Valpen är hemma!

Sv: Valpen är hemma!

Grattis! Bilder på det lilla livet vill vi se!
Hoppas att det går bra för er vare sig med eller utan tidningar:D

Blir så avundsjuk ,vi får vänta 10 dgr till innan vår lilla Vera ska hämtas./L

Och vi hämtar vår lilla Yda på fredag!! Inte annat än att man blir lite avundsjuk på de som fått hem sina bebisar!

Till TS: Grattis, och lycka till med valpisen!

Jag har aldrig använt mig utav tidningar..visserligen har det blivit lite pölar som varit svåra att upptäcka men det har det varit värt då jag också är lite skeptisk mot att lägga ut tidningar. Jag har iofs. hellre sprungit ut en gång för mycket än en gång för lite (är såå trött på att bo på andra våning! :angel:). Nu var det faktiskt flera dagar sedan han kissade inne och han är bara 11 veckor! :) Verkar som om han har förstått och går numera till dörren när han behöver gå ut! Han verkar iofs. vara en väldigt smart och lättlärd kille.
Hur lång tid brukar det ungefär ta tills valpar lär sig att vara helt rumsrena?

Vad är det som säger att de som lägger ut tidningar till sina valpar är lata och inte tar ut sin nödiga hund? Nu tycker jag att du hamnat helt snett i ditt resonemang, och att du är inte så lite fördomsfull.
Jag är inte alls fördomsfull. Svarade enbart så då jag uppfattade Trani's inlägg något nonchalant.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Använder man tidningen som en känd kissplats (alla uppfödare jag vet använder tidningar när valparna bor hos mamma, så den är redan känd)
Vilket jag även skrev,
Nikkis skrev:
En helt annan sak om man tex. är uppfödare och har många valpar i en rasthage och dyl.
Men när valpen väl kommer till sitt nya hem skulle jag personligen skippa tidningar.

Som jag ser på saken kan tidning underlätta betydligt i rumsrenhetsträningen. Att kissa på tidning är ju inget den lär sig när den kommer till sitt nya hem, utan något den redan kan, så det kan knappast försvåra. Har man som jag, många hundar, skippar man tidningen ändå eftersom den aldrig ligger still innanför dörren. Men det är en annan femma.
Ja, alla är vi olika. För mig funkar det finemang utan tidningar.
Kanske olika från hund till hund?:angel:

Senast ändrad:

Ja, alla är vi olika. För mig funkar det finemang utan tidningar. Kanske olika från hund till hund?:angel:

Det funkar bra även för mina hundar utan att använda tidning, det är liksom inte det som är poängen. Poängen är att det med tidning inte fungerar sämre, och att det i vissa fall t.o.m går snabbare för valpen att fatta galoppen. Man är alltså inte en slöare och sämre matte/husse för att man använder tidning som "hjälpmedel".

Av alla valpar jag har haft var flatten den snabbaste på att bli rumsren. Han gjorde inte inne en enda gång - trots att jag till honom använde mig av tidning på golvet. Styrde han mot tidningen så gick vi ut - as simple as that!

Valpen jag har just nu är å andra sidan en jag förväntar mig kommer att dröja innan hon går att lita på. Vid 4 mån läker hon fortfarande som Titanic. Trots idogt utepinkande blir hon ofta nödig igen efter 10 min (nej, det är inget medicinskt fel på henne) Tacknämligt nog tycker hon att det är köket som ska vattnas, så jag har en rätt bra skvallervända ändå. Det är bara när jag själv är i köket som man lätt missar signalen - och då skulle det faktisk ibland vara skönt om hon varit inkörd på tidning vid ytterdörren istället.

Puttar upp Smulans fråga: Hur långt brukar det ta, innan de är rumsrena? Förstår att det är väldigt individuellt. Våra hundar (som familjen har haft tidigare) har det gått himla fort med. Vi har haft flattar.
Men hur lång tid har det tagit för era vovvar?

Valpis blev rumsren när han var ca. nio-tio månader. Det gick fort när vi väl hamnade i en lgh. på bottenplan.

Puttar upp Smulans fråga: Hur långt brukar det ta, innan de är rumsrena? Förstår att det är väldigt individuellt. Våra hundar (som familjen har haft tidigare) har det gått himla fort med. Vi har haft flattar.
Men hur lång tid har det tagit för era vovvar?

Flatten jag hade var rumsren vid 9-10 veckor (gick till dörren och gnällde när han var nödig), men de flesta valpar jag har haft har varit rumsrena runt halvåret. Münstereländet var inte helt rumsren förrän hon var 2 år - så nog är det olika på olika hundar.

De personer jag känner som använt tidningspapper har faktiskt erkänt att det försvårade...

Nog för att dom kutade lika många gånger som någon annan med valp...

Ingen av hundarna "fattade riktigt galoppen", varför vet jag inte.

Det enda jag syftade till i mitt inlägg var att Trani har en så (hm) så "besservisser" attityd..

Till ämnet:

ALDRIG mer valp när jag bor i en lgh högst upp utan hiss och har dålig ben/knän :(

Nu är Zaga 5 månader och jag räknade henne som rumsren vid ca 4 månader.
Visst är jag inte tillräckligt uppmärksam ( för hon piper inte, hon går bara och ställer sig vid dörren ) så kan det fortfarande hända en olycka..
Dvs om jag har slocknat på soffan, helt utmattad ;)

Senast ändrad:

Grattis! Bilder på det lilla livet vill vi se!
Hoppas att det går bra för er vare sig med eller utan tidningar:D

Blir så avundsjuk ,vi får vänta 10 dgr till innan vår lilla Vera ska hämtas./L

Visst är det jobbigt med denna väntan...
Men vips! Så kommer valpen vara hos er.
Vad är det för någon vovve ni har skaffat?

Den ljusa :)

http://stallryk.zoomin.se/A31974

Jag är inte alls fördomsfull. Svarade enbart så då jag uppfattade Trani's inlägg något nonchalant.

Du får ursäkta om jag har låtit nonchalant men jag anser faktiskt att det är befängt att tycka att tidningar försvårar rumsrenhetsträningen.

Ja då får du tycka det, men min "fakta" talar emot dig..

Man kan väl hålla en hövlig ton även om man inte håller med varandra, eller hur ?

en liten fråga bara, har ni bestämt er för ett namn än?

kanske har missat det i nåt inlägg, men undrar bara..:)

grattis förresten :D, ser fram emot att få höra mer om hur det går!!

//Vera - vår valpis är numera 4 mån., 75% rumsren (sisådär ungefär) (inga tidningar inblandade, då vi bor väldigt bra och bara kan öppna dörren och släppa ut, + att min personliga åsikt är att det känns bättre utan tidningar)
och jätte jätte sööt!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Focus var psykisk "rumsren" efter bara 2 veckor eller så. Dvs han kunde pipa och missade jag det så blev det en olycka. Sammanlagt kanske han har kissat inne 5-8 ggr under 4 år. Det gick med andra ord väldigt enkelt!

Jag har själv aldrig varit för att använda tidningar. Varför inte bara gå ut istället? Nu när jag återigen har valp så är det samma regel som för 4 år sedan; "Utgång efter aktivitet", dricka, äta, sova, leka. Sen direkt ut. Hoppas på att det går lika snabbt med tjejen här som stora Focus :D

En väninna använde tidningar till sin labbe, detta resulterade i att jycken kissade på posten nästan varje morgon om dom inte var snabba nog :rofl:

Du får ursäkta om jag har låtit nonchalant men jag anser faktiskt att det är befängt att tycka att tidningar försvårar rumsrenhetsträningen.

Men för vissa så kan tidningar säkert försvåra rumsrenheten, eller hur?
Fast jag vet inte, du kanske har koll på landets (eller varför inte hela världens - när vi ändå är igång) alla hundar och vet därför att tidningar är det bästa?

Jag har dessutom hela tiden, enbar talat om vad Jag tror om det hela och vad jag personligen väljer hur jag vill gå till väga med Min hunds rumsrenhet, vilket jag även har skrivit --> Alla är vi olika, både hund och ägare.

Men jag tycker att det är rätt så lustigt att du uppfattat mig som att jag verkligen på fullaste allvar Påstår att tidningar är skit, då jag trots allt skrev detta först ang. utlagda tidningar;
Nikkis skrev:
Kan även tillägga att jag inte förstår vitsen med att ha tidningar utlagda hemma, då tar det väl längre tid för hunden att bli rumsren...?

Ett ?-tecken på slutet, vilket borde tolkas som en undran, för det var det trots allt från min sida Innan jag själv avgjorde vart Jag står i den frågan. Men det kanske du missade?

Och nonchalant behöver man Inte vara för att man har delade åsikter, då blir det rätt trist på detta forum om alla ska vara sura och griniga och promt hävda att ens egna personliga åsikter/erfarenheter är det enda bästa och det som bör gälla what so ever.(Vilket du typ gör..)
För Det ÄR helt befängt!:smirk:

Senast ändrad:

rumsren vid 8v nja kanske inte men fortsät träna henne..min vovve har inte kissat inte nån gång sen hon var 11v. och nu är hon snart två år...kanske du kommer få nån kiss på mattan nån dag men lycka till

Ja då får du tycka det, men min "fakta" talar emot dig..

Man kan väl hålla en hövlig ton även om man inte håller med varandra, eller hur ?

Men direkt ohövlig har jag väl ändå inte låtit? Det har iaf verkligen inte varit min avsikt.

Fast vad skulle du kalla ett nochalant inlägg ?

För mig faller inte det under normal diskussion iaf ...

Jag tycker inte att jag har varit speciellt nonchalant eller ohövlig i något inlägg.

Jag tycker heller inte att vi behöver slösa tid eller förstöra tråden genom den här disskussionen. Vi har väl båda fått fram vad vi ville ha sagt angående rumsrenhet och tidningar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 782
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 282
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka