Valpen kräks..

MiniLi

Trådstartare
Alice har blivit magsjuk och får inte behålla någonting :cry:
Även vatten kommer upp ganska omgående, dock verkar det gå bättre om hon bara dricker pyttelite åt gången.

Hur länge vågar jag hålla på såhär utan risk för uttorkning?
Är det lugnt om hon får behålla det lilla vattnet hon får i sig om hon bara dricker lite?

Har pratat med vet och de säger att vi får komma in om hon blir sämre eller om vi inte får i henne vätska..

Sv: Valpen kräks..

Hon har druckit två små "portioner" nu och det har hon fått behålla - bör vi ändå åka in?

Det är ju ingen jätte liten valp du har, hon är väl över 4 månader eftersom du ställt ut henne?
Kolla allmäntillståndet hos henne, är hon trött och seg och verkar uttorkad så åk in. Är hon någorlunda pigg och med i matchen så fortsätt ge små små portioner vatten och hoppas hon även fortsättningsvis. Hur långt har du till vet? Det kan ju också vara avgörande för hur länge man kan vänta med att åka in.
När hon slutat kräkas upp allt och om hon är lös så köp diarsanyl på apoteket och ge. Brukar stoppa upp snabbt av det.

Hon var väldigt allmänpåverkad ett tag men nu har hon piggnat till igen!
Får fortsätta att ge vatten och hålla koll.

Vi har ca 20 min till kliniken, men de har bara jour till 22. Efter 22 är det strömsholm och dit är det flera timmar.

Hon är snart 5 mån.

Blanda gärna vattnet med lite honung o salt för vätskebalansens skull, har du en spruta hemma så kan du droppa i mungipan.

Tack för alla svar!

Lika plötsligt som hon blev sjuk igår, lika snabbt släppte det igen! Redan på kvällen busade hon omkring och nu på morgonen har hon fått behålla sin frukost.
:)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 114
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 273
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka