. Hundar fungerar på lika sätt, oavsett om det är en pudel eller varghund (sen har de ju sina egenskaper, men men...)
Jag skulle slutat direkt med att hålla på och ta tag i honom. Ni kommer bara få en hund som inte ni lär få tag i, för den vet att den kan få nyp i nacken.
Det ska vara roligt att lyda sin matte/husse.

Och en sak, en hund trotsar aldrig. De fungerar inte så.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen trotsar

Jag har hört båda argumenten, att man "ska" och "inte ska" lära dem saker med tassarna för att få bort beteéendet. Men på min hund har det fungerat jättebra ATT lära henne goddag och vinka. Sedan jag började med det har hon inte använt tassarna till "dumheter" en enda gång vad jag kan minnas! :)
 
Sv: Valpen trotsar

Det där tror jag inte ett dugg på det där med att inte hundar trotsar.
Det är väldigt individuellt från hund till hund men de söker ju alla sin plats i flocken. En hund som vill stiga i rang testar gränser för att se vem som bestämmer.

Har man fasta regler och är konsekvent känner sig hunden trygg. Det är mycket jobbigare för en hund att inte veta vilken rang han har än att vara trygg i att om jag göra som matte o husse säger så får jag det bra.
Jag tror mer på beröm än bestraffa men dock på tydliga gränser.

Dessutom säger det sig själv att en bjässe på 70 kg kan bli jobbigare att ha i knät och som hoppar på en om man inte sätter de gränserna från början...
 
Sv: Valpen trotsar

Fast jag vet massor av hundar som inte har trotsat, det där beror helt på var man har sitt ledarskap och hur relationen ser ut mellan hund och människa. Sen står jag fortfarande fast vid att man är illa ute om hunden "trotsar" vid redan 5 månaders ålder, hur ska det då bli när den är könsmogen?

//E
 
Sv: Valpen trotsar

Jo fast du sa att inga hundar trotsar och att det inte ligger i deras natur....
Det är lite väl drastiskt att säga att jag är illa ute när jag har en hund som i övrigt är väldigt go och tillmötesgående...
Kanske förstår jag bara inte vad han vill? Det är det jag vill ta reda på....
 
Sv: Valpen trotsar

Det är det jag menar, han trotsar inte, han vill vara kommunicera med dig och ni förstår varandra inte riktigt än.

Jag ville bara ha sagt att OM han hade trotsat redan nu, så ung, så kan man ju fråga sig hur han beter sig sen när han är könsmogen, förstår du mitt resonemang? Han kanske provar lite och ser hur du ser på saker och ting, men som du säger så gör han nog som du säger i de flesta lägen.

Han är ju bara bebis...

Hur har det gått? Har han slutat skälla?

//E
 
Sv: Valpen trotsar

Nej!Och jag är gråtfärdig.... Självförtroendet är på botten och jag känner mig som världens sämsta hundägare...
Han blir bara värre för var dag.
Jag har nu lärt honom att hälsa med tassen och att "sitta kvar" nu de senaste dagarna (tips härifrån) och varit ute på en grusplan de två senaste dagarna och övat lydnad.... men han har fortfarande ingen respekt för mig när jag säger nej...

Jag försöker att vara glad och rolig och berömmande och det funkar jättebra när jag vill att han ska göra något....
Men när jag vill att han ska tex sluta bita i kopplet så bara tittar han på mig och skäller och niger och vill leka.... fortfarande med kopplet i munnen...

Jag har försökt avleda honom genom att göra några övnnigar men han tröttnar snabbt och börjar skälla.
Där står jag och ser dum ut medans valpen skäller ut mig och har inte en susning om vad jag ska göra.
Tar jag honom i örat och tittar honom i ögonen försöker han komma åt min hand med munnen.

När min sambo säger till honom på skarpen så "ber han om ursäkt" genom att slicka sig runt munnen och vilja bli klappad. Mig bara skiter han i.
Det konstiga är att han lyder mig bäst på inkallning och sådana saker....

Jag har läst brukshundsklubbens bok om lydnad och försökt allt...

Jag berömmer med godis ganska mycket... Är det fel? Han söker alltid kontakt med mina ögon när jag vill att han ska göra något...
 
Sv: Valpen trotsar

Lugn och fin nu.

Det verkar som din valp, och det är ju faktiskt bara en valp, får tvåhundra "in-puts" per dag.
Du vill så himla mycket, du övar, du är glad, du är arg, husse är glad, husse är arg.
Du är absulut inte en dålig matte, var jag dig så skulle jag försöka lugna ner situationen något.

Om vi tar skällandet inomhus så skulle jag absolut placera hunden på sin plats, där ska den kunna slappna av och hålla klaffen. Den ska ner i varv. Naturligtvis under förutsättning att den är rastad och matad och bla bla, ja du vet. Och platsliggningen gör du utan att varva upp, går hunden ur sin korg femton gånger så går du tillbaka med den sexton.

Och jag känner lite samma sak när du beskriver dina träningsstunder, kom ner lite i varv. Gå bara ut och gå en sväng, och när valpen börjar hänga i kopplet, fiska in hunden, lirka ut kopplet ur munnen, men ett bestämt "Nej". Försök att verkligen vara tydlig och lågmäld.
Med största sannorlikhet: repetera.

Jag använder aldrig godis, och tycker att det är i allra högsta grad en smaksak. Däremot löper du en risk att hunden blir "godislydig", den lyder godiset, inte dig. Sen finns det naturligvis de som tycker att godis är bästa förutsättning, så du gör precis som du vill.
 
Sv: Valpen trotsar

Nej de trotsar inte. De har olika könsmognader mm, är vissa som kallar det trotsning, fast det är det naturligaste för en hund att komma in i dessa perioder.

Du skrev själv att en hund som vill stiga i rang testar sina gränser, ja, men det är inte att trotsa. Det är så, en hund som vill komma högre i rang trotsar inte, de gör allt för komma i högre rang, men det är ju naturligt och inte trots.
Och känner en hund att den kan stiga i rang, då har man inte varit tydlig nog och visa den sin plats i flocken.
 
Sv: Valpen trotsar

Ja men då kallar vi bara samma sak olika...

Hur som helst så tycker jag inte det är önskvärt beteende vad det än kallas. Frågan är vad jag ska göra åt det. Uppenberligen gör jag något fel...
 
Sv: Valpen trotsar

Tack Blandrastik!!

Det du säger låter verkligen vettigt! Nu mår jag lite bättre.
Ska tänka på vad du säger och ta det lite lugnare...
 
Sv: Valpen trotsar

lady_vip skrev:
Skillnaden är att du tvingar honom att lägga sig, eftersom du tar i honom och lägger honom. En annan hund visar tecken som gör att valpen tycker det är bäst att han visar sig underlägsen, därför lägger han sig. Om detta ska funka för att trycka ner hunden så ska den lägga sig självmant, inte genom att du brottar ner den.


Jag tror inte alls att du är dålig hundägare, tvärtom, du är ansvarsfull som vill ha hjälp. Och jag tror inte alls att ni har en dålig relation, men jag tror att den kan bli bättre och det är nu du har chans att göra de superbra. Jag menar bara att ledarskap inte handlar om att bestämma och sätta gränser. Ett bra ledarskap innehåller så mycket mer och de bästa ledarskapen är där hunden ser så mycket upp till husse/matte (blandat med viss förarvekhet) att de aldrig behöver höja rösten. De är där hunden hela itden frågar om lov i stället för där husse/matte säger "NEJ" stup i kvarten.

Det där med att han inte vill komma fick jag ifrån att du skrev "Han kommer på inkallning därför är han ofta lös utomhus vilket gör att om man försöker ta tag i honom där (när han skäller)"niger" han bara och hoppar undan. Han tycker det är jättekul när matte jagar honom..."
Det där med att han "niger", det är en envit till lek. Många hundar gör så för att lätta upp situationen. Om de ex. möter en hund och det blir spänt mellan dem så kan de bjuda upp till lek för att avdramatisera det hela. Då gör de precis så som du skriver, "niger" och springer rundor.

//E

Mycket bra skrivet!
 
Sv: Valpen trotsar

Jag har aldrig haft problemet, men jag hade nog sysselsatt honom innan han börjar, ge honom ett ben eller gör ett godissök så att han får något att göra. Skulle gissa på att han är uttråkad.

Här är viktigt att TS inte missförstår. Man får absolut inte ge hunden godissök eller ben, när den redan börjat skälla. Då lär sig hunden att den får godis eller annat skoj om den börjar skälla.

TS. Jag tycker du ska sätta upp en lapp till dina grannar om att det under 1-2 dagar kommer att skällas en del pga att du tränar din hund. Sen när hunden är mätt, rastad och lite aktiverad, så sätter du dig i soffan och tittar på tv/läser en bok. Ha lite godis i fickan. Om hunden sätter igång att skälla så totalignorera = absolut inte prata, röra eller titta på honom. När han tystnar så belöna med godis.
 
Sv: Valpen trotsar

Tack för tipset! Ska fundera över det eftersom grannarna ändå verkar positivt inställda till vovven. (Kanske inte nu längre visserligen
 
Sv: Valpen trotsar

läste tråden o är lite nyfiken på hur det gått med din valp?
 
Sv: Valpen trotsar

Ha ha... vilken gammal! Vad kul!
Jagh ar inte läst igenom tråden igen men kommer väl ihåg ungefär hur diskussionen gick...

Jo tack det har faktiskt gått bra! Han är mycket lugnare och trotsar sällan. Jag har insett att han är ganska tuff i psyket men helt underbart trygg i sig själv och har aldrig visat agressivitet.

Det problem jag har kvar är att han ibland när vi är ute och går försöker trigga igång mig till lek genom att skälla ut mig, hoppa på mig och nafsa i armarna. Då går jag bara, har honom i kort koppel och så får han följa mig. Ignorerar honom totalt och drar med honom om han stannar. Drar han framåt så vänder jag och går åt andra hållet. Till sist går han lugnt bredvid mig och då får han beröm och mer frihet. Detta lärde jag mig på lydnadskursen som jag nyss avslutat:) och det funkar.
 
Sv: Valpen trotsar

Alltså, det är klart att det inte hjälper bli arg och hotfull, då kommer den ju bara skälla mer av nervositet.

Dessutom eftersom du skriver att han skäller för att få uppmärksamhet så är det väl bäst att inte ge honom det. Ignorera tills han slutar. Och ignorera honom verkligen då. Ge honom inte ne blick! När han slutar; beröm då massor. Kanske bara genom att ttitta på honom och ge den uppmärksamheten han söker.

Jag vet att det kan kännas jobbigt, men när du gjort detta några gånger så lär han sig. De lär sig väldigt snabbt de små liven; att det som inte lönar sig, lönar sig helt enkelt inte.
 
Sv: Valpen trotsar

lady_vip skrev:
Det där hade jag INTE gjort mot en valp. Det är nåt som lever i hundvärlden att "vargar gör så", men jag har då aldrig sett en varg tvinga någon att lägga sig på rygg.
Hade man gjort så mot en varg så hade den blivit så kränkt, om den inte hade gjort processen kort direkt så hade den aldrig tagit kontakt med människa igen (källa: vargforskare Runar Ness).

Om er valp är så ung och redan ifrågasätter ledarskap så har ni gjort allvarligt fel, och det tror jag inte.

För det första, gå en valpkurs!! Där får ni svar på alla era frågor.

Sen när det gäller skällandet så hade jag bara ignorerat honom, du säger själv att han pockar på uppmärksamhet och det är precis det du ger honom när du skäller på honom. Jag har aldrig haft problemet, men jag hade nog sysselsatt honom innan han börjar, ge honom ett ben eller gör ett godissök så att han får något att göra. Skulle gissa på att han är uttråkad.

För det andra, att han sätter sig och vägrar komma. Jag hade gått därifrån, hunden ska hålla koll på mig och inte tvärtom, och lär man dem det så gör de så.
Skulle tro att det är hans sätt att säga "men jag vill ju vara här längre" och om du då springer efter honom så får han ännu mer uppmärksamhet. Jag går och när hunden kommer så får den massa beröm.

Och se till att aktivera honom lite, jag tror att han "testar" av lite uttråkning, inte för att prova rang. Det bästa sättet att bli ledare över sin hund är att visa dem att man är den bästa på hela jorden. Sysselsätta dem och bygga en bra relation. Har man ingen bra relation i grunden så kvittar det hur mycket ledare man försöker vara, antingen blir hunden nonchalant eller så är den rädd. (I hårda drag)

//E

:bow: Håller med. Hunden får uppmärksamhet om du skäller på den, inte sant? Det spelar oftast ingen roll att det blir negativt betingat då du ger den "stryk" och blänger den i ögonen samt slänger den på rygg. Det är enligt mig en väldigt grov behandling på ett inte illa menat beteende. Jag skulle endast reagera på det sättet om min hund ifrågasatte min auktoritet med att fullständigt skita i mig eller sätta sig upp mot mitt ledarskap på ett aggressivt och nonchalant sätt. Att ignorera är klart bäst. Vänd den ryggen och vänta tills den är tyst (ja, detta kan ta ett tag men tålamod var ordet), när valpen varit tyst i två-tre sekunder berömmer du den mycket. Börjar den skälla då (vilket är troligt)-vänd den ryggen igen. Detta tar ibland ett tag. Men jag äter upp mina skor om det inte skulle funka.
 
Sv: Valpen trotsar

Websters girl skrev:
Tack för tipsen!
Han äter aldrig förren han får varsågod men han kan däremot vara duktig på att tränga sig fram. Ska vara mer uppmärksampå det.

Har tipsat flera här med valpar/unghundar om Åsa Ahlboms bok som heter "Från valp till vuxen hund". Hon tar bla upp det och hur man skall jobba bort det! Kan rekomendera den varmt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp