Valpar och sladdar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kimz0r
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 19 981
K

Kimz0r

Jag ska valpsäkra lägenheten i morgon. "Vanliga" sladdar är förenade med livsfara, men hur ligger det egentligen till med nätverks-, antenn-, och telefonsladdar?

Sv: Valpar och sladdar

Jag ska valpsäkra lägenheten i morgon. "Vanliga" sladdar är förenade med livsfara, men hur ligger det egentligen till med nätverks-, antenn-, och telefonsladdar?

Ingen fara alls.
Dom innehåller så lite så det är knappt märkbart.
enda kablar som är skadliga är 230v.

Som jag trodde, behövde bara få bekräftat att jag trodde rätt. :D Du har just besparat mig en massa arbete. :D

Det är min första hund, kan inte bli annat än nipprig. :crazy:

Det är min första hund, kan inte bli annat än nipprig. :crazy:

äsch då ta det med ro det blir roligare då. det är ju inte ett monster du släppar hem. Charmen försvinner lite grann om man är orolig över allt.
det kommer o gå kanon,

Han är visst ett monster! Maken flydde ur valphagen vid några tillfällen senast; de små liven anföll i flock och bet honom i fötterna! De biter i allt som går att bita i, våra händer och armar var rödflammiga när vi åkte och jag hade minst ett blödande bitsår. De biter i allt!

Min datasladd var inte livsfarlig att tugga sönder, eftersom strömsladden inte satt i uttaget. Däremot tog det mig över 2 veckor att få tag på en ny - till en liten simpel enkel smidig kostnad av 500 kr!!!

Mitt tips: Göm alla sladdar. Det kan bli jättedyrt både att laga hund och sladd!

Som jag trodde, behövde bara få bekräftat att jag trodde rätt. :D Du har just besparat mig en massa arbete. :D

Även om dessa typer på sladdar inte är farliga är det ju inte bra om valpen biter på dem. Utan ta bort alla sladdar som finns. En valp kan inte skilja på farliga sladda och inte farliga sladdar samt att det kan bli en dyr affär om man har valpen springer runt och biter och äter sladdar ;)

Senast ändrad av en moderator:

Även om dessa typer på sladdar inte är farliga är det ju inte bra om valpen biter på dem. Utan ta bort alla sladdar som finns. En valp kan inte skilja på farliga sladda och inte farliga sladdar samt att det kan bli en dyr affär om man har valpen springer runt och biter och äter sladdar ;)

Om de biter av fel kabel gör dom det förhoppnings vis bara 1 gång :smirk:

Så du tycker inte att man ska ta bort sladdarna då?? Utan att valpen kan bita och se vad som händer??

Såklart. :) Alla strömsladdar ska buntas ihop och slangas. Eftersom bl.a. nätverkssladden är att betrakta som "ofarlig" så sätter jag den med vanlig kabelklämma i stället för med kabelkanal där valpen kan komma åt. Samma med antennsladd o.s.v.

Så du tycker inte att man ska ta bort sladdarna då?? Utan att valpen kan bita och se vad som händer??

Jag plockade inte undan nånting för valpen han bet av en högtalarkabel av misstag då han tugga på ben o fick den med vid sin filt.

Aktiverar man valpen lite lungt hemma o har den i valphage så är det näst intill obefintligt att de ger sig på inredningen i huset

Nu menar jag såklart att om man har det problemet att man har en valp som tuggar på allt.

Jag hade en kanin som i vuxen ålder plötsligt fick för sig att smaka på elsladdar. Första gången fick han en rejäl stöt och var personlighetsförändrad i en vecka. Hindrade inte honom från att bita i fler sladdar (med temporär personlighetsförändring som följd)...

De här valparna tuggade på allt, oavsett mängden aktivering.

Nu menar jag såklart att om man har det problemet att man har en valp som tuggar på allt.

dår man givetvis tillrätta visa den.
svårare än så är det inte. Vad händer när unghunden märke att kablar o sånt kommit fram bara för matte tror att kusten är klar med bitandet , jo skitspännande grejer som kom fram. Är huset/lägenheten precis som den alltid varit blir inget där hemma konstigt heller.

Nej men om du har en tuggande valp ensam hemma en stund så kan det ju bli förödande. Självklart får man säga till valpen. Det har jag gjort med båda mina hundar och de har lyssnat på en gång men jag vet de som har stora problem med att valpen biter på allt. Då kan det vara bra att ta bort sladdarna...Sen tycker jag själv att kablar osv skall fästas vid väggen och inte ligga löst i hemmet för det ser bara skabbigt ut.

Sen tycker jag själv att kablar osv skall fästas vid väggen och inte ligga löst i hemmet för det ser bara skabbigt ut.
Håller delvis med. Har DRIVOR av sladdar här, samt en rejäl som löper genom hela lägenheten, och det ser stökigt ut. Samlar damm och fungerar som snubbeltråd.

Skulle ändå ha fäst upp sladdarna... någon gång. Nu måste jag, eftersom valpen kommer om mindre än en vecka.

Liknande trådar

Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 256
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka