Valpar och sladdar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kimz0r
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 19 981
Sv: Valpar och sladdar

Fördelen är ju larvig som du beskriver. En hund som är så i grund o botten blir ju lika trygg om man gör det i ett senare skede också har ju inget med hur tidigt man börjar.

Det är bara för att folk inte kan vara hemma med valpen så mycket att ni försöker hitta massa ursäkter för varför det skulle vara så bra.

Knepigt att jag bara haft sälvsäkra hundar trots att ena var 8 måander innan jag börja med sån träning och den 2.a är nu 9 månader o aldrig blivit helt ensam utan alltid nån med han o han är mer hund än vad många nånsin kommer o få. hmm knepigt.

Ja va konstigt...Du som är så perfekt i ditt hundägarskap. Ska vi andra bara buga oss för dig du som vet allt.....:smirk: Var och en gör på sitt sätt. Vi andra får stå ut med våra skadade hundar som inte är trygga eller självsäkra.....Du är inte bäst på hundägarskap och du vet heller inte allt. Det inte någon här på forumet heller. Alla har olika åsikter och bara för man gör tvärtemot dig så tycker du synd om hunden...Har aldrig återigen hört talas om nån som gör som du.. Vill inte tjafsa men ibland blir man småt irriterad när man hör argument som inte håller.

:bow: :bow:

Jag lyssnar personligen mer på "min" uppfödare som har haft hund hela livet och därtill har mycket stabila, välmående hundar. :bow: Vi har diskuterat uppfostran och ensamhetsträning och h*n tycker att vår planering är alldeles utmärkt bra.

Det är precis så det ska vara....Bra att du lyssnar på henne/honom och inte på folk här på Buke.

:)

Vidare föreslås "vår" metod i både valpböcker och en bok speciellt om vår ras (och min man har haft uppfödning i släkten etc. etc. etc.)

Ja men det finns ju tyvärr alltid folk som skall veta bäst!!! Som ofta har åsikter som är helt snurriga...

Det kan väl inte du veta eller hur...Om man har en trygg valp så kan man självklart träna den att vara ensam. Tycker mer synd om dina hundar som aldrig får tränas att vara ensamma hemma...De blir ju vana vid att aldrig få vara ensamma själva och risken är att man får problem med skäll och gnöl om man väntar så länge.

DU som seriös hunduppföddare bode väl veta att hundar är flockdjur o ska inte behöva vara ensamna hemma. Det är ju bara vårat samhälle som gjort det så att det inte funkar o ha det så för alla.

Så du säger alltså att allt som uppfödare/böcker om hunduppfostran och hundpsykologer säger är helt fel alltså???? Att man skall vänta till hunden är 6-9 mån innan den tränas ensam..

Ja va konstigt...Du som är så perfekt i ditt hundägarskap. Ska vi andra bara buga oss för dig du som vet allt.....:smirk: Var och en gör på sitt sätt. Vi andra får stå ut med våra skadade hundar som inte är trygga eller självsäkra.....Du är inte bäst på hundägarskap och du vet heller inte allt. Det inte någon här på forumet heller. Alla har olika åsikter och bara för man gör tvärtemot dig så tycker du synd om hunden...Har aldrig återigen hört talas om nån som gör som du.. Vill inte tjafsa men ibland blir man småt irriterad när man hör argument som inte håller.

Jag vet flera bara på detta forum som gör exakt likadant som jag gör med valpen. jag är inte perfekt men så fort det inte går i dina banor o jag ifråga sätter då blir du sur som en gammal nucka o alla andra är världsmästare o hitten o ditten.

Nej men jag kan ju inte tro att alla andra har fel förutom 4 st på bukefalos??? Jag säger att var och en gör som de vill och för det andra så är det du som tycker folk är dåliga hundägare som tränar sin valp att vara ensam när den är 3 månader gammal.

Att jag tar till sådana uttryck när jag kommenterar dig är för att du verkar tro att du kan mer än alla andra och att du är en komplett hundägare utan brister...

Nej men jag kan ju inte tro att alla andra har fel förutom 4 st på bukefalos??? Jag säger att var och en gör som de vill och för det andra så är det du som tycker folk är dåliga hundägare som tränar sin valp att vara ensam när den är 3 månader gammal.

Att jag tar till sådana uttryck när jag kommenterar dig är för att du verkar tro att du kan mer än alla andra och att du är en komplett hundägare utan brister...

Vart hittar du i mina inlägg att jag anser henne vara en dålig hundägare. Tycker bara det är vansinigt men det får man inte säga för detta är ett forum som man ska ligga alla tillags som en dålig hund så är man populär sen. So what om alla ogillar mina inlägg enkelt ingnorera dom bara. Det är i stort sett va jag tycker är vettiga på Buke så är det typ 4-5st sen kan nån komma med nån idé ibland.
Att jag själv har brister det har jag sagt många gånger i trådar o även mina hundars brister jag sticker inte under stol med dom absolut inte.

Det är din antydan om det..Inte ordagrant men att du tycker det är helt vansinnigt att göra som vi och de flesta andra hundägare gör...Det måste ju vara fel på både oss, hundböcker, hundpsykologer samt alla uppfödare.....

Det är din antydan om det..Inte ordagrant men att du tycker det är helt vansinnigt att göra som vi och de flesta andra hundägare gör...Det måste ju vara fel på både oss, hundböcker, hundpsykologer samt alla uppfödare.....

ge mig några böcker där det står att du ska börja ensam träna valpen redan vid 8v
det där hittar du inte nånstans.

Om en uppföddare säger till dig att du bara ska ge ris o sallad gör du det då? inte tror jag på allt en uppföddare säger för då är alla hundar världsmästare om de fick bestämma.

Fast är det verkligen "de flesta" som gör på erat vis? Själv håller jag helt och fullt med Piru i denna tråd. Jag skulle aldrig någonsin börja ensamhetsträna med en sådan ung valp. Behöver jag uträtta något, så fixar jag hundvakt. Och de flesta jag känner är av samma åsikt.

ge mig några böcker där det står att du ska börja ensam träna valpen redan vid 8v
det där hittar du inte nånstans.

Om en uppföddare säger till dig att du bara ska ge ris o sallad gör du det då? inte tror jag på allt en uppföddare säger för då är alla hundar världsmästare om de fick bestämma.
"Swedish Vallhund", Janice Wilton, för att nämna en.

Jag väljer att tro på min uppfödare. Dels för att h*n haft hund hela livet, har flera välmående hundar och dessutom kan backa upp sina åsikter.

Valparna är redan ensamma korta stunder nu hemma hos uppfödaren. De har dock sällskap av varandra.

Vi har diskuterat saken med vår uppfödare och h*n tycker att desto fortare desto bättre, det är även den uppfattning vi har själva. Det var snudd på att vi skämmer bort valpen för att min man tagit två veckors semester.

Vart ska valpen vara sen då? När dom 2 veckorna är över.
Jag håller med PIRU här. Skulle aldrig ensamträna en så liten valp.

Jag flexar veckan efter min makes två semesterveckor och därefter är jag ledig i en vecka och tar vid ensamträningen. Det längsta jag någonsin är borta i sträck därefter är 1,5 timme och jag kan, om det skulle behövas, ta med mig hunden.

Men du räknar med att valpen kanske kan lämnas ensam 1.5 timme efter 4 veckor. Har jag fattat rätt då?

Eventuellt, ja. Om inte så flexar jag ett tag till eller tar med honom.

Förstår inte varför du alltid är den som ska hugga efter Piru. Som alla redan vet här har ni helt olika åsikter. Lite trist att du just målar upp honom som "en som kör med andra metoder" när det är fler i tråden som håller med Piru.

Jag skulle aldrig bunta ihop sladdar, låta valpen vara hemma i hela lägenheten eller ensamhetsträna efter 2 dagar. Så enkelt är det.

Valpen kommer inte att ha tillgång till hela lägenheten. Dels ska vi ha valphagar (kompostgaller), dels ska vi dela av lägenheten med kompostgaller.

Liknande trådar

Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 256
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka