Valpen drar som 17!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 841
B

Bianca1971

Hej alla erfarna och upplysta... jag blir galen och efterlyser härmed super-råd, snart är det inte roligt att gå ut med vår lilla lagotto (12v) längre. Hon drar, eller snarare galopperar-drar, och trots att hon bara väger lite över 6kg så känns det i armen.

Vi har försökt med att stanna varje gång hon drar, men om hon inte pendlar till hö & vä istället för att då komma rakt fram så fortsätter hon i full galopp varje gång vi fortsätter att gå, hon verkar inte lära sig ett dugg.

Vi vet att man ska vara konsekvent och tålmodig, men borde inte någon mikroskopisk förbättring synas på 14 dgr?

Vi brukar även byta riktning som också rekommenderas, och det kan hjälpa för stunden, men rätt som det är så är det fullt ös igen.....

För övrigt så Nej-ar vi och berömmer vid rätta tillfällen, vad mer kan man göra?

Är 180 cm lagom längd på kopplet eller är det för kort? Hon drar men det verkar inte som hon vill så långt bort. De gånger man inte hinner stoppa henne stannar hon upp efter någon decimeter, så vi undrar ifall kopplet kanske är lite för kort.

Sv: Valpen drar som 17!

Försök att inte gå på nya ställen hela tiden - då finns det så mycket spännande att titta på hela tiden.
Belöningen ska va att få vara nära dig, uppmuntra därför all kontakt!
Det tar tid, jag har själv att öva på med min 9månaders men allt som oftast går han mycket fint:) Det är mest i början han kan bli stirrig nu.
Problemet hos mig är att min till mesta del springer lös.

Hur gammal är valpen?
180 cm är bra längd.

Byt till halv stryp på halsbandet.
Gå rakt fram med hunden : Gör ett knyck i kopplet vänd helt om. Gör så ett tag. Så fort hunden drar.

Eller så kan man försöka locka på hunden. Ge en godis när hunden är duktig.

Eller så stannar du varje gång hunden drar. Berömmer när den inte drar.
Det tar ett tag innan detta fungerar på en valp

Tack för tipsen!:)

Valpeb är 12 veckor. Först hade vi vanligt halsband, sedan bytte vi till sele eftersom det kändes som hennes galopp i kombination med vårt stannande inte var bra för hennes nacke.

Halvstryp låter ont, som novis och förstagångshundägare undrar jag om inte det kan skada något i valpens hals/nacke?

Frittepower;
Vi går oftast samma runda, och det är just då hon drar som värst eftersom hon verkar veta vart vi ska. Tar vi en ny sväng brukar hon vara liiite lugnare.

När min kompis familj skaffade hundvalp så varje gång valpen drog i kopplet så var den tvungen att springa ett varv runt matte innan de fortsatte. Till slut kopplade vovven att det blev jobbigt att dra för då var man tvungen att springa massa extravarv runt matte och hon är numera jättelydig :)

Tack för tipsen!:)

Valpeb är 12 veckor. Först hade vi vanligt halsband, sedan bytte vi till sele eftersom det kändes som hennes galopp i kombination med vårt stannande inte var bra för hennes nacke.

Halvstryp låter ont, som novis och förstagångshundägare undrar jag om inte det kan skada något i valpens hals/nacke?

Frittepower;
Vi går oftast samma runda, och det är just då hon drar som värst eftersom hon verkar veta vart vi ska. Tar vi en ny sväng brukar hon vara liiite lugnare.

Jag är inne på min 4 rottis nu.
Jag har använt mig av halvstryp och sedan stryp koppel
Det kan inte skada om man knycker till i halsbandet.
Du skall ju inte dra o dra hela tiden.
Sele tycker jag inte är bra. å kan du ju inte gorrigera hunden .
Du måste ju börja att träna hunden. Nu är din valp så ung. Men samma träning hela tiden , ger bra resultat. Du kan ju använda ett ord . FOT då hon går rätt berömm o godis.
Det krävs tålamod o mycke jobb.
lycka till

hade jag vart du hade jag haft med godis på VARJE promenad, sen hade jag belönat, med godis, VARJE kontakt och varje gång hon går i kopplet utan att dra.
När hon drar skulle jag ha stannat och lockat lite på hunden för att få uppmärksamheten och sen belönat med godis.

Om hunden inte tjänar på att göra rätt så varför ska den ?
Därav att det är viktigt att ge den beröm (godiset) för minsta lilla såhär i början.

1. Varför har man en 12 veckors valp kopplad? Det är ju i detta stadie du har störst möjlighet att träna hunden på att vara lös, medan den fortfarande är ung och håller sig nära.

2. Har du lärt hunden någonting? Dvs "nej" eller "kom"? Tro inte att hunden kan kommandon från början.

Jag själv tycker inte heller att det känns logiskt att tala om för en valp vad den inte får göra, för precis som med barn så är valpar inte som vuxna. De testar gränser på ett mkt oskyldigt sätt, de busar och lär sig ännu tolka andra individer och dessutom skulle man behöva säga nej konstant och det tycker jag inte känns speciellt motiverande för hunden - som man ju vill göra till en positiv och framåt individ.

3. Hur är er kommunikation under promenaderna? De flesta går i helt egna tankar och vill att hunden ska lalla lugnt och fint bredvid på de sopade gångvägarna. Känns inte som ett bra sätt att promenera på. En promenad är en aktivitet som man gör tillsammans och ni ska vara uppmärksamma mot varandra och kommunicera i en flock. Gör ni det?

Om du vill "koppelträna" din hund så tkr jag att du ska göra det under kortare stunder och när ni har en så pass bra relation att du kan hantera hunden i koppel genom kommunikation såsom kommando eller kropsspråk. Utan att behöva göra det till en kamp. Fö. anser jag att koppelträning är totalt onödigt. En hund som är lyhörd och går att ha lös, kan du utan problem också ha koppel på. Kommunikationen ska ju vara där ändå, även om kopplet är på.

Varför hålla på o rycka o bråka med valpen o göra promenaderna till en kamp när man kan ha roligt? Och jag vill bara tillägga detta till folk som kollar på Ceasar Milan att han jobbar med vuxna hundar i sina program. Inte valpar. Stor skillnad på hur man går tillväga. Hundar hanterar inte valpar på samma sätt som vuxna heller. Detta är problemet med dessa tv-program. Det som sägs missförstås och nyttjas utan kunskap.

Nu säger jag inte att man aldrig får rycka i ett koppel eller att andra i forumet har fel. Men jag tycker att man ska tänka på detta. En släkting har följt Ceasars råd och har nu en valp som sätter sig ner på promenaderna och ibland skriker av frustration. 11 veckor gammal. SÅ trist. :(

1. Varför har man en 12 veckors valp kopplad? Det är ju i detta stadie du har störst möjlighet att träna hunden på att vara lös, medan den fortfarande är ung och håller sig nära.

:(

Om man inte bor "i skogen" som du själv uppger att du gör, så kan det vara lämpligt med ett koppel om man inte vill ha en valp med två hjulspår över. Sedan tränar man allmän lössläppthet på lämpligt ställe.

Du hjälper inte hunden att ta på den en sele...
Tanken med halsband/koppel är ju inte att hunden ska dra eller känna av dessa egentligen. Jag anser att ett koppel alltid ska vara lite löst och gå i en liten båge. Ett koppel ska inte vara sträkt. Därför ska du kunna använda strypkoppel eller något annat som du anser vara "oskönt" för hunden. Kan lova att det är 100gånger mer oskönt att hela tiden dra en människa i sele bakom sig än att gå brevid människan i ett slakt koppel med stypkedja.

Eftersom detta är eran första hund tycker jag ni ska gå en valpkurs och sedan allmänlydnaskurs. Det är väldigt nyttig för både hundägare och hund. Man lär sig väldigt mycket och det brukar vara jätte kul :)

Som tips att hunden ska sluta dra så tycker jag att byta riktning är en väldigt bra sätt att öva in att hunden ska följa dig. Så fort kopplet blir sträckt. Vänd och gå i andra hållet i rask takt. Det kan hända att du får gå fram och tillbaka ett bra ta, men det brukar ge effekt. Håll ett bra tempo när du går, när hunden börjar fatta så psring åt de olika hållen och berömm när hunden är nära dig.

Hoppas det ordnar sig, viktigt att ta tag i det medans hunden är ung.

Lycka till!

*kl*
eftersom det är en valp på 12 veckor, tycker jag att ett halvstryp är bättre. Helst ska det vara brett så att det fördelar trycket över flera kotor.

Ställ inte för mycket krav på en så ung valp, träna mycket korta stunder i början.
Du skriver att du försökt stanna när den drar eller byta håll, men att det inte hjälper. Fortsätt ändå, och ge dej inte, ett tu tre trillar polletten ner. Använd godis/beröm så fort den gör rätt eller söker ögonkontakt. Det ska vara kul och trevligt med matte.

När min kompis familj skaffade hundvalp så varje gång valpen drog i kopplet så var den tvungen att springa ett varv runt matte innan de fortsatte. Till slut kopplade vovven att det blev jobbigt att dra för då var man tvungen att springa massa extravarv runt matte och hon är numera jättelydig :)

Ehm..va? Hur får man en hund att springa runt en om man inte kan få den att gå fint i kopplet?
hade ägarna nyligen gått en kurs i NH månne? :angel:

För att man som gabbi säger, inte vill ha en överkörd valp. Innan man har valpen lös bland människor, bilar och andra djur måste man SJÄLVKLART träna det.

Om du vill "koppelträna" din hund så tkr jag att du ska göra det under kortare stunder och när ni har en så pass bra relation att du kan hantera hunden i koppel genom kommunikation såsom kommando eller kropsspråk. Utan att behöva göra det till en kamp. Fö. anser jag att koppelträning är totalt onödigt. En hund som är lyhörd och går att ha lös, kan du utan problem också ha koppel på. Kommunikationen ska ju vara där ändå, även om kopplet är på.

På alla platser är lösa hundar inte välkommna, dvs koppletvång. Att du anser att koppelträning är onödigt tyder på att du bor i skogen utan trafikerad väg i närheten och visst då kan det fungera att ha valpen mer lös, men annars så är tipset inte så väl genomtänkt.

Dom tvingade runt den dårå :P alltså drog tillbaka den och så fick den gå ett varv runt ryggen på ägaren och sen vidare, den fattade snabbt

Ehm..va? Hur får man en hund att springa runt en om man inte kan få den att gå fint i kopplet?
hade ägarna nyligen gått en kurs i NH månne? :angel:

Det är inte det minsta svårt. Sånt lär sig min hund på en kvart. Att STANNA KVAR bredvid sidan när man börjar gå, det var värre det.

För hunden ja, det är inget de prioriterar - och slutar då dra. Som ägare ska man stå helt stilla, sen kan hunden få springa hur många varv som helst om den bara drar och drar och drar

Jo jo jag förstår tanken. Det är dock nog inte den vägen jag skulle vilja gå, jag föredrar att jobba med kontakten.

En 12 veckors valp sätter man INTE stryp på och koppelkorrigerar inte på det viset, enligt min mening. Var rädd om lilla valpens nacke!

Du har redan fått tråkråden, som brukar funka om man bara orkar vara tillräckligt envis! Roligt är det inte...

Sen gäller det väl att försöka göra sig intressantare än omgivningen,vilket inte heller är helt lätt. Rent spontant tänker jag att släng kopplet och se till att få valpens uppmärksamhet och att den följer dig dit du går istället för tvärtom. Gäller bara att vara på ett säkert ställe där det varken finns trafik eller risk att möta andra lösa hundar.

Tack för alla råd, många olika bud :-)
Några har skrivit strunta i kopplet, att man ska passa på att ha dom lösa när dom är små och håller sig nära en. Vi bor i stan, inte i skogen, visst vore det idealt att ha henne lös, men med vältrafikerade bilvägar runt knuten, cyklar och mopeder på gångvägarna, katter i buskarna runt porten, och en valp som kutar emot varje människa (bekant som obekant) och vill hälsa, så känns det inte speciellt tryggt att ha henne okopplad.

Vi har en valphage en bit bort som vi brukar ta henne, och vi använder även en 15m löplina på en plats relativt nära där vi bor. Men att vara lös i en valphage (utan något som distraherar henne) är en sak, att vara lös på gården, med 1000 intressanta saker är en annan sak. Vi har ännu inte vågat släppa henne helt lös, trots alla råd om att göra det, tänk om hon springer bort eller kutar framför en bil/cykel???

Vi tränar ögonkontakt på promenaderna och berömmer när hon tittar, vilket inte är så ofta än så länge. Hon kan även NEJ, VARSÅGOD, SITT och LIGG, men det innebär inte att hon ALLTID vill lyda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka