• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare carro42
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 1 988
Sv: Valpar

Vid två års ålder är en Schäfer inte ens färdig i skallen så det är alldeles för tidigt. Det är först vid ca tre års ålder som det visar sig om hunden har allvar i sig eller inte och liknande. Inte heller har man hunnit meritera hunden ordentligt så tidigt. Skulle aldrig köpa valp efter en tik som är under tre.

En femåriga Schäfer borde vara på topp prestationsmässigt, så jag ser inga problem med att ta första kullen då.

Petar till att hon trolitgvis kommer vara 6år, men det spelar kanske mindre roll på schäfer?

Jag har ju inte en susning egentligen om enabart schäferavel..

Senast ändrad:

6 år är väl i allra högsta laget, men är tiken i god kondition skulle jag fundera på det om det är en riktigt bra tik. Viktigt är dock att tiklinjen har en historia av okomplicerade valpningar.

Skulle aldrig köpa valp efter en tik som är under tre.

Håller helt med dig. Att skaffa valpar på en yngre tik är i mina ögon helt idioti eftersom det är så många punkter som ska klaffa i en kull. Vet en kennel som avlar på sina tikar så fort dom fyllt 2 år, och nej jag förstår inte varför. Mellan 3-4 års ålder tycker jag är en mycket bra ålder för första kullen. Då vet man med största sannolikhet att tiken är "mogen i huvuet", och färdigutvecklad.

Kollade runt bland några av mina favorit-uppfödare nu och 4 år verkade vara vanligaste åldern för första parning, men det varierade mellan 3 och 5 år.

Så 6 år är i absolut överkant även för Schäfer ?

( i och med att tiken som 7 åring inte får ta en första kullen alltså )

Ja, det känns gammalt för en första kull men ändå inte helt förkastligt. Hade det varit en andra kull hade jag inte sett några problem alls.

Håller helt med dig. Att skaffa valpar på en yngre tik är i mina ögon helt idioti eftersom det är så många punkter som ska klaffa i en kull. Vet en kennel som avlar på sina tikar så fort dom fyllt 2 år, och nej jag förstår inte varför. Mellan 3-4 års ålder tycker jag är en mycket bra ålder för första kullen. Då vet man med största sannolikhet att tiken är "mogen i huvuet", och färdigutvecklad.

Där håller jag inte med, tror att det måste varje uppfödare bedöma hur just deras hund är..

Kan inte se att jag är en idiot som ska ta en första kull på en tik som kommer vara ca 20-22 månander när hon paras.
Hon är en duktig jakthund med högsta poäng på spårprov
Hon har all hälsa som krävs UA och hon har presterat otroligt bra under jakten o ska därför få smälta DET o bli mamma . Visst hon är ung o lite flamsig ibland men tror att med vårt stöd så kommer hon klara detta ypperligt:)

Däremot så skulle jag inte para en tik för första gången vid 6 år.....
prillan

Det brukar ju gå bra men lite beroende på ras, skaffa valpköpare först det är något
överproduktion på hundar så det är lätt att man får några kvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 258
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 164
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V