Valp som äter lite

Ämelie

Trådstartare
Jag tycker min 13 veckors valp äter för lite och har dålig aptit. Han äter lite mer än hälften av vad det står att han ska äta på förpackningen. Han får inga "godsaker" mellan måltiderna. Efter han ätit lunch och middag brukar jag träna lite enkla saker (sitt, ligg, vackertass osv) och då får han resterna av hans hundfoder som belöning. Har får något tuggben ibland också. Han har varit hos mig i 9 dagar och han äter mer nu än vad han gjorde i början. han dricker normalt och är en pigg och normal valp i övrigt. Jag har provat att blötlägga, men det slutade med att jag fick slänga så mkt att jag började ge honom torrt. Jag ger honom 3 mål om dagen på regelbunda tider. Han äter RC juniorfoder. Jag tycker inte att han är mager (ingen annan heller som sett honom), men det skulle nog inte skada om han hade lite mer hull.

Oroar jag mig i onödan? Jag är van med familjens stora blandras som sätter i sig allt han kommer åt. Tänker ringa till uppfödaren och fråga om råd men tänkte även höra lite med er här på buke!

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Valp som äter lite

Jag tror mycket handlar om att han stadgat sig i sitt nya hem, han har inte heller någon annan hund som vill åt hans mat. Jag tror du ska köra på samma visa, ställa ner maten vid tiden han ska ha. Vänta 10 minuter, äter han inte -> upp med skålen och så får hunden vänta på nästa mål.
 
Sv: Valp som äter lite

Jag håller med Aliide... Så länge vaalpen är pigg och glad tycker jag att du ska ta det med ro ett tag till.
Måste sedan tillägga att det ofta är så att man oroar sig för att sin valp är för smal, jag är själv likadan nämligen.:smirk: Man får inte glömma att det nästan är värre att den är för tjock. Särskilt omhunden är av en storväxt ras.
Lycka till!
 
Sv: Valp som äter lite

När min basset var liten sa uppfödaren att hon skulle äta 8 dl om dan, hon åt max 4dl. Hon åt tills hon blev mätt och klarade sig utmärkt på det. Jag oroade mig också men det gick bara bra :) Hon är fortfarande likadan. Äter inget ionödan utan tills hon blir mätt. Blir inte tjock så det är jättebra :)
Visseligen är hon lite för liten för sin ras, vet inte om det har med saken att göra. Men för min hunds hälsa är det bara bra eftersom bassets ofta har en tendens att vara lite för tunga.
 
Sv: Valp som äter lite

Så länge han är pigg och glad och dricker så är det ingen fara. En frisk valp svälter inte även om den kanske äter lite.

Har också en valp som är liten i maten. Han var lite tunn så vi råder bot på det genom att ge begränsad fri tillgång under en tid, vilket vi har märkt passar för honom. Han vill helt enkelt inte äta få stora portioner utan hellre många små.
 
Sv: Valp som äter lite

Tack för alla svar, verkar som jag oroar mig lite i inödan ;) !

Svarar alla i samma inlägg. Ska testa det där med att bara låta honom han få ha maten framme en kort stund. Fri tillgång kan/vill jag inte ha. Vi har en till hund som då skulle gå och äta upp maten.
 
Sv: Valp som äter lite

När min basset var liten sa uppfödaren att hon skulle äta 8 dl om dan, hon åt max 4dl. Hon åt tills hon blev mätt och klarade sig utmärkt på det. Jag oroade mig också men det gick bara bra :) Hon är fortfarande likadan. Äter inget ionödan utan tills hon blir mätt. Blir inte tjock så det är jättebra :)
Visseligen är hon lite för liten för sin ras, vet inte om det har med saken att göra. Men för min hunds hälsa är det bara bra eftersom bassets ofta har en tendens att vara lite för tunga.

Det är precis som Riggo, äter bara tills han är mätt. ca 7-8 dl per dag fast han är 3 år.

Förlåt att jag bröt tråden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 315
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp