F
Fruentimber
Och nog fasiken kom det. När mina äldre sa ifrån så blev valpen ÄNNU mer upprörd och ville slåss. Sånt tolereras inte i mitt hem. Här slåss man inte om maten man får tillsammans. Så jag valde att ruska om min valp, tala om för henne att hennes beteende är RIKTIGT oönskat. Den fajten tar jag, den låter jag absolut inte mina vuxna ”sköta själv” då risken för tråkigt placerade bett är alldeles för stor.
Knycker denna eftersom jag också har en hund med matförsvar. Jag tänker att det givetvis också måste bero på hund i hur man väljer att gå tillväga. I min hunds fall fick han också tillsägelse vid upprepande tillfällen med resultatet att resursförsvaret blev sju resor värre. Idag kan vi inte vara i köket utan att han morrar åt den andra hunden. Det visade sig att resursförsvaret främst bottnade i osäkerhet då det lite senare visade sig att hunden är riktigt kass mentalt. Resursförsvaret var bara en del av hundens stora osäkerhet och fysisk korrigering hjälpte alltså inte.
Hade du gjort en tråd på Buke om ditt problem med resursstark valp hade jag aldrig gett tipset att gå in och fysiskt korrigera. Hade jag däremot sett valpen med egna ögon, så kanske jag hade gjort det. Men det är ju verkligen ett tillfälle där man borde vara försiktig med råden eftersom det kan slå över och man inte har någon aning om TS kunskap, som även i denna tråd.