Valpen Drar !

S

soffeloffan

Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet. :angel: Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu? ;)

Litet Inlägg, haha :banana:
 
Sv: Valpen Drar !

Ja, börja nu, det är lättare att vänja en valp att inte dra än en vuxen!
Gör det roligt för valpen att följa dej och ha kontakt med dig.
Ge godis och beröm när den inte drar.
 
Sv: Valpen Drar !

Stanna bara och stå still tills valpen tar kontakt med dig igen, beröm och gå vidare..

Detta måste göras mycket konsekvent och under korta stunder enbart, men koppelträning i sig ska bara ske under korta korta stunder iaf.

Lycka till
 
Sv: Valpen Drar !

Att stanna som du fått som tips är bra och att gå åt andra hållet är ännu bättre. Har man otur kan man behöva gå fram och tillbaka på samma ställe hela "rundan". Det viktigtaste är att inte låta hunden bestämma vart rundan ska gå utan DU!

Även om man börjat tidigt kan man dock behöva hålla på ett bra tag. Vår "ungtik", som är 14 månader nu tror jag, har inte kunnat gå ordentligt i koppel förrän för några månader sedan.

Det tar sin tid men det viktigaste är att inte träna för långa stunder.
För att få in det ännubättre kan jag bara rekommendera klickerträning

/Jenny
 
Sv: Valpen Drar !

Min valp var ett monster vid den åldern... drog nästan hela tiden...
Men jag fick lära mig och ligga ett steg före hunden. Innan kopplet blir helt sträckt när hunden tänkt dra så avböj och gå åt ett annat håller, eller bara vända om och ropa Hit, kom eller vad du använder för kommando.

Sen tycker jag personligen inte att man ska ställa så höga krav på en valp som är 12veckor. Men med lite rättelser från matte/husse så kommer det nog gå galant. Ha tålamod :D
 
Sv: Valpen Drar !

Min valp hade knappt haft ett halsband på sig innan 4 månaders ålder:o Nu får han dra både i koppel & i sele, men jag har så smått börjat träna att gå "fint" i halsband, hittills har det gått bra, men jag vill inte ha några större krav på just det än. Tränar mest på kontakt & följsamhet. Han är nu snart 5 månader.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag har en 16-veckors valp. För det mesta trippar han glatt vid min sida men om han någon gång har gått framför och dragit i kopplet har jag konsekvent VARJE gång tvärstannat. Han tror nu att Dra i kopplet betyder Stopp = ingen bra idé för att komma fortare framåt.

Som flera skrivit tidigare så kan man ju också vända och gå åt motsatt håll så fort de drar. Du kan också placera honom vid din sida eller snett bakom dig så att det är du som går först och bestämmer takt och väderstreck.

Som i all hundträning så är ju A och O KONSEKVENS!

(Inte göra som min pojkvän gör med sin JRT; låta henne dra sig blå i kopplet och IBLAND bli irriterad och rycka i kopplet och tro att hon förstår vad han menar.... :mad: )
 
Sv: Valpen Drar !

min valp är 11 veckor, vi har börjat träna i koppel.
Men vi tar korta promenader, han drar inte alls men går vi för långt
bort ifrån huset så stannar han, sen går vi en bit igen,'
när vi närmar oss huset så får han springa lös,men man kan
inte ha för höga krav på en valp som är 12 veckor.
 
Sv: Valpen Drar !

Min valp e 15 veckor och har haft halsband sen han va ca 9 veckor han drar inte i koppel däremot kan det bli busrus men det gör inge..
Men det är ju bättre att få dom att förstå att dra i koppel är något negativt redan nu som valp. Sen är det så mycket annat dom ska lära sig,min valp la sig igår för första gången när jag sa ligg utan att jag behövde upprepa mig jätte kul..:bump: :banana:
 
Sv: Valpen Drar !

Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet. :angel: Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu? ;)

Litet Inlägg, haha :banana:

Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.

det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.

När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.

Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen Drar !

Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.

det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.

När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.

Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.

Hejsan mycket bra svar ifrån dig,man ska absolut inte ha
för stora krav på en valp som e 12 veckor.
Min valp e 11 veckor vi går i koppel kanske 2g om dagen,
känns lagom för honom,vill inte tvinga o stressa honom.
Sen e han lös springer o busar hehehe:bump:
 
Sv: Valpen Drar !

Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.

det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.

När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.

Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.

Jag förstår inte ditt resonemang:confused: :confused:

Varför låta valpen lära sig göra fel för att sedan försöka och försöka och försöka lära bort ovanan, för att sedan prova att försöka att få tag i någon psykolog, som kan tala om hur man ska göra, för att hunden inte ska slita i koppel. Ack och uj och ve, för man kan ju inte slita i kopplet för då går ju hunden sönder, enligt skrönorna här i forumet.

Lär valpen göra rätt första gången den går i koppel så behöver det aldrig bli några problem sedan. När det är en liten valp behöver ingen slita i kopplet för att lära den, om man tar det från FÖRSTA koppelpromenaden.
Lär valpen rätt från första dagen så är allt så mycket enklare. Det gäller allt. Har valpen fått göra fel en gång, då är felet inprogrammerat och den kommer att göra om felet. Som valpägare ska man alltid försöka tänka efter före, innan valpen får göra något.

Valpen kan nosa hur mycket den vill när den är lös.
I koppel då bestämmer matte/husse alltid.
Och framför allt KONSEKVENS. Är något förbjudet så är det alltid förbjudet och tvärtom, är något tillåtet för hunden så ska det i fortsättningen alltid vara tillåtet.

Velar man fram och tillbaka då får man en hund som man aldrig kan lita på, och det är då absolut inte hundens fel.
 
Sv: Valpen Drar !

Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet. :angel: Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu? ;)

Litet Inlägg, haha :banana:

Jo, om man vill slippa det i framtiden ;) Något som brukar funka är att bara stanna när hunden drar sen vänta till den tar ögonkontakt. Då berömmer man och fortsätter sin promenad, om hunden drar igen, stanna, vänta tills du får ögonkontakt, sedan beröm och fortsätt tills hunden ej drar, men man måste vara konsekvent och det kan ta sin lilla tid, vissa hundar fattar fortare än andra. Dessutom, desto längre hunden fått dra i kopplet desto längre tid lär det ta att få bort ovanan. Vi skaffade valp alltför tidigt och vår hund drog i kopplet fram till två års ålder. Men nu senaste året när vi fått hjälp har hon blivit en lycklig hund som vet vad som gäller.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag förstår inte ditt resonemang:confused: :confused:

Varför låta valpen lära sig göra fel för att sedan försöka och försöka och försöka lära bort ovanan, för att sedan prova att försöka att få tag i någon psykolog, som kan tala om hur man ska göra, för att hunden inte ska slita i koppel. Ack och uj och ve, för man kan ju inte slita i kopplet för då går ju hunden sönder, enligt skrönorna här i forumet.

Lär valpen göra rätt första gången den går i koppel så behöver det aldrig bli några problem sedan. När det är en liten valp behöver ingen slita i kopplet för att lära den, om man tar det från FÖRSTA koppelpromenaden.
Lär valpen rätt från första dagen så är allt så mycket enklare. Det gäller allt. Har valpen fått göra fel en gång, då är felet inprogrammerat och den kommer att göra om felet. Som valpägare ska man alltid försöka tänka efter före, innan valpen får göra något.

Valpen kan nosa hur mycket den vill när den är lös.
I koppel då bestämmer matte/husse alltid.
Och framför allt KONSEKVENS. Är något förbjudet så är det alltid förbjudet och tvärtom, är något tillåtet för hunden så ska det i fortsättningen alltid vara tillåtet.

Velar man fram och tillbaka då får man en hund som man aldrig kan lita på, och det är då absolut inte hundens fel.

Inte ens i hundarnas värld är mamman/pappan till valparna så hårda mot sina små när de enbart är 12 veckor gamla. Där kan de vara ganska obrydda om sina valpar som far o klänger överallt. När hundarna är äldre och som smått börjar bli könsmogna, det är då dom ordentliga korrigeringarna från tik och äldre hundar kommer. Det är då hunden börjar få ordentlig vilja och kan börja konkurrera med andra hundar. Jag håller med Piru, en liten tolv veckors valp är inget att haka upp sig på.
 
Sv: Valpen Drar !

Jo det är så här att när en valp är liten så är varje promenad en nyhet o har svårt o koncentrera sig på allt. Då blir det jobbigt dessutom och hålla reda på vad man får o inte får göra.

men sen när valpen blivit lite äldre så blir promenaderna mer till en vana o allt är inte fullt så kul längre. Då kan man börja ställa lite krav att hunden inte får dra.

En valp orkar ju inte koncentrera sig o hålla ihop koncentrationen mer än nån min sen ska man rycka i den igen eller stanna vad man ju kör. Det säger sig ju själv att dom första månaderna han får vara valp helt plötsligt inte blir speciellt intressanta eller roliga för valpen då den kommer redan då ha ett krav hängande över sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen Drar !

Jag har haft två valpar de har härjat rätt friskt i kopplet för som sagt de är "rätt"så livliga men sen runt 6mån med rottisen och 9mån med Schäfern så börja jag smått forma promenaden som jag ville ha den o det tog inte många tillfällen o lära i det när man lägger det kravet att dra är förbjudet. Hunden är då också mottaglig för lite krav från sin förare utan o ta det speciellt negativt.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag väntar inte till valpen är tolv veckor eller äldre innan jag börjar med inlärning, jag börjar när jag hämtar valpen vid åtta veckor.
Det innebär att jag aldrig har provat ha en hund som sliter i koppel och jag har aldrig behövt ha en hund som gör utfall mot andra hundar. De vet att det är lugnt och tryggt när de sitter i koppel.

Jag är alldeles för lat för att hålla på i åratal med saker som man kan göra mycket enklare på mycket kort tid.
Det valpen lär sig på en minut vi åtta veckors ålder tar säkert en månad att få till när valpen är ett halvt år gammal.

Jag kräver naturligtvis inte att valpen ska gå perfekt fot, den delen är finslipning som man kan göra senare. Däremot så ska den inte slita i kopplet, då blir den milt korrigerad och det fungerar åtminstone på mina hundar, men det kan ju förståss bero på att de tillhör en intelligent ras. :angel: :angel: :angel:
 
Sv: Valpen Drar !

Jag väntar inte till valpen är tolv veckor eller äldre innan jag börjar med inlärning, jag börjar när jag hämtar valpen vid åtta veckor.
Det innebär att jag aldrig har provat ha en hund som sliter i koppel och jag har aldrig behövt ha en hund som gör utfall mot andra hundar. De vet att det är lugnt och tryggt när de sitter i koppel.

Jag är alldeles för lat för att hålla på i åratal med saker som man kan göra mycket enklare på mycket kort tid.
Det valpen lär sig på en minut vi åtta veckors ålder tar säkert en månad att få till när valpen är ett halvt år gammal.

Jag kräver naturligtvis inte att valpen ska gå perfekt fot, den delen är finslipning som man kan göra senare. Däremot så ska den inte slita i kopplet, då blir den milt korrigerad och det fungerar åtminstone på mina hundar, men det kan ju förståss bero på att de tillhör en intelligent ras. :angel: :angel: :angel:

Jag började koppelträna mina hundar riktigt sent iom att jag var så ung när de var valpar ( 10 och 13 på bägge hundarna). De hade gått i flexi koppel hela sitt liv och farit runt i dom som dårar. När hunderiet blev mer intressant köpte jag varsitt läderkoppel till dem och gick ut på promenad. Här tog det lite längre tid iom att min mamma gärna går med flexi iallafall , dock inte långt tid alls efter gick tom taxen jättefint i koppel trots att han varit rabiat varje gång det har gått förbi en främmande hund. Nu kunde han inte bry sig mindre.

Hade hand om en Welsh springer spaniel tjej förut också (en puckoras i mina ögon :angel: ) som allmänt inte kunde gå i koppel iom att ägarna aldrig var ute och gick med den på promenader eller dylikt. Det fattade hon med en gång på bara en/två promenader att "okej här sköter man sig" och det var ändå en riktig stressad flåsfia.

Tredje hunden var en schäferhane på 60 kg (nej jag varken överdriver eller skämtar) som allmänt var kasst uppfostrad och aldrig heller fått gå på promenader. Han kan jag förvisso inte säga så mycket om, jag fick relativ pli på honom under en promenad (nej, jag är inte speciellt stark) , däremot lönade sig inte den träningen iom att ägarna inte hade ork eller lust alls med honom, synd på en fin hund!

Poängen är iaf att det är inte alls svårt att koppelträna en relativt normal hund bara för att den är si och så gammal. Är man konsekvent då och menar det man gör/säger så brukar det inte alls ta lång tid för hunden att fatta poängen.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 783
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp