Valp som kampar med kopplet!!

JollyJumper

Trådstartare
Behöver hjälp innan jag blir gråhårig!!
I väntan på valpkurs, som ibland känns allt för avlägsen, vill jag(vi) ha lite goda råd. Vi har en strax 4 månader gammal valp som för det mesta är toppen! Allt har gått som smort och vi är rätt bortskämda MEN ända sedan start har han haft en benägenhet att vilja bita, dra och hoppa efter kopplet.

Vi har redan från början visat att detta inte är ok, från början försökte vi mest avleda uppmärksamheten med något annat vilket har funkat ok... Nu börjar problemet bli riktigt frustrerande. När han biter och kampar känns det som om vi försökt med det mesta. Har försökt ta tag i honom, säga nej, sitta tills han lugnar sig osv osv.....Det verkar dock som om detta bara triggar honom mer och han hoppar mer och leker allt vildare.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi har båda haft hundar sedan barnsben men aldrig detta problem. Som sagt allt annat fungerar kanon!

Sv: Valp som kampar med kopplet!!

Valpar!!! :devil: :rofl:

Har ingen direkt erfarenhet av problemet, men om jag var du skulle jag alltid ha med ett alternativ för valpen att tugga på. Anledningen till att den biter på kopplet kan ju helt enkelt vara att det kliar i tänderna (även om det säkert också är bus!) När den börjar bita i kopplet så byt mot en tuggvänlig leksak hunden kan bära en stund. Sen när den hittar något smarrigt att lukta på och släpper leksaken tar den och gömmer undan... biter valpen i kopplet så byt med leksaken osv.

Att skälla på valpen, försöka lugna osv kommer aldrig att funka, valpen är så ung och förstår inte vad den gör för fel. Lek bort problemet!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Att avleda eller skälla fungerar ej.

Det som funkar är en snabb korrigering och därefter beröm. När valpen börjar, en kvick snärt i strypkopplet och beröm lugnt när den slutar och fortsätt bara gå.

Min valp höll på sådär hela tiden när hon var liten men när vi började på kurs så tog det en halv minut, sedan dess har hon aldrig gjort så igen.

Snärta och beröm. Inte hårt, men så att den förstår att det är trevligare att gå fint och få beröm.

Valpar!!! :devil: :rofl:

Har ingen direkt erfarenhet av problemet, men om jag var du skulle jag alltid ha med ett alternativ för valpen att tugga på. Anledningen till att den biter på kopplet kan ju helt enkelt vara att det kliar i tänderna (även om det säkert också är bus!) När den börjar bita i kopplet så byt mot en tuggvänlig leksak hunden kan bära en stund. Sen när den hittar något smarrigt att lukta på och släpper leksaken tar den och gömmer undan... biter valpen i kopplet så byt med leksaken osv.

Att skälla på valpen, försöka lugna osv kommer aldrig att funka, valpen är så ung och förstår inte vad den gör för fel. Lek bort problemet!

Lycka till!

Håller med om att skäll är helt fel att gå men valpen ska förstå att matte eller koppel biter man inte i, då får man bita i något annat. Att avleda på med leksak hade jag alrig hållit på med.

Jag rekommenderar varken att korrigera med koppel (definitivt inte på valpar!) eller att använda stryp på en valp. Valpar ska accosiera koppel med trevlig promenad och hållas positiva och villiga att följa föraren i koppel.

Bättre är att korrigera genom ett bestämt "Nej" och samtidigt använda handen och bestämt putta bort nosen/bända bort kopplet ur munnen. Har man bara mycket tålamod och är 100% konsekvent och tydlig så behöver man inte rycka i kopplet.

Och vad är det som är så fel med att avleda med leksaker? varför skulle du aldrig få för dig att göra det?

Svarar alla... Avleda med leksak har vi faktiskt gjort men min uppfattning är att det bara tar bort problemet tillfälligt. Har jag däremot brottom och inte hinner ta den diskussionen ger jag honom hellre en leksak att bråka med.

Bestämda nej leder tyvärr ingenvart, det snarare triggar honom för då blr det nnu roligare. Har testat att vara tråkig, stå/sitta, och inte ge motstånd i kopplet vilket resulterade i 30 min vild lek då kopplet nu gick att skaka. Sedan var han trött och då gick allt bra.

Jag börjar bli lite trött och betlar snart dyrt för en privat dressyrkurs:crazy:

Sådär min också, när han är uppe i varv. (på morgonpromenaden, hundklubben, ja, you name it)

Lösningen för oss har varit att jag helt tyst och lugnt hållt honom i halsbandet en stund, släppt och hållt igen när han börjar röja igen, och på så vis uteslutit möjligheten till brötande med kopplet. Att stå stilla och bara glo när man är pigg är ingen höjdare, därför fattade han rätt fort att det är käckare att låta bli kopplet och springa själv istället.

Det tar lite tid men ger verkligen resultat. Istället för 400 meters kaos på morgon-svängen är vi nu nere i typ 15-20 meter. :D

Att börja bråka, korrigera eller sådär funkar inte alls och vid avledning blir han bara hetsigare.

Effektivast har jag tyckt att man tar tag i halsbandet så att hunden inte kommer åt att tugga på något och så går man bestämt framåt. Oftast börjar de med detta tuggande när man är på väg hemåt. Att börja bråka brukar trigga ännu mer, det är vanligt. De vuxna hundar jag träffat har inte blivit några dreglande monster för att de inte fått en redig smäll för detta.

Jag rekommenderar varken att korrigera med koppel (definitivt inte på valpar!) eller att använda stryp på en valp. Valpar ska accosiera koppel med trevlig promenad och hållas positiva och villiga att följa föraren i koppel.

Bättre är att korrigera genom ett bestämt "Nej" och samtidigt använda handen och bestämt putta bort nosen/bända bort kopplet ur munnen. Har man bara mycket tålamod och är 100% konsekvent och tydlig så behöver man inte rycka i kopplet.

Och vad är det som är så fel med att avleda med leksaker? varför skulle du aldrig få för dig att göra det?

Både stryp och koppelkorrigering har funkat utmärkt på min valp och hon associerar absolut kopplet med något positivt.

Vilket är schysstast mot hunden, att tala om 2-3 gånger att en sak inte är ok eller att hålla på och neja och bända bort nosen i tid och otid. Varför ska valpen sluta för att du säger nej? Fyande skadar relationer mellan hund och människa långt mer än några snabba korrigeringar och kvickt beröm gör.

Att hålla på med leksaker i en sådan situation är trams tycker jag. Att hålla på och mjäka och göra så att valpen associerar bita i kopplet med leksaker.

Jag håller definitivt med om att man ska korrigera och berömma snabbt och med god timing. Det och att alltid vara konsekvent och bestämd tycker jag är väldigt grundläggande när det gäller hantering av alla slags djur.

Gör man rätt så räcker det med att säga till ett par tre gånger utan att behöva straffa hunden med kopplet.

Jag förstår inte hur du menar att "fyande" skadar relationen mellan hund och människa? Vad för slags fyande syftar du på och hur skadar det relationen?

Vi har haft samma problem, men bara i väldigt liten skala och absolut inte varje dag.

Vill också säga att jag inte har den blekaste aning om hur man SKA göra, men såhär har det funkat för oss:

För det första, vad har du för ras? Inte för att en viss ras ska få bita i kopplet, men olika saker kan fungera olika bra. Berika din valp med det användningsområde den är avlad för. Ofta kan man nå "genvägar" via detta.

Vi har en apporterande hund. När han börjar kampa och hoppa och slita i kopplet stoppar vi in en kotte eller pinne eller annat som finns till hands. Inget mjäkande, ingen lek, inget trams. Vi bara ger den till honom och fortsätter gå. Han är nöjd bara han får ha något i munnen. Med en kotte i munnen behöver han inte hoppa efter mig, han är ju ostörd i sin syssla: att bära.

Så snart det börjar dofta roligt släpper han kotten och sen är det inte mer med den saken.

När han var rikigt liten, två-tre månader, försökte han få igång lek genom att kampa och hoppa och tugga på kopplet. Alla tillsägelser triggade honom bara mer, så skärpa fungerade verkligen inte. Då stod vi tråkstilla och tittade på husen runtomkring oss. Så länge han höll på kunde han inte få kontakt med oss. Så snart han lugnat sig och släppt kopplet stoppade vi in en pinne i munnen (på honom!) och så gick vi. Visst, det tar tid. En "snabb kisserunda" kan ta 45 minuter. Men så är det att ha valp. Man får planera.

Prova att kasta lite godis i vägkanten och be valpen leta efter det, eller göm det i ett träd och be leta. Då blir kopplet snart inte det roligaste. MEN! Gör det INNAN kampen börjar, annars kanske valpen får för sig att h*n kan "leka igång" dig till roliga leta-övningar. Att "bit i kopplet" är på-knappen för den leken..hehe. Lär dig läsa din valp. Om h*n är tillräckligt liten för att bära kan du prova att varje gång h*n hoppar eller biter i kopplet: då får man inte längre gå själv och missar på så sätt allt roligt där nere. Bär tills h*n lugnat sig, sätt ner och prova att gå en bit. Än får ju valpen inte koppelpromenera så mycket på en dag så det kanske går bra?

Lycka till!

/Syrsa

Jag håller definitivt med om att man ska korrigera och berömma snabbt och med god timing. Det och att alltid vara konsekvent och bestämd tycker jag är väldigt grundläggande när det gäller hantering av alla slags djur.

Gör man rätt så räcker det med att säga till ett par tre gånger utan att behöva straffa hunden med kopplet.

Jag förstår inte hur du menar att "fyande" skadar relationen mellan hund och människa? Vad för slags fyande syftar du på och hur skadar det relationen?

Slutade din valp direkt bita i kopplet för att du sa "nej" några gånger med bestämd röst?

Min hund, och många andras (inklusive trådskaparen) bryr sig inte det minsta om ett "nej" förrän jag lärde henne vad det betyder. Dvs om man inte lyssnar på nej så blir det obehagligt. Nejet i sig har ingen verkan från början utan det måste man lära hunden.

Jag menar att håller man på och nejar och nejar utan att få något gensvar så skapar det en trist och tjatig atmosfär. Valpen biter och hoppar stup i ett och matte nejar och nejar och är aldrig nöjd.

Med några snabba korrigeringar får man situationen att situationen blir snabbt överspelad och det blir så många fler tillfällen att vara positiv! Till skillnad från tjat.

Ordet straff är inte alls det jag menar. Straff är väldigt negativt och jag skulle aldrig i någon situation bestraffa min hund. Korrigering däremot innebär att man talar om för hunden att den gjort fel och när den gör rätt (slutar bita i kopplet exvis) så berömmer man.

Leksaker och godis använder jag mycket när jag tränar lydnad men inte i sådana här situationer.

Jo, och en sak till:

TÅLAMOD!

/Syrsa

Jag tycker det du säger är vettigt och det är ungefär så vi gör men jag gissar att det är tålamodet som tryter. :crazy: Vi får nog dock bli lite mer konsekventa i ignoreringen av det "dåliga" beteendet, vilket kanske är lättare sagt än gjort. I den perfekta av världar har man kanske bra med tid varje gång.

Tror nog, efter lite eftertanke, att det är bättre att avleda så inte beteendet blir en vana. Vi fortsätter helt enkelt ge honom något att pyssla med under promenaderna för att inte göra kampandet till en vana.

Det är en samojed, vi har och till hans försvar ska det sägas att han faktiskt skött sig bra idag och alla dagar är inte lika jobbiga. :)

Det kommer att bli bättre!

Jo, ibland är det ju så att bussen går om 12 minuter, oavsett hur god tid man gick ut i, oavsett hur länge man stått tråkstilla och alldeles alldeles oavsett hur kul hunden tycker att dramkamp är! Då kan bära vara ett alternativ, som vi valde iaf. Och att gå mycket lös i skog och mark så att det blir naturligt att följa. Öva kontakt och låt kopplet bara vara en livlina. Kanske finns det ingen idé att leka med kopplet om det ändå inte fyller någon, ur hundens perspektiv, funktion? (I kombination med andra råd som du fått här i tråden.)

Diskurs: Hade en korrigering fungerat förespråkar jag förbudsord eller om så behövs: ett nyp i rumpan, men har man en valp som bara går igång på sånt och inte alls viker sig alldeles hur mycket man tränat förbud (för oss var det iaf en milsvid skillnad mellan att inte röra godis eller matskål eller kliva utanför dörren eller...så länge det var träning. Ute i verkliga livet fanns det inget förbud, tills han mognat och allt sjunkit in)...så får man vänta tills den mognat såpass att den förstår. Vår valp tog tid på sig att mogna så långt att en korrigering inte bara var en uppmuntran till hetsigare lek. Och då har vi verkligen provat allt från mjuka nej till "du kommer att dö om du inte viker dig nu". Det enda som hjälpte var att vänta ut att sinnet skulle bli mottagligt och idag fungerar ett "Nej" sagt i bestämd men mild ton. Men då vid två-tre månader - nej, inte alls. Och det är vad jag talar om.

/Syrsa

Du missförstår mig.
Självklart måste nej läras in. Man kan inte bara säga nej rakt upp och ner och förvänta sig att hunden förstår. Är man dock tydlig, använder en arg och bestämd röst och samtidigt visar med kroppsspråk (t ex puttar undan nosen med handen) så kommer hunden förstå ganska snabbt.

Jag är långt ifrån bortappad vad gäller kunskap om träning och inlärningspsykologi. Min poäng är att man varken behöver eller bör använda kopplet för korrigering. Jag är uppfostrad att så gör man bara inte, och framför allt inte på valpar. Jag har heller aldrig behövt göra det.

Diskurs skrev:
Slutade din valp direkt bita i kopplet för att du sa "nej" några gånger med bestämd röst?
Jag minns faktiskt inte att jag någonsin har haft några problem med att lära någon valp att kopplet inte är en leksak. Så nej, högst troligen har det aldrig behövts mer än några tillsägningar (men så använder jag som sagt kroppen också).

Jag har aldrig under mina 25 års hundägande avlett ett felaktigt beteende med leksaker..
Leksaker är ju roliga..och vad blir konsekvensen? Jo,bit i kopplet och jag får en leksak..

Man kan belöna med leksak
Men man bör inte korrigera ett felaktigt beteende med leksak,det blir ju helt fel!

Ett felaktigt beteende avbryts med obehag som passar just den hunden!

Och det är svårt att lära in nej,om valpen inte får höra nån gång att den är duktig,bra! Den måste ju även lära sig ordet bra,för att fatta ordet nej!

Så beröm den när den går fint i koppel!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka