Valp + vuxen hund.

Raven_

Trådstartare
Hej kära buke! Länge sen jag skrev här nu, meeen nu är det dags för lite rådfrågning. Jag hämtade hem en liten papillon bebis i lördags :love: Han är snart 4 månader och helt underbar. Nu börjar han komma tillrätta här och börjar bli en riktigt liten terrorist :devil: Valpuppfostran har man ju gjort förr, så det är nemas problemas. Däremot så har jag aldrig haft valp + vuxen hund. Tänkte väl lite att det skulle bli superlätt (jag veeet.... :angel: ) Har ju en chihuahua/papillontik som är snart 2 år. Jag skulle behöva lite tips om hur mycket jag ska låta henne "bossa". Hon har börjat bjuda mer och mer till lek, och dom har verkligen jättekul när dom väl kommer igång. Men valpen vill ju leka mest hela tiden, och det vill ju såklart inte hon. Hon säger ifrån, men det verkar inte vara på allvar. Än så länge har jag bara plockat bort valpen för att jag inte att hon ska bli överkörd av honom. Men det slog mig att jag kanske bör låta henne säga ifrån själv?
Samma gäller med ben och leksaker. Hon har börjat vakta ben och leksaker. Benen tycker jag att hon ska få ha för sig själv, så där plockar jag också bort valpen. Men hur gör jag med leksakerna? Plockar bort? Säger åt henne? Är lite kluven där.

Sv: Valp + vuxen hund.

Hallå var är bilderna...?? :p

Jag tog hem en valp som körde med min äldre tik, jag gjorde misstaget att vänta ut henne och hoppades att hon själv skulle säga ifrån om inte annat så när han nådde puberteten. Nu har hon så smått börjat och ibland kan de ryka ihop. Ångrar mig så och skulle ha sagt ifrån från början.

Jag skulle plocka bort ben och leksaker (sära på hundarna om de ska få ha dem) tills du har etablerat att det är tiken som bestämmer och valpen inser det.

:angel: Dom kommer, dom kommer, måste bara försöka få in dom i datorn. Man är ju überteknisk :d

Ok då får det blir bortplockning. Hon är ju rätt så liten o har nog inte så mycket att komma med. Vill ju heller inte ha nån tjurkärring här hemma.

Den här lilla herrn verkar bli rätt så tuff och envis, men stört smart. Ska bli spännande att se vad det går att göra av honom :bump:

Min tik väger 30kg mer än unghunden, det hjälper tyvärr inte. :p Storleken HAR ingen betydelse. I de här fallen.

Jag tycker det är bra att den äldre säger ifrån (om den nu gör det) när den vill vara ifred eller om den ena hudnen stjäl från den andra men annars vill jag inte ha en massa gruff hemma. Här samsas vi, punkt slut.

Det var iallafall så jag gjorde när vi hade Alice och så jag hanterar det när vi har andra hundar hemma.

*delvis knapplån*

Jag har en 4-årig DSG-tik som alltid varit lite av en "kärring" mot andra hundar när hon får chansen, men aldrig hamnat i bråk på något vis utan säger någon annan ifrån på allvar så ger hon sig. Jag har tidigare alltid haft filosofin att inte lägga mig i när hundar gruffar utan låtit dom sköta det själva, men har sista tiden fått lära mig att det är bättre att gå in och tala om "här gör vi såhär, punkt slut", vilket har funkat jättebra i alla situationer vi stött på. Jag kan varna henne lite med "Tessla, var snäll...!" och det lyssnar hon bra på.

I somras skaffade min kompis en schäfervalp (fodervärd åt en försvarsmaktshund). Även detta en tik. I början var min tik riktigt onödigt elak på valpen, utan att den gjort något och jag sa ifrån och tog undan henne. Sen har valpen börjat vela leka mer och mer och jag förstår min tiks irritation, för den leker tufft och struntar i min tiks uppenbara ointresse, och hon blir därför förbannad, utan att den bryr sig. Även då har jag lagt mig i, min tik ska inte vara elak men inte heller behöva ta jobbiga valpar som inte fattar hennes tillsägelser.

Nu sista veckorna (schäfern är just nu runt 5-6 månader) har schäfern börjat tuffa på sig och det är inte längre bara lek. Är vi hemma hos henne ska hon vakta och blir riktigt förbannad på min hund, till synes utan orsak. Vi har då särat på dom och så är det inte mer med det. Kompisen ringde sin konsulent på försvarsmakten som är den hon ska vända sig till vid frågor och bad om råd hur man ska hantera situationen. Konsulentens svar blev att denna hund är avlad att vara så dominant att det kvittar att det är en äldre tik, hon är den som ska bestämma och att vi antagligen inte kommer att kunna ha dem ihop alls, eller med några andra tikar för den delen, på grund av valpens tuffa skalle. Vi skulle absolut inte lägga oss i enligt henne, det skulle bara göra det värre.

Mig gör det inget att vi särar på dem. Min tik har inget som helst utbyte av att umgås med valpen, hon blir bara uppenbart osäker på hur hon ska bete sig, men jag blir lite nyfiken på hur man faktiskt "bör" agera. Säg att det var jag som tagit hem valpen och faktiskt måste få det att fungera med båda hundarna i mitt hem.

Finns det så dominanta/tuffa valpar att de faktiskt ger sig på vuxna tikar? Eller, det märker jag ju att det finns, men hur vanligt är detta? Jag har fått lära mig att valpar alltid "ska" respektera äldre tikar och har aldrig stött på problemet förut, men visst är min erfarenhet begränsad. Och i dessa fall, ska min tik förstå att här är det bara att ge sig, för trots att den är valp är den mycket tuffare?

Hoppas ni förstår mitt svammel och har några kloka tankar att dela med er av.

Min Alice hade väldigt lite respekt för Camaro, är ganska övertygad om att Alice hade tagit kontroll totalt om hon nu fått chans att bli vuxen.

Men då är Camaro extremt snäll och tålmodig. Hon säger ifrån om hanar blir jobbiga mot henne (försöker rida eller luktar i rumpan) eller om någon vuxen tik mopsar upp sig men sällan annars.

Tycker förövrigt inte att det längre har med "dominans" (tycker inte om att använda det ordet) att göra om en hund är skitsur och bråkar omotiverat med andra. En stabil hund behöver inte hävda sig på det sättet.

Senast ändrad:

Ja, svarar jag på den frågan.
Men det är svårt att säga något om situationen när man itne sett själv men just tjänstehundarna är avlad på vissa saker för att klara det som väntas av dem. Många gånger är de "hårda" hundar som inte vem som helst klarar av.

Lycka till :love:
Har själv haft papillon och vad jag saknar dem, är riktigt avundsjuk på dig just nu som har en lite pappisvalp.

Jag håller med dig om ordet dominans, är något jag försöker undvika dels då det är lite "mode-ord" som folk egentligen menar helt olika saker med och för att det i min syn på hur hundar fungerar inte har med det att göra. I detta fallet var det försvarsmaktens hundkonsulent som uttryckte sig på det sättet.

Att detta är hundar som inte "vem som helst" bör ha, tycker jag känns väldigt tydligt efter att ha sett både tidigare fall och nu denna valp. Min kompis gör ett superjobb med sin tik och får gott om beröm på de träffar och tester de hittills genomfört, men hunden är rejält tuff i skallen, och så vitt jag förstår har de så ont om fodervärdshem till dessa hundar att de i princip lämnar dem till "vem som helst", vilket inte känns helt optimalt. De allra flesta blir ju inte uttagna att bli tjänstehundar i slutändan, och de är då inte speciellt lämpliga som familjehundar heller, kan jag tycke. Men all information jag har är andrahandsinformation, så jag kan ha fel.

Nu kommer inte min tik och valpen att träffas på länge och det känns lika bra. Jag tycker det känns som en onödig situation att utsätta både mig och hunden för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka