• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare carro42
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 1 988
C

carro42

Kan man ta valpar på en hund som är fem år eller är det försent?

Sv: Valpar

Det beror helt på tiken skulle jag nästan säga..

Men som uppfödare är man väl medveten hur man ska gå till väga hoppas jag :)

Det beror helt på tiken skulle jag nästan säga..

Men som uppfödare är man väl medveten hur man ska gå till väga hoppas jag :)

Är ju inte uppfödare utan skulle eventuellt göra det som hobby eftersom hon är så fin. får nog kolla med en vetrinär.

Hobby eller inte, ska du föda upp en kull valpar krävs det ju lite kunskap bakom och du blir ju i och med kullen en uppfödare.

Ex på en fråga man ska ställa sig själv och svara ärligt.

Vad kan min Tik/Hane tillföra hundvärlden och rasen ..

Hobby eller inte, ska du föda upp en kull valpar krävs det ju lite kunskap bakom och du blir ju i och med kullen en uppfödare.

Ex på en fråga man ska ställa sig själv och svara ärligt.

Vad kan min Tik/Hane tillföra hundvärlden och rasen ..
För det första så var det en hypotetisk fråga om det går att ta valpar på en hund som
är fem år. Om vi nu skulle ta valpar på henne så så självklart så skulle jag ta reda på så mycket jag bara kan. Verkar vara en märklig ton här:confused:

Vad för märklig ton ?

Jag tycker det är en fråga man bör ställa sig innan man beslutar sig för att avla på sin hund, helt enkelt.

Ta min tik, hon var egentligen tänkt som avelstik men pga vissa fel ( som jag ser det ) så kommer jag inte att ta valpar på henne även om jag enligt rasklubben får och valparna kommer kunna reggas.

Ingen märklig ton alls :)

För det första så var det en hypotetisk fråga om det går att ta valpar på en hund som
är fem år. Om vi nu skulle ta valpar på henne så så självklart så skulle jag ta reda på så mycket jag bara kan. Verkar vara en märklig ton här:confused:

Frågan har tyvärr kommit upp väldigt många gånger, i mindre seriösa sammanhang.

Frågan har tyvärr kommit upp väldigt många gånger, i mindre seriösa sammanhang.

Det var ju tråkigt men det kan ju inte jag veta, ska ta och kontakta en vetrinär och göra en hälsoundersökning innan vi besämmer oss.

Rasen: Golden
Röntgad: ja perfekt
Syskon: Alla mår bra förrutom en som dog vid ca 15 veckor kommer inte ihåg vad det var.

Jag har samma fråga! Kan man avla på tik över 5 år utan större komplikationer?

Skit i vad tiken har gjort och kan tillföra aveln, men svara gärna på den direkta frågan! Kan man avla på tikar över 5år som är friska, sunda pigga, i super kondition samt allt övrigt UA.

Tiken i fråga har gjort MH med toppen resultat, är AD+HD -röntgad Ua, samt har tävlat i Lydnad med topp res. Syskon högt meriterade samt föräldrar också. Ras :Schäfer

Jag menade inte just att dom skulle må bra ( för mår bra kan även en hund med defketer göra ) utan om dom röntgats UA ( både höft och armbåge ) samt de övriga hälsoundersökningar som tillhör rasen ?

Har du någon kontakt med din hund uppfödare, där kan du nog få hjälpen och vägledning?

Rasklubben brukar också kunna hjälpa till och vara till hjälp

SKK annordnar uppfödarutbildningar som man bör gå innan..

Det var lite mer tips såhär på kvällskvisten.

Om din tik är fullt frisk med bra hälsostatus och hennes syskon/föräldrar också är UA så kan du absolut klura vidare på om du ska avla eller inte :)

Skit i vad tiken kan tillföra aveln, varför då?

Det lät ju som en hel del ändå på det du ändå nämner :p

inte i avel använda hanhund/tik förrän
vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen
individs fysiska mognad och beteende.
Att inte para en tik vid för hög ålder. Här
bör rasspecifika hänsyn tas.

att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före
parning och bifoga intyget till registreringsansökan.
Av intyget ska framgå att tiken är
i sådan kondition att hon utan risk för sin
hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får
inte användas i avel om den inte tidigare
haft en valpkull.

Det går att läsa in mycket fakta på SKK :)

är fem år. Om vi nu skulle ta valpar på henne så så självklart så skulle jag ta reda på så mycket jag bara kan. Verkar vara en märklig ton här

Förlåt om jag var otydlig... men svara gärna på frågan utan betänklightere om vad tiken kan tillföra aveln?

Jag är oerhör nitisk vad det gäller avelsarbete på både häst och hund. Endast de bästa individerna i populationen skall paras/betäckas.

Men det var inte fråga som TS och jag vill ha svaret på!

vad säger ni erfarna?

Du har ju fått det svar jag kan ge dig om du tänker avla inom SKKs ramar..

Dvs: Hund över 7 år ska inneha intyg och får inte vara förstföderska

Att inte para en tik vid för hög ålder. Här bör rasspecifika hänsyn tas.

Av detta kan man utläsa att man ska vända sig till respektive rassida för mer info.

Som jag ser det så kan man avla på en 5 årig förstföderska om hennes hälsotillstånd är utmärkt (men det är nog inte speciellt vanligt?), däremot bör man stämma av med sin rasklubb för ett mer rasspecifikt uttalande ( då jag bara kan tala för min egen ras )

Senast ändrad:

Jag tycker att man ska ta första kullen innan 4 års ålder. Efter det anser jag att det är lite sent. Speciellt på mindre raser.

Många uppfödare inom min ras tar gärna första kullen vi 2-års ålder av samma anledning som med hästar pga snabbt avelsframsteg. Dvs som i mitt fall, är tiken MH testad samt AD+Hd röntgad UA, Samt utställd klass1 eller tävlad så bör hon in i avel.

Av olika skäl har jag inte velat lämna bort henne för en kull till uppfödaren pga att vi inte kommit överrens om villkoren för parning/födsel och uppfödning av kullen.

Men nu börjar tiden "rinna" iväg och uppfödaren vill gärna ha en valp undan min tik. Själv tycker jag att hon är utmärkt för avel pga sina meriter.

Hur gammal är hon då?

Jag tycker att 2 år är alldeles lagomt att ta första kullen på. Anser dessutom att 4 år för första kullen är sista refrängen.

Det är med hundar som med kvinnor, ju äldre ju fler risker.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 258
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 164
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka