Valpar och sladdar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kimz0r
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 19 981
Sv: Valpar och sladdar

För egen del anser jag att Piru är något överdriven när det gäller ensam hund. Han lämnar dem ensamma långt mindre än vad jag gjort med någon av mina, men för honom fungerar det. Han har dock en poäng i att det inte är för hundens skull man lämnar den ensam tidigt. Det är helt och hållet för vår egen skull för att det ska bli problemfritt i ett senare skede, när vi vill ha ett socialt liv eller kunna gå utanför hemmet utan att hunden käkar upp hela huset.

Vissa hundar kan bli svåra att lämna om de inte vänjs tidigt vid att husse eller matte springer ut och in. Andra blir svåra att lämna på grund av deras stora flock-känsla eller för att ägaren gör en för stor affär av det hela. Vissa hundar är dock trygga i sig själva från början och ser inget konstigt med att bli lämnade. Där behöver man inte träna som en tok från dag ett. De hundarna köper att man går iväg från dem i ett senare skede, men det känns som att de är rätt ovanliga i dagens läge.

För egen del släpar jag heller inte med en valp vart jag än går. Om valpen sover då jag ska slänga sopor så får den fortsätta sova. Antagligen kommer den inte ens ha märkt att jag varit borta. Samma gäller om jag ska till tvättstugan. Däremot tränar jag inte för tränandets skull längre. Jag bara gör och tar det som det kommer. Inte heller vill jag lämna en hund bara några dagar efter jag fått hem den. Det spelar egentligen ingen roll hur trygg den är. Jag känner inte hunden ännu och kan därför heller inte läsa av den så bra som jag tycker känns nödvändigt. De första tecknen på stress är små och jag vill inte missa dem, just eftersom nuvarande hunden visat vad jobbigt det är med en hund som börjar knasa.

Däremot tänker jag inte sluta leva bara för att jag har hund. Det här är en åsikt som jag fått revidera några gånger i mitt liv. Tidigare var jag ungefär lika hård som Piru i mitt resonemang, men jag orkar helt enkelt inte leva på det viset och anser därför att en vuxen hund ska klara av att vara ensam ibland. Det är en nödvändighet för att passa in i samhället och den normala människans livsstil. Jag lämnade Tasse tidigt, han fixade det, men Evita gjorde det inte så det dröjde år innan hon var helt ensam hemma, utan Tasse eller mig. Det var nog först när sambon och jag flyttade isär och då var hunden fyra år. Hon fixade inte ensamhet innan dess.

Så, min högst personliga åsikt är att man ska vara försiktig med ensamheten men samtidigt är det för mycket begärt av en människa att de helt ska sluta leva. Behöver hunden vänjas vid ensamhet ska så göras, men med eftertanke och inte bara för att det står så i böckerna.

Frågan jag ställde var "hur ligger det egentligen till med nätverks-, antenn-, och telefonsladdar?"

Ingen av oss är elektriker, varför jag ställde frågan för säkerhets skull.

Därifrån till den otrevliga ton som förekommit i tråden är steget väldigt långt.

Jadzia sade väldigt mycket mer än så. Och på ett betydligt trevligare sätt.

Dock är jag lite inne på Pirus linje om att det inte finns något som säger att det är bättre för hunden att börja träna tidigt. Det beror helt på vad det är för typ av hund, oavsett vad alla rekommendationer säger. Jag är skeptisk till om en hund klarar ensamhet bättre bara för att man börjar när den är nio veckor. Den borde vänja sig lika bra om man börjar när den är fyra månader. Däremot ska man väl inte vänta tills den är ett år kanske.

Och under de första veckorna skulle jag anpassa mitt spring till tillfällen när hunden sover eller liknande. Sopor måste ut, men jag kan välja när det ska ske.

Å ena sidan. Å andra sidan är det på intet sätt hårdträning det handlar om, utan just det att jag inte behöver ha ögonen på den när den sover, att jag ska ta lite i taget, jag ska kunna gå iväg korta stunder (till ett annat rum, även om vi har valphagar i båda rummen + köket) o.s.v. Vi har TRE saker som vi ska träna från start och det är på intet sätt att beröva den tiden som valp eller kräva för mycket. Och det får ta den tid det tar, något annat har jag aldrig påstått.

Tack för svar!
Jag har även jag suttit och funderat på ifall PIRU har magkatarr eller nåt annat sorts problem. För vad som än skrivs på forumet, så skriker han ju och gapar till svar och låter allt annat än trevlig i tonen. Men så har jag väl mer eller mindre insett att det är det sätt som han uttrycker sig på och att han inte har insett/inte tycker att man på ett internetforum får vara extra noggrann med vad man säger och HUR. Netikett sas.
Men så insåg jag då att, ändra på en annan användare, det kan jag inte. Så jag har försökt att se användarens budskap istället för att bara ta åt mig av sättet som meddelandet framförs på.
Detta behöver dock inte alls betyda att man håller med vederbörande i sakfrågan, men samtidigt tror jag man mister en del information om man sållar bort information som råkar komma från en gapig mun.

Men visst har jag förståelse för ert (=alla användares) sätt att bemöta PIRUs, inte alltid särskilt trevliga, inlägg. Men jag tycker ändå att han ofta har en poäng i det han säger. Mycket oftare än det verkar som folk verkligen tar åt sig av VAD han skriver. Istället för HUR han har skrivit det.

För det är faktiskt ni som mottagare som förlorar på misad information (om ni nu skulle tycka att informationen är vettig). För PIRUs del gör det väl detsamma om ni lyssnat eller inte av hans råd. Så han behöver ändra sig om han inte vill.
Eller så är ni på hundforumet bara av väldigt olika åsikt och TYCKER helt enkelt inte som honom. Och det är ju okej det med.

Nej då jag har inte magkatarr även om jag stressar runt en del.

Men en perfekt analys har du gjort :rofl:

Pirus svaga sida är ju tyvärr att uttrycka sig i skrift. Han har inte övat tillräckligt, men bara jag får tjata tillräckligt på honom så lär han sig nog. :D

Hans praktiska kunskaper väger dock upp en hel del för där är han duktig.

Men så bra det du, då slipper jag oroa mig över det. ;)

heheheh många som beskymmrar sig över min hälsa ska du veta.

jag har en inflammation i ryggen axlarna som inte vill ge sig.
Var hemma hela veckan för jag orka inte o jobba med så tungt jobb
hmm.
Åker o tränar skydd, onsdag, torsdag o fredag ej nyttigt men fan så kul är det.

Tycker att det är självklart att man ska träna hunden på att vara ensam, så länge det inte blir alltförlång tid!

Och visst, det är ju bra om man har andra hundar i närheten som kan hålla valpen sällskap, men vad händer om en av hundarna dör? Min mammas väninna hade två Greyhounds och när den äldre dog pga sjukdom blev den yngre så deprimerad att han inte visste var han skulle ta vägen.
Det kan ju också vara så att matte eller husse måste till sjukhus och har man då bara en hund som aldrig har blivit tränad till att vara ensam hemma kan detta bli väldigt traumatiskt.

Liknande trådar

Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 256
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka